26 آبان 1394
شماره خبر: 152991

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بازنگری می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بازنگری می‌شود


معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بازنگری می‌شود، گفت: علی‌رغم نکات مثبت، این قانون، مشکلاتی را به همراه داشت که شفاف نبودن محل تامین اعتبارات، زمینه را برای تخطی ادارات فراهم می‌کرد.
حسین نحوی‌نژاد در حاشیه مراسم دومین دوره مسابقات ملی مهارت ویژه افراد دارای معلولیت که در محل مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید خدایی کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر 2 سال یکبار مسابقه مهارت‌ها به صورت بین‌المللی میان افراد دارای معلولیت در رشته‌های مختلف دنیا برگزار می‌شود. وی با اشاره به علت برگزاری این مسابقات، افزود: بر‌اساس این مسابقات می‌توانیم از طریق افزایش مهارت‌های افراد دارای معلولیت زمینه شغلی برای آن‌ها ایجاد کنیم و به‌نوعی اتحاد میان گروه‌های غیردولتی معلولان و سامانه‌هایی که به این افراد خدمت ارائه می‌کنند را تقویت کنیم.
معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه بهزیستی به عنوان حامی ایجاد اشتغال و ارتقاء معنوی و سلامت عمومی افراد معلول است و به کمک سازمان فنی و حرفه‌ای آمده است، گفت: در نظر داریم با برگزاری مسابقات ملی زمینه‌ای ایجاد شود تا افراد برگزیده که از مهارت‌های بالاتری برخوردارند، در این مسابقات جهانی شرکت کنند و نمایندگان شایسته‌‌ای برای جمهوری اسلامی و سبب تشویق سایر افراد معلول نیز باشند. وی با اشاره به اینکه هدف اساسی توسعه توانمندی‌های این افراد است، بیان کرد: به‌طور قطع قهرمانی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، این زمینه و انگیزه را برای سایر افراد ایجاد می‌کند که در این راستا دومین مسابقات ملی مهارتی میان افراد معلول کشور با حضور و هماهنگی این 2 سازمان با مساعدت گروه‌های غیردولتی و انجمن‌ها در البرز برگزار شد. نحوی‌نژاد تصریح کرد: برگزیدگان این مسابقات ملی در بهار سال آینده به کشور فرانسه اعزام می‌شوند تا بتوانند با سایر افراد که از کشورهای دیگر حضور می‌یابند، مهارت خود را به عرصه نمایش بگذارند. وی اظهار داشت: با هماهنگی‌ای که با گروه‌های غیردولتی انجام می‌شود، ادارات کل فنی و حرفه‌ای در استان‌ها، شرایطی را ایجاد می‌کنند که افراد در این رشته‌ها، مهارت‌های خود را به نمایش بگذارند و در این راستا این 36 نفر، برگزیده گروه‌های غیردولتی و مورد تایید ادارت کل فنی و حرفه‌ای و بهزیستی استان‌ها به شمار می‌روند. معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور افزود: از هر 8 رشته مسابقات، 2 نفر انتخاب می‌شوند، که این افراد در مسابقات بین‌المللی سال آینده شرکت می‌کنند. وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: علی‌رغم نکات مثبت این قانون مانند اینکه مناسب‌سازی و یارانه مراقبتی معلولان و سالمندان را در عرصه برنامه‌گذاری کشور نهادینه کرد، دارای مشکلاتی نیز بود. نحوی‌نژاد خاطرنشان کرد: ‌شفاف نبودن محل تامین اعتبارات این قانون سبب می‌شد که برخی دستگاه‌ها و نهادها به خود اجازه دهند از این قانون تخطی کنند که مورد شکایت و گله بسیاری از معلولان قرار گرفت. وی یادآور شد: دولت یازدهم اهتمام خود را بر این گذاشته تا با کمک افراد فرهیخته در گروه معلولان، قانون قبلی را مورد بازنگری قرار دهد که در این راستا این قانون به 2‌بخش تقسیم شد که بخشی از آن از طریق مصوبه هیئت دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شد و بخش اعظم آن به مجلس ارسال شده که به نظر می‌رسد مجلس اهتمام دارد تا پایان عمر مجلس نهم این لایحه را به تصویب برساند. معاون امور توانبخشی بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی و گروه‌های غیردولتی معلولان نیز آمادگی دارند در کنار مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون مشترکی که تشکیل شده، زوایای این لایحه را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانیم قانونی قوی در مجلس نهم داشته باشیم.





منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود