4 آذر 1394
شماره خبر: 153581

نذر مطالعه راهکاری است برای ترویج کتابخوانی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نذر مطالعه راهکاری است برای ترویج کتابخوانی


آیین تکریم کتابداران اشتهارد در فرهنگسرای ملاصدرا با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ، امام جمعه اشتهارد، بخشداران مرکزی و رحمانیه اشتهارد، مسئولین شهرستان و جمعی از کتابداران ، نوجوانان و جوانان این شهرستان از کتابداران شهرستان اشتهارد تجلیل شد.
در این آیین امام جمعه شهرستان اشتهارد ابتدا اشعاری از قیصر امین پور را در وصف انسانها و مقایسه آنان با کتاب خواند و افزود: شهرستان اشتهارد مهد علم و دانش و معرفت است و بزرگان بسیاری در این دیار رشد و پرورش یافته اند که با کتاب و مطالعه انیس بوده اند. حجت الاسلام واثق در ادامه با اشاره به اینکه نذر مطالعه یکی از کارهایی است که باقی الصالحات را به همراه دارد و گفت: در دین اسلام و نزد مردم دین مدار ایران اسلامی نذر و توسل به ائمه معصومین (ع) جایگاهی ویژه دارد و دوستداران کتاب می توانند به جای طعام ،کالا و یا هر نذر دیگرری مطالعه نذر کنند و تصمیم بگیرند برای ادای نذر خود چند صفحه ای ورق بزنند و مطالعه کنند و این چنین با کتاب و لذتهای آن بیشتر آشنا شوند. مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز دیگر سخنران این آیین بود که در ابتدا با گلایه از آموزش و پرورش گفت: همه تلاش می کنند برای افزایش دانش نوجوانان و جوانان گام بردارند و یکی از این راههای تحقق این هدف آموزش و پرورش است اما جای تعجب دارد آموزش و پرورش کتابداران را از کتابخانه مدارس خود حذف کردند و سوالی که می ماند این است که چطور دانش آموزان بدون کتابدار و مشاور متخصص بتوانند خود را با انواع کتاب آشنا کنند و کتابی متناسب با روحیه و شاخصه های خود را بیابند و در این خصوص مسئولین شهرستانی باید وارد عمل شوند و فکری برای این مشکل کنند. حجت الاسلام فلاح در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه ها در استان و سطح مطالعه به نقش دستگاه های فرهنگی اشاره کرد و گفت: همه دستگاه های فرهنگی و اجرایی به نوعی می توانند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به مدد اداره کل کتابخانه ها و دوستداران کتاب بیایند و با ایجاد کتابخانه ها در بخش روستایی و توسعه و تجهیز کتابخانه های شهری جوانان را بیشتر از قبل با کتاب همراه کنیم. وی با اشاره به سخنان امام جمعه اشتهارد در خصوص نذر مطالعه گفت: آنچه که می تواند همراه و همگام با نذر مطالعه در راستای ترویج مطالعه پیش برود اهدای کتاب و نذر کتاب به دیگران است و با این عمل شایسته به دیگران هم فرصت می دهیم انواع کتابهایی که خوانده ایم را بخوانند و از آن لذت ببرند و با این اقدام دیگران را هم به کتاب خوانی ترغیب می کنیم . مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز در پایان سخنان خود با تقدیر از کتابداران و کتابخوانان این شهرستان گفت: اشتهارد با اینکه از مرکز استان فاصله دارد اما کتابخانه های شهرستان و شرایط اعضای کتابخانه های عمومی با همت همکاران اداره کتابخانه های عمومی و کتابداران و به خصوص علاقه مندان به مطالعه شرایط خوبی دارد و امیدواریم با نگاه ویژه مسئولین شهرستانی و متولیان فرهنگی با حفظ این روند شاهد رشد و توسعه و تجهیز کتابخانه ها باشیم. در این مراسم مصطفی تک فلاح رئیس اداره کتابخانه های عمومی اشتهارد ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان در این آیین با اشاره به اینکه این شهرستان از چهار کتابخانه عمومی بهره مند است گفت: با تکمیل کتابخانه عمومی در مصلی نمازجمعه شهرستان اشتهارد با ابعاد 500 متر مربع که با مساعدت امام جمعه شهرستان و تلاش مسئولین شهرستانی صورت گرفته است شرایط خوبی را در سرانه های فضای مطالعاتی خواهیم داشت و مردم می توانند با دسترسی آسانتر به کتابخانه ها سر بزنند و کتابهای مورد نیاز خود را به امانت ببرند. وی همچنین در سخنان خود به کمبود منابع کتابخوانی در کتابخانه های موجود اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با اختصاص منابع کتابخانه ای لازم این مشکل نیز حل شود.
در پایان این مراسم از کتابداران کتابخانه های عمومی این شهرستان تجلیل و قدردانی شد.
گفتنی است در این آیین که یک هفته مانده به اربعین حسینی برگزار می شد هنرمندان نمایش مذهبی صحنه هایی از واقعه کربلا را هنرمندانه به نمایش درآوردند و برای لحظاتی حال و هوای خاصی را دراین آیین با شکوه رقم زدند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود