26 آذر 1394
شماره خبر: 154734

معتادان سالانه مرتکب 750 میلیون فقره بزه در کشور می شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

معتادان سالانه مرتکب 750 میلیون فقره بزه در کشور می شوند


سخنگو و معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه تا کنون دو میلیون نفر معتاد در کشور شناسایی شده اند، گفت: این معتادان سالانه 750 میلیون فقره بزه در کشور مرتکب می شوند.
سردار سعید منتظر المهدی در همایش و کارگاه اعتیاد و تاثیر آن در اجتماع که در دانشگاه آزاد السلامی کرج برگزار شد، افزود: 80درصد معتادان در ایران بین 20 تا 45سال دارند که دسترسی آسان از علل روی آوردن این افراد به مواد مخدر درجامعه است. وی ادامه داد: هر فرد معتاد در طول سال 375فقره بزه انجام می دهد و بخش قابل توجهی از سرقت های خرد توسط معتادان به مواد مخدر صورت می گیرد.
سردار منتظر المهدی با اشاره به اینکه یکی از معضلات جامعه بشری پدیده اعتیاد است، اظهار کرد: بیش از 6 دهه است که مردم جهان درگیر معضلات مواد مخدر هستند و این پدیده شوم آنچنان گسترش یافته که به بحران تبدیل شده است. سخنگوی ناجا گفت: مواد مخدر بلای قرن 21 است که بیشتر از زرادخانه اتمی برای بشریت خطرناک است و بر اساس گزارش سازمان های بین المللی بیش از 200میلیون نفر بالای 15سال در جهان به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند. وی با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی از دو منظر جمع آوری و پیشگیری به این پدیده می پردازد، گفت: وظیفه اصلی پلیس این نیست که معتادان را درجامعه جمع آوری کند، بلکه باید مرزها را به لحاظ جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور کنترل کند و اکنون این وظیفه را با تمام توان انجام می دهد. وی گفت: کشور ایران به لحاظ جغرافیایی، همسایه برخی کشورهای تولید کننده مواد مخدر است که تاکنون بیش از چهار هزار شهید و 12هزار مجروح برای برخورد با سوداگران مرگ تقدیم کشورکرده است. منتظرالمهدی بااشاره به سودآور بودن موادمخدر و تولید آن حتی در مکان های کوچک و قابل دسترس، افزود: وقتی یک کیلوگرم شیشه به مبلغ 80میلیون تومان تجارت می شود به راحتی نمی توان این سود را از دست سوداگران مرگ خارج کرد. سخنگوی ناجا آسانترین برخورد با معتادان راجمع آوری آنان در سطح شهرها عنوان کرد و گفت: ایستگاه های مختلفی در پیشگیری از اعتیاد در جامعه نقش دارند که اولین آن ها خانواده است وبه عنوان نهاد اجتماعی مهمترین نقش را ایفا می کند. وی ادامه داد: اکنون برخی پدیده های اجتماعی مانند شاغل بودن والدین، سبب شده تا قرار ها و دیدارها در خانواده کمترشود،می بایست این رویه تغییر کند و این امر نیازمند مدیریت وبرنامه ریزی صحیح است. وی دیگر نهادهای مهم در پیشگیری از اعتیاد را مدارس و مجامع آموزشی برشمرد و افزود: این نهادها نقش بسیار مهم و اثر گذاری در پیشگیری از اعتیاد در جامعه ایفا می کنند. این مسئول بیان داشت: باید طوری برنامه ریزی کرد تا یک جوان در مواجه با مواد مخدر تاب آوری روانی داشته باشد، هرچند در این زمینه راهکار ها آسان است ، اما باید از صاحبان اندیشه در این راه کمک گرفت. وی آموزش مداوم را برای مقابله با اعتیاد بسیارموثر ذکرکرد و گفت: می توان از رسانه ملی برای عملیات روانی گسترده استفاده کردو تاب آوری روانی را درمقابل اعتیاد در جامعه افزایش داد. منتظرالمهدی افزود: وقتی درخانواده ها تحقیر و تنبیه وجودداشته باشد، فرزندان به سمت اعتیاد روی می آورند . این مسئول یکی از راه های دیگر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در جامعه را شناسایی افراد مستعد عنوان کردو بیان داشت:افرادی که به راحتی معتاد می شوند، می بایست مهارت های مقابله ای و روانشناسانه را به آنها یاد داد تا در مواقع مواجه با این پدیده به راحتی گرفتاراین معضل نشوند. در این نشست دکتر علی احدی مدیر گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرج در خصوص انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی و راه های جلوگیری از روی آوردن به اعتیاد را برای دانشجویان بیان کرد. در همایش اعتیاد و تاثیر آن در جامعه تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و مسئولان کشوری و استان البرز حضور داشتند، این همایش یک روزه بود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود