6 بهمن 1394
شماره خبر: 157342

اخلاق گفت‌وگو هنوز در کشور ضعیف است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

اخلاق گفت‌وگو هنوز در کشور ضعیف است


مسئول نهاد رهبری در دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه گفت‌وگو باید به نیکوترین شکل خود و با استدلال و استناد باشد، گفت: متاسفانه این اخلاق هنوز در کشور ما جای خود را پیدا نکرده است.
حجت الاسلام والمسلین امیر ابراهیم‌زاده در نخستین نشست از سلسله نشست‌های «گفت‌وگوی عقلانی، مقدمه همدلی و همزبانی» که از سوی مدیریت اتاق فکر استان البرز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه نظام ما یک نظام مردم‌سالار دینی است مردم ما تا حد لازم دارای بینش سیاسی هستند؛ اما مشکلاتی در آداب گفت‌وگو همچنان وجود دارد. وی با تاکید بر اهمیت گفت‌وگو و کلام در جامعه خاطرنشان کرد: فهم رفتار و سیره انسان بدون کلام میسر نیست و شخصیت هر شخصی پشت کلام و زبان او نهفته است. مسئول نهاد رهبری دانشگاه خوارزمی در ادامه افزود: همیشه کلام، اصل و سکوت، فرع است و این موضوع در جامعه دانشگاهی بیشتر مطرح می شود؛ چرا که دانشگاه محل گفت‌وگو و پرسشگری است و اگر دانشجو پرسش نکند پس چه کسی باید پیشرو در این زمینه باشد.
حجت الاسلام ابراهیم‌زاده با بیان اینکه پرسشگری باید همه حوزه‌ها را در بر بگیرد گفت: نباید هیچ‌گونه واهمه، ابا و محدودیتی برای گفت‌وگو وجود داشته باشد و همه مباحث باید به صورت عقلانی، مستند و مستدل مورد بحث قرار بگیرد. وی از اخلاق گفت‌وگو به خصوص در جامعه دانشگاهی سخن گفت و خاطرنشان کرد: گفت‌وگو باید به نیکوترین شکل خود و با استدلال و استناد باشد و با توجه به جمع نخبه‌ای که در دانشگاه‌ها حضور دارند موضوعات گفت‌وگو باید به همه حوزه‌ها گسترش یابد. این مسئول در ادامه با انتقاد از اخلاق گفت‌وگو در کشور بیان داشت: متاسفانه در جامعه ما اخلاق گفت‌وگو هنوز جای خود را پیدا نکرده است؛ به گونه‌ای که گاهی فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینیم و گاهی فقط به تمجید و تعریف می‌پردازیم. حجت الاسلام ابراهیم‌زاده در پایان تصریح کرد: نباید صفر و یکی عمل کرد؛ بلکه باید با انصاف و رعایت چارچوب نقد و با علم و اطلاع به انتقاد از موضوعات مورد نظر پرداخت.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود