4 مهر 1391
شماره خبر: 12137

نگاهی به آبخیزداری در استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نگاهی به آبخیزداری در استان البرز

استان البرز با حدود پنج هزار کیلومتر مربع به لحاظ شرایط جغرافیایی و آبخیز ها یکی از مناطق زیبای طبیعی و دارای منابع آب مناسب در کشور است.
آبخیزها از جمله زیربنایی ترین بخش جغرافیایی طبیعی هستند که در برگیرنده مجموعه ای پویا از جلوه های حیات می باشند. استان البرز در مجموع دارای 68 حوضه آبخیز کوچک و بزرگ که تمام آنها حاصل بارش های باران، ذوب برف ها همراه با بار ناخالص و آوردهای رسوبی است. براساس گزارش های مطالعاتی میزان فرسایش ویژه در حوضه های آبخیز استان 5/13 تن در هکتار در سال است. براثر حوادث مختلف در حوضه های آبخیز کرج و طالقان استان البرز ناشی از زمین لغزشها، بهمن ، حرکات واریزه ای و سیل و بارش های شدید ضمن بروز خطرات جانی و مالی فراوان همه ساله مقادیر فراوانی رسوب به حوضه سدها وارد می شود. به همین علت، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در زیرحوضه های آبخیز سد امیرکبیر اقدام به عملیات مکانیکی و بیولوژیکی کرده که ساخت سدهای گابیونی (توری سنگی)، سدهای ملاتی و سدهای بتونی و همچنین کاشت بوته ها، بذرپاشی، کپه کاری، بذرکاری، اسکله ریزی و ... از جمله فعالیتها است. اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با هدف تبیین و فرهنگ سازی مناسب برای اقشار مختلف جامعه و همچنین مسوولان روزگذشته تعدادی از خبرنگاران را به بازدید از طرحهای در دست اجرا برد تا دراین زمینه اطلاع رسانی مناسب انجام شود. رییس اداره مطالعات و خدمات فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به خبرنگاران گفت: آبخیزداری از مجموعه علوم نوینی است که به تعادل اکولوژیک در منابع طبیعی منجر می شود. مجید رحمانی افزود: علم آبخیزداری بطور گسترده از سال 1370 وارد ایران و اکنون در مناطقی از کشور در طرحهای آبخیزداری اجرایی شده است. وی اظهار داشت: حوضه آبخیز با اهداف چهارگانه حفاظت خاک، کنترل رسوب، کنترل سیل و تقویت آبخوانها و مبارزه با خشکسالی اجرا می شود و برای رسیدن به این اهداف پروژه های متعددی تعریف می شود. رحمانی گفت: به همین منظور حوضه نشترود و ورزن استان البرز را برای مطالعه و رسیدن به هدف درنظر گرفته ایم.وی بیان داشت: عدم توجه به آبخیزداری در حوضه های مختلف بویژه در حوضه سد امیرکبیر موجب انباشت رسوب در مخزن های این سد که یکی از تامین کننده آب تهران بوده،شده است.این مسوول گفت: تاکنون در حوضه آبخیز نشترود و ورزن عملیات سد گابیونی (توری سنگی) به حجم چهار هزار و 30 مترمکعب، عملیات سنگی ملاتی به حجم 9 هزار و 40 متر مکعب، عملیات بتونی به حجم یکهزار و 818 مترمکعب ، خشکه چینی به حجم سه هزار و 136 مترمکعب، بذرپاشی در 260 هکتار، کپه کاری به مساحت دوهزار و 40 هکتار ، نهالکاری غیرمثمر به مساحت 300هکتارو مراقبت و آبیاری در مساحت 30 هکتار انجام شده است.
حمانی ادامه داد: با اجرای این عملیاتها کار حفاظت خاک بخوبی انجام می شود و رسوب وارد مخزن سد کرج نمی شود.وی افزود: کار مطالعاتی در این حوضه آبخیز از سال 82 آغاز و در سال 85 پایان یافت و تاکنون از 17 بند گابیونی پیش بینی شده برای این حوضه ، 11 بند احداث شده است.رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در بازدید از طرحهای جنگل کاری در این حوضه آبخیز گفت: عملیات جنگل کاری با توجه به موقعیت های منطقه انجام می شود که یکی از پراهمیت ترین فواید آن جلوگیری از شسته شدن خاک روی سنگ بستر و وارد شدن تدریجی آب به سفره های زیرزمینی است. مهران مهدوی افزود: در این حوضه آبخیز 30 هکتار جنگل کاری از گونه های مختلف همچون گردو و سرو نقره ای انجام شده است.وی یکی از مهمترین مشکلات در این بخش را کمبود اعتبارات دانست.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود