28 آبان 1394
شماره خبر: 153155

شیوع کمبود ید در دختران نسبت به پسران بیشتر است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

شیوع کمبود ید در دختران نسبت به پسران بیشتر است


معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان فردیس گفت: شیوع گواتر ناشی از کمبود ید در دوران کودکی در دختران و پسران یکسان است و بعد از بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی در دخترها بیشتر از پسرها دچار بیماری گواتر می شوند.
مرسده سخندانی درهمایش تغذیه سالم دانش آموزان در سالن رضوان آموزش وپرورش ناحیه دو کرج افزود: ولی در دختران نیاز همچنان تا دوران بارداری وجود دارد بهمین دلیل بعد از دوران بلوغ شیوع گواتر در زنان بیشتر ازمردان است. وی در ادامه داد: در جهش های رشد در دوران نوجوانی دختران نیاز بیشتری به مواد مغذی و ریزمغذی هایی مانند ید و آهن و روی و کلسیم دارند.وی گفت: دختران با توجه به بلوغ از نظر مقدار نیاز به آهن می باید از راه غذا و مکمل آهن برای آنان تامین شود. وی افزود : یدسنجی در نمک خانوارها را در دستور برنامه قرار دادیم و توزیع بسته نمک ید دار از طریق دانش آموزان مدارس به خانواده های آنان ارائه می شود. معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس گفت:طبق بررسی در سال 91 در استان البرز انجام شدحدود 50 درصد دختران به کمبود ویتامین دی مواجه هستند.
سخندانی افزود: با همکاری دو وزارتخانه در نه ماه سال تحصیلی در مدارس بین دانش آموزان دختر ویتامین دی داده می شود.وی فقرآهن را یکی از کمبود ویتامین در دختران عنوان کرد و گفت: قرص آهن به دانش آموزان دخترنوجوان داده می شود روی فعالیت بدن اثر دارد. وی گفت: فقرآهن در دختران بیشتر از پسران است که باید به آن توجه شود. وی اظهار کرد: با تغذیه سالم مناسب در برنامه غذایی فرزندان می توان از کمبود ویتامینها در بدن جلوگیری کرد. وی یادآور شد: تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند از پرخوری زیاد پرهیز کنند سبب چاقی در آنها می شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود