21 مهر 1394
شماره خبر: 150866

چالش‌های نوظهور در انتظار محیط زیست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

چالش‌های نوظهور در انتظار محیط زیست


مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه چالش‌های نوظهوری در انتظار محیط زیست است، گفت: پدیده گرد و غبار یکی از چالش‌های نوظهوری است که تا چندی پیش انتظارش را نداشتیم.
حسین محمدی در پاسخ به این پرسش که ظرفیت رسانه‌های استان را در کاهش معضلات محیطی‌زیستی چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار کرد: رسانه‌ها باید به محیط زیست و معضلاتی که گریبان این حوزه را گرفته است تخصصی‌تر بپردازند و در دولتی که خود را دولت محیط زیست می‌داند باید خواسته‌ها و مطالبات را از مسئولان شفاف بیان کنند. محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور و به تبع استان البرز با چالش های متعدد محیط‌زیستی مواجه است، گفت: ورود پس‌آب‌های صنعتی و خانگی به محیط زیست، آلوده کردن خاک و منابع آب زیر زمینی، کاشت محصولات کشاورزی با فاضلاب که این موضوع در استان اصلا در شرایط خوبی نیست جزو عمده ترین معضلات زیست محیطی است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: در مدیریت فاضلاب عقب ماندگی زیادی وجود دارد به طوری که کمتر از ۷ درصد جمعیت استان تحت پوشش شبکه جمع آوری و فاضلاب قرار دارد و این در حالی است که میانگین کشوری حدود ۴۰ درصد است.
۷۰ درصد گردوعبار در البرز منشاء داخلی است
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، برداشت بی رویه از منابع آب‌های زیر زمینی و به تبع آن از دست رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک، توسعه بیابان و ایجاد کانون‌های گرد و غبار از جمله عواملی است که چالش‌های محیط‌زیستی را در استان به وجود می‌آورد. محمدی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود ۷۰ درصد رویدادهای گرد و غبار در استان منشا داخلی داشته و از دشت‌ها و بیابان‌های اطراف استان تهران، البرز و قزوین است. وی افزود: در حوزه های آبریز رودخانه‌های طالقان و کرج با حضور دام بیش از ظرفیت مراتع و غیر مجاز مواجه هستیم و پدیده فرسایش خاک رو به فزونی است وقوع سیلاب‌ها گذشته نشانه هایی از وجود این پدیده است. محمدی در ادامه یادآور شد: در این مناطق باید به دنبال توسعه معیشت پایدار برای روستاها و جوامع محلی باشیم چرا که دامپروری سنتی باید محدود و متناسب با ظرفیت زیستگاه باشد در صورتی که به این مهم به خوبی توجه نشود خسارات بیش از منفعت خواهد بود.
استفاده از سوخت سنگین محیط زیست البرز را تهدید می‌کند
محمدی در ادامه با اشاره به مهمترین چالش‌های محیط‌زیستی استان البرز، گفت: ترافیک درون و برون شهری باعث بروز پدیده آلودگی هوا می شود همچنین استفاده از سوخت سنگین در صنایع و افزایش رویداد گرد و غبار از چالش‌های محیط زیستی استان است. وی به چالش‌های نوظهور حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: چالش‌های نوظهوری می‌تواند در انتظار محیط زیست باشد چرا که در گذشته‌ای نه چندان دور انتظار پدیده گرد و غبار را نداشتیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: چنانچه برای مدیریت منابع و بارگذاری روی محیط چاره اساسی و دراز مدت اندیشیده نشود شرایط محیط زیست در استان با دشواری‌های زیادی همراه خواهد بود. محمدی در پایان گفت: آمایش سرزمین و اجرای برنامه های توسعه در بستر محیط زیست، توسعه و ایجاد معیشت پایدار متناسب با ظرفیت های طبیعی مثل توسعه صنعت گردشگری طبیعی و بوم گردی می‌تواند از جمله راهکارها باشد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود