14 شهریور 1394
شماره خبر: 148455

چه کسانی از اهدای خون معاف هستند؟

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

چه کسانی از اهدای خون معاف هستند؟


مدیرکل انتقال خون استان البرز گفت: افراد سالم می‌توانند سالانه چهار نوبت اهدای خون داشته باشند.
«حسن حسینی» اظهارکرد: خون انسان هیچ جایگزینی ندارد و از آنجایی‌که نمی‌توان آن را به‌طور مصنوعی تهیه کرد، اهدای خون تنها راه برطرف کردن نیاز کسانی است که به‌علل مختلف به دریافت خون و فرآورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در هر سه ثانیه یک نفر به خون و فرآورده‌های خونی احتیاج پیدا می‌کند که اگر این نیاز تأمین نشود جان افراد زیادی به خطر می‌افتد.
حسینی افزود: هر کیسه خون اهدایی می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد بنابراین می‌توان گفت اهداکنندگان خون در حقیقت زندگی را به دیگران هدیه می‌کنند. وی با اشاره به این‌که امکان دریافت خون از همه‌ی اهداکنندگان وجود ندارد، گفت: هرچند افراد زیادی برای کمک به هم نوع خود و رضای خداوند به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند اما امکان دریافت خون از همه آنها وجود ندارد.
این مسئول گفت: افرادی که بعد از 10 سالگی سابقه ابتلا به زردی دارند هم‌چنین کسانی که مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به هپاتیت B وC و ایدز هستند نمی‌توانند خون اهدا کنند. وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این معتادان، کسانی که رابطه‌ی جنسی نامطمئن دارند و کسانی که فاکتورهای انعقادی تغلیظ شده دریافت می‌کنند نیز نمی‌توان اهدای خون داشته باشند. این مسئول ادامه داد: افراد نام برده جزو کسانی هستند که به‌طور دائم از اهدای خود معاف می‌شوند و نباید برای یک بار هم که شده خون اهدا کنند. حسینی گفت: در کنار کسانی که به‌طور دائم از اهدای خون معاف می‌شوند، کسانی هم هستند که به‌طور موقت نباید خون اهدا کنند. مدیرکل انتقال خون استان البرز اظهار کرد: کسانی که بیمار شده‌اند و به‌طور موقت دارو مصرف می‌کنند و یا ناچار به تزریق واکسن هستند هم‌چنین افرادی که به‌تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند به‌طور موقت از اهدای خون معاف هستند. این مسئول افزود: کسانی که در دوره‌ی معافیت موقت اهدا هستند پس از برطرف شدن عامل بوجودآورنده و بعد از گذشت مدت زمان خاصی که توسط پزشک مصاحبه‌کننده تعیین می‌شود، می‌توانند مجدداً اهدای خون داشته باشند. وی در خصوص معافیت موقت کسانی که حجامت می‌کنند نیز توضیح داد: در صورتی‌که حجامت به‌وسیله‌ی وسایل غیر استریل یا مشترک انجام شود می‌تواند انتقال‌دهنده‌ی ایدز یا هپاتیت بی و سی باشد بنابراین این افراد تا حداقل یکسال پس از حجامت مجاز به اهدا نیستند. حسینی اظهار کرد: مردان هرسه ماه یک بار و زنان هم می‌توانند هر چهارماه یک بار اهدای خون داشته باشند. مدیرکل انتقال خون استان البرز گفت: هرچند اهدای خون موجب سلامت عمومی بدن می‌شود اما اهداکنندگان توجه داشته باشند نباید بیش از حد استاندارد اهدای خون داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: اگر فردی تغذیه مناسب و استراحت کافی نداشته باشد اهدای بیش از چهار بار درسال، موجب ایجاد عوارضی هم‌چون کم‌خونی و بی‌حالی در وی می‌شود.حسینی گفت: کسانی که خون اهدا می‌کنند می‌توانند بعد از یک هفته بعد از اهدا به پایگاه انتقال خون مراجعه و نتیجه آزمایش خود را دریافت کنند. مدیرکل انتقال خون البرز یادآور شد: اگر مشکلی در آزمایشاتی که بر روی خون اهداکنندگان انجام می‌شود وجود نداشته باشد کارت اهدای خون برای آنها صادر می‌شود. وی ادامه داد: آزمایش هپاتیت B , C هم‌چنین آزمایش ایدز و سیفلیس از مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که بر روی خون اهداکنندگان انجام می‌شود. این مسئول گفت: برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی افراد که نباید خون اهدا کنند اما با کارت اهدای خون دیگری به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند، کارت شناسایی هر مراجعه‌کننده پیش از اهدا چک می‌شود. حسینی خاطرنشان کرد: خون و فرآورده‌های خونی که از پایگاه‌های انتقال خون به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارسال می‌شوند کاملاً سالم بوده و هیچ مشکلی ندارند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود