21 شهریور 1394
شماره خبر: 148937

منطقه شکار ممنوع طالقان میزبان جمعیت پلنگ حوزه زیستی قفقاز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

منطقه شکار ممنوع طالقان میزبان جمعیت پلنگ حوزه زیستی قفقاز


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به وجود حدود 10 قلاده پلنگ حوزه جغرافیایی زیستی قفقاز در منطقه شکار ممنوع طالقان اشاره کرد و گفت: وجود این جمعیت پلنگ در استان ما حائز اهمیت است.
حسین محمدی افزود: منطقه طالقان در حالی بخشی از منطقه جغرافیایی زیستی ناحیه قفقاز است که ازحدود 5-4 سال گذشته هیچ اثری از وجود پلنگ در منطقه قفقاز مشاهده نشده است.
وی وجود این تعداد پلنگ را در البرز مهم دانست و اظهار داشت: این در حالی است که زنگ خطر انقراض گونه ها از زمانی که (حدود 25 سال پیش) نسل آهوانی که در منطقه اشتهارد زیست می کردند و از بین رفته اند، به صدا درآمده است. وی گفت: در گذشته تصور بر این بود که مشکلات محیط زیست فقط شکار حیوانات وحشی و خطر انقراض گونه هاست در حالیکه آن ها خودشان معلول هستند و مشکل جای دیگری است. محمدی ریشه اصلی این مشکل را در مدیریت سرزمینی دانست و افزود: بخشی از عرصه های طبیعی استان البرز در معرض آسیب همچون فرسایش بادی قرار دارد. وی بیان داشت: 10 درصد از مناطق جنوبی و بخشی از غرب و جنوب غرب استان به دلیل بهره برداری بی رویه مراتع و عدم تعادل دام و مرتع آسیب دیده و پوشش گیاهی آن در حال از بین رفتن بوده و در معرض فرسایش بادی و فقر پوشش گیاهی قرار گرفته است. وی از بین رفتن منابع آبی سطحی را از دیگر دلایل فقر پوشش گیاهی دانست و ادامه داد: رودخانه کرج که روزگاری جریان داشت و دشت های جنوبی را سیراب می کرد، اکنون دیگر وجود ندارد در حالیکه این محیط های آبی عرصه هایی را فراهم می کرد تا انواع و اقسام گونه های جانوری و پرنده ها زیست کنند که عملا از بین رفته اند.
جمعیت 5-4 هزار راسی کل وبز شاخصه استان البرز
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: برغم تمام این مشکلات زیست محیطی که گریبان استان البرز را همچون دیگر استان ها گرفته، یکی از ویژگی های محیط زیستی این استان وجود جمعیت 5-4 هزار راسی کل و بز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان است. وی با اشاره به استقرار بخش عمده ای از منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در استان البرز، افزود: 75هزار هکتار از این منطقه در استان البرز است که حدود 20 نفر محیط بان و چهار پاسگاه مسوولیت حفاظت از محیط زیست و حیات وحش این منطقه را برعهده دارند. وی اظهار داشت: جمعیت خوبی بالغ بر یک هزار راس کل و بز در این منطقه وجود دارد ضمن اینکه در این فصل مهاجرت جمعیت های قوچ و میش را بخصوص از استان تهران شاهد هستیم که اکنون در البرز زیست می کنند و بعد از شروع فصل سرما به مناطق گرمتر می روند به سمت سرخه حصار و ... می روند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت: یک پست محیط بانی موقت هم در منطقه سوتک برای حفاظت از این گونه های مهاجر به صورت دائم مستقر است که یک منطقه حساس و آماده آسیب بین سه استان تهران، مازندران و البرز است که البرز مسوولیت حفاظت از آن را برعهده دارد. وی گفت: همچنین جمعیت کوچکی از خرس و گزارش هایی هم از وجود پنج قلاده پلنگ در این منطقه داریم. محمدی یکی دیگر از مناطق زیست محیطی حیات وحش استان را منطقه شکار ممنوع طالقان به مساحت حدود 70 هزار هکتار دانست که حدود دو هزار راس کل و بز در این منطقه آماربرداری شده است. وی با اشاره به وجود جمعیت 10 قلاده ای پلنگ در منطقه طالقان، گفت: گونه های ارزشمند خرس قهوه ای در مجموع حدود 15 قلاده در استان را هم شاهد هستیم.
زیست بیش از 100 گونه مهره دار در استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به وجود بیش از 100 گونه مهره دار در استان اشاره کرد و افزود: عقاب طلایی گونه نماد استان البرز بوده و یکی از زیست گاه های خاص گونه افعی البرزی و ماهی قزل آلای خال قرمز در استان البرز است. وی اضافه کرد: جمعیت قزل آلای خال قرمز در سال های اخیر کاهش چمشگیری یافته که از بین رفتن فضاهای مناسب برای تخم ریزی این گونه، یا تخریب های صورت گرفته و ساخت و سازهای انجام شده در محدوده رودخانه ممکن است از دلایل آن باشد. محمدی گفت: به منظور بررسی جمعیت ماهیان و یا دلایل کاهش جمعیت این گونه ها، پروژه ارزیابی ذخایر ماهیان در رودخانه های کرج و طالقان طراحی شده است. وی افزود: همچنین تا اطلاع ثانوی مجوز صید ماهی در رودخانه های حفاظت شده کرج و طالقان صادر نمی شود و فقط مجوز صید ورزشی ماهی که گرفتن و رها کردن است صادر می شود که روشی جایگزین برای افراد علاقمند به ماهیگیری است. منطقه شکار ممنوع طالقان با مساحتی بالغ بر 75 هزار هکتار، بخشهایی از ارتفاعات محدوده بالا طالقان، پایین طالقان و قسمتی از محدوده شهرستان کرج را شامل می شود همچنین منطقه حفاظت شده البرز مرکزی 398 هزار و 820 هکتار است که منطقه حفاظت شده در محدوده استان البرز 64 هزار و 119 هکتار بوده که 16 درصد کل منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در استان البرز است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود