7 دی 1394
شماره خبر: 155424

پرونده مسکن مهر استان البرز شهریور سال 95بسته می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

پرونده مسکن مهر استان البرز شهریور سال 95بسته می شود


مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد که با تکمیل واحدهای باقیمانده، پرونده مسکن مهر استان البرز شهریور سال 95 بسته می شود.
ابوالفضل باقرنیا در همایش روز سند رسمی در کرج، تعداد واحدهای مسکن مهر در البرز را 35 هزار واحد اعلام کرد و گفت: 18 هزار واحد از این تعداد با مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی استان احداث می شود و مابقی توسط گروه های مردمی در حال تکمیل است. وی افزود: تا کنون 8 هزار واحد تحویل متقاضیان شده و هم اکنون 10 هزار واحد نیز در دست تکمیل و طبق برنامه ریزی تا شهریور سال آینده پرونده مسکن مهر در استان بسته خواهد شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در ادامه گفت: در انجام هرگونه معامله مسکن هم فروشنده و هم خریدار باید مقررات رعایت کنند و خریداران پیش خرید خود را از کسی داشته باشند که مجوز لازم را داشته باشد. وی افزود: در مواردی مشاهده شده که یک ملک به پنج نفر به فروش رسیده و این سبب می شود که مردم در این زمینه دچار زیان شوند.
باقرنیا تاکید کرد: بیشتر زمین های استان البرز قولنامه ای هستند و ضروری است تمام معاملات مسکن در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد تا مردم در معاملات مسکن خود دچار مشکل نشوند. مدیرکل راه و شهرسازی البرز تصریح کرد: برای پیش فروش واحدهای مسکونی باید مجوز لازم از اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اخذ شود تا خریداران با خیالی آسوده معاملات خود را دنبال کنند. باقرنیا با اشاره به انجام عملیات راهداری در سطح راه های البرز، گفت: امسال تا کنون 250 هزار تن آسفالت در سطح استان پخش شده و 140 کیلومتر از یکهزار و 500 کیلومتر راه های استان روکش آسفالت شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی البرز در خصوص دریافت عوارض عبور از جاده چالوس نیز گفت: جاده چالوس آزادراه نیست و این پیشنهادی که یکی از مسئولان ارایه داده بود، دریافت عوارض در این جاده امکان پذیر است. رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز نیز گفت: ثبت قرارداد پیش فروش مسکن در دفاتر اسناد رسمی ضروری است و بنگاه های مشاوران املاک تنظیم کننده اسناد نیستند. محمد سعیدی افزود: بنگاه های معاملات ملکی در پیش فروش مسکن حق ورود ندارند زیرا مشاوران املاک در خرید و فروش مسکن نقش دلالی دارند. وی اظهار داشت : در صورتی که سندی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد، هویت واقعی افراد احراز می شود. در حالی که ممکن است برخی از فروشندگان از نظر محاکم قضایی اجازه انجام معامله را نداشته باشند. عضو هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران البرز نیز گفت: ثبت معاملات پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی نقش ذاتی آنان را نشان می دهد زیرا بنگاه ها تنها به دنبال فروش ملک هستند و پس از آن هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند. نصیر مشایخ افزود: در صورتی که بر اثر ثبت سندی در دفاتر اسناد رسمی مردم متضرر شوند، سردفتران طبق قانون ملزمند نسبت به تامین خسارت متضرر اقدام کنند. وی با بیان اینکه ثبت معاملات پیش فروش مسکن بسیاری از مشکلات مردم را در این معاملات برطرف می کند، گفت: با صدور شناسنامه فنی توسط شهرداری و همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، تنها دفاتر اسناد رسمی مرجع ثبت قانون اسناد هستند.
مشایخ تاکید کرد: با این حال بنگاه های مشاوران املاک به بهانه صدور کد رهگیری در تنظیم سند معاملات مسکن ورود می کنند. در حالی که الزام به صدور کد رهگیری انحراف از قانون اسناد رسمی است که هزینه های زیادی را به شهروندان تحمیل می کند. وی گفت: کد رهگیری یک تکلیف اضافی برای خریداران است تا به غیر از سند رسمی یک سند پرهزینه دیگری برای شهروندان تنظیم شود. مشایخ افزود: دیوان عدالت اداری اخذ کد رهگیری را غیرقانونی می داند و الزام ادارات امور مالیاتی به داشتن کد رهگیری اجحاف در حق مردم است زیرا فروشنده قبل از معامله باید مالیات خود را پرداخت کند، در حالی که این مسئله مردم را به داشتن مبایعه نامه الزام می کند و این باعث انحصاری شدن معاملات در بنگاه های مشاوران املاک می شود. وی تاکید کرد: در صورتی که سندی در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، پیش از آن استعلام ملک از اداره ثبت اخذ می شود تا آخرین مالک ملک مشخص شود و این نشان می دهد که اداره ثبت ناظر معاملات مسکن است. مشایخ با اشاره به الکترونیکی شدن عملیات ثبتی در کشور، یادآور شد، با الکترونیکی شدن عملیات ثبت اسناد رسمی در کشور شاهد تحولات بزرگی در این عرصه خواهیم بود و به تدریج روش های مدرن جای روش های سنتی را در امور سنتی می گیرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود