1 مرداد 1394
شماره خبر: 145962

بارش 13.8 میلیمتری نباید به سیلاب تبدیل می شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بارش 13.8 میلیمتری نباید به سیلاب تبدیل می شد


مدیرکل هواشناسی استان البرز با اشاره به اینکه بارش 13.8 میلیمتری عصر یکشنبه به اندازه ای نبود که سیلاب ایجاد کند، گفت: به طور قطع عواملی نظیر دست اندازی به حریم رودخانه و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه و بستر رودخانه، عامل وقوع سیل بوده است.
منصور رحمانیان تاکید کرد: در صورتی که مسیر رودخانه در روستای سیجان با موانعی که ناشی از دست کاری انسان در طبیعت بوده، مواجه نبود، با بارش پایین 13.8 میلیمتری سیلاب ایجاد نمی شد.
وی تصریح کرد: هر مانعی در مسیر رودخانه نظیر احداث پل های غیراصولی و غیراستاندارد و کاشت درخت و ساخت بنا در حریم رودخانه ها باعث تجمیع آب در پشت این موانع و در نهایت ایجاد سیلاب می شود. رحمانیان در ادامه با اشاره به اینکه هواشناسی درباره وضعیت آب و هوای عصر یکشنبه اطلاعیه خود را صادر کرده بود و اسناد آن موجود است، گفت: ما بارش باران و رگبار و تندباد تا 70 کیلوتر در ساعت را پیش بینی و اعلام کرده بودیم. وی با تاکید بر اینکه نظرات کارشناسی هواشناسی در بسیاری موارد اساسی و تاثیرگذار است، گفت: در بسیاری از موارد نظیر ساخت و سازها، نمای ساختمان ها، نوع پنجره ها در ساختمان، مصالح ساختمانی، مبلمان شهری، مسیر کانال ها و رودخانه ها، باید نظرات کارشناسی هواشناسی لحاظ شود زیرا موارد ذکر شده بر اساس اقلیم هر منطقه ای متفاوت است که توجه به آن در جلوگیری از آسیب پذیری در مقابل حوادث طبیعی بسیار اهمیت دارد. رحمانیان در ادامه تصریح کرد: تا دو جلسه قبل مدیرکل هواشناسی استان در کمیسیون ماده 8 مربوط به محیط زیست عضویت نداشت. واحدهای صنعتی نیز ضروری است که با توجه به شرایط اقلیمی احداث شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود