20 اسفند 1394
شماره خبر: 160106

راه اندازی نخستین اطلس فرهنگی ایثار و شهادت در استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

راه اندازی نخستین اطلس فرهنگی ایثار و شهادت در استان البرز


مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از راه اندازی نخستین اطلس فرهنگی ایثار و شهادت در استان البرز خبر داد.
داوود مدیرفلاح در جمع خبرنگاران به مناسبت 22 اسفند، روز شهید از راه اندازی نخستین اطلس فرهنگی مجازی ایثار و شهادت کشور در البرز و تکمیل سایت زیارت مجازی شهدای استان خبرداد و بیان داشت: استان شهیدپرور و ولایت مدار البرز با اهدای بیش از 440 شهید گلگون کفن به انقلاب اسلامی برگ زرینی از مجاهدت ماندگار خود را بر صحیفه غیرت و مردانگی به ثبت رساند. وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز در طی ابتکار عملی، موفق به راه اندازی دو سایت زیارت مجازی مزار شهدا و اطلس فرهنگی ایثار و شهادت شده است که سایت زیارت مجازی از سال گذشته راه اندازی شده بود ولی اکنون تکمیل شده است. مدیرفلاح گفت: در سایت زیارت مجازی امکان سهولیت زیارت غیرحضوری برای اغلب والدین شهدا که به علت کهولت سن، درعزیمت به گلزار مطهر شهدا ناتوان می باشند و دیگر افراد که از استان دور هستند مهیا شده است. وی اضافه کرد: این بنیاد در ابتکار عمل خود تاکنون از مزار حدود دو هزار شهید استان تصویربرداری کرده که با ورود به سایت، می توان مزار شهید را زیارت کرد و همچنین در این فضای مجازی حدود سه هزار و 645 عکس، سه هزار و 631 زندگی نامه و حدود 350 خلاصه وصایای شهدای استان بارگذاری شده است.
مدیرفلاح در ادامه به ارائه اطلاعاتی در خصوص اطلس فرهنگی ایثار و شهادت، گفت: این اطلس در حقیقت به منزله ثبت اطلاعات مکانی و فضائی تمام عناصر و اماکن فرهنگی، فیزیکی بنیاد شهید و امورایثارگران است. وی تصریح کرد: در این اطلس گزارش کاملی از توزیع گلزارهای شهدای استان، ساختمان های اداری این بنیاد، مراکز آموشی، فرهنگی، ورزشی، کتابخانه، دانشگها علمی کاربردی، حسینیه ها، مدارس شاهد و شهیدستان ها و تعداد شهدای تدفین شده در گلزارها و ... را ارائه می دهد. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز افزود: از ویژگی های سایت مورد اشاره، عکاسی از همه جوانب مناطق یاد شده و بارگذاری عکس های پانورما جهت دسترسی آسان مراجعین به آن مناطق و شناخت اماکن و عناصر فرهنگی ایثار و شهادت است. وی گفت: در این اطلس مجازی بیش از پنج هزار قطعه عکس پانورما از حدود 250 منطقه فرهنگی فیزیکی متعلق به بنیاد شهید استان که شامل 158 گلزار، 26 گلزار شهدای گمنام، 17 حسینیه، 25 مدرسه شاهد، پنج مرکز آموزشی فرهنگی- ورزشی و... ذخیره سازی شده است. مدیرفلاح، بهره مندی از لیست برترین ها با موضوعیت اولین و آخرین شهید، جانباز و آزاده استان، بزرگترین و کوچکترین گلزار، مدارسی که شهید داشته اند، بیشترین تعداد شهدا در گلزار و روستاها، بهره مندی از گوگل مپ و سته لایت جهت ردیابی آدرس گلزارها، مدارس و... را از دیگر امکانات این اطلس دانست. وی افزود: این دو سامانه به صورت رسمی از روز شنبه 21 اسفند راه اندازی می شود. آدرس اینترنتی سایت زیارت مجازی شهدا www.shohadayeaiborz.ir و آدرس اینترنتی اطلس فرهنگی ایثار و شهادت www.atiaseisaar.ir است. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران البرز با اشاره به اینکه زمانی که این استان جمعیتی 400 هزار نفری داشت دومین استان کشور از لحاظ تعداد شهدا بود، گفت: اولین استان حائز این رتبه اردبیل بود. این جایگاه ممتازی است که البرز داشت و بایستی بتوانیم آن را حفظ کنیم ولی اکنون رتبه حدود 16 کشور را داریم. وی اظهار داشت: مردم این استان در مقام دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه و عراق توانسته اند جایگاه خوبی داشته باشند بطوریکه تعداد شهدای مدافع حرم این استان (حدود 30 شهید) بیان کننده این امر است. وی در ادامه به نامگذاری روز 22 اسفند به نام روز شهید که متقارن با سالروز تاسیس بنیاد شهید است، اشاره کرد و گفت: از سال 92 به بعد این روز از حک در تقویم ها به برنامه تبدیل شد بطوریکه در سال 92 کمتر از یک درصد مردم از این روز اطلاع داشتند و در سال 93 این تعداد به بیش از 17 درصد رسید و امیدواریم این میزان در سال جاری به بیش از 40 درصد افزایش یابد. مدیرفلاح لازمه این افزایش را اجرای برنامه ها و خدمات رسانی مناسب به جامعه هدف دانست و بیان داشت: شعار روز شهید برای سال جاری از سوی سازمان بنیاد شهید وامور ایثارگران 'راه شهیدان ادامه دارد' انتخاب شده است و امیدواریم در مقام اجرا نیز بتوانیم آن را دنبال کنیم و به معرفت واقعی آن برسیم.
اجرای طرح تخصصی پزشک پایش برای جامعه هدف
وی از جمله خدمات ارائه شده در حوزه درمانی برای جامعه هدف (والدین شهدا، جانبازان و همسران شهدا و جانبازان و آزادگان) را اجرای طرح پزشک پایش دانست و گفت: این طرح که در بخش های عمومی و تخصصی اجرا می شود و در تلاش هستیم برای سال آتی آن را در بخش تخصص توسعه دهیم. مدیرکل بنیاد شهیدو امور ایثارگران استان البرز اجرای دو نوبت خدمات مراقبت روزانه به مدت پنج ماه برای والدین شهدا را از دیگر این برنامه ها برشمرد و افزود: در اجرای این طرح ویزیت رایگان و همچنین آموزش مراقبت های درمانی به شرکت کنندگان ارائه می شود. وی برگزاری مسابقه های ورزشی، اردوهای زیارتی قم، مشهد و راهیان نور، انعقاد قرار داد با مراکز ورزشی فرهنگی، برگزاری یادواره ها و توسعه آن ها و اجرای طرح سپاس را از دیگر خدمات ارائه شده برای جامعه ایثارگران برشمرد.
سپاه البرز رتبه اول دیدار با خانواده شهدا و جانبازان را به دست آورد
مدیر فلاح در ادامه با اشاره به اجرای طرح دیدار با خانواده شهدا و جانبازان به صورت مداوم و مستمر توسط بنیاد شهید و دیگر دستگاه های خدمات رسان، گفت: در سال جاری بیش از هفت هزار دیدار توسط بنیاد به ثبت رسیده که بیشترین دیدار از سوی سپاه استان البرز ثبت شده است. وی افزود: همچنین دستگاه ها اجرائی در سال جاری همکاری خوبی با این بنیاد در برگزاری یادواره ها داشتند و شاهد رشد مناسب این مراسم ها بخصوص از سوی آموزش و پرورش و سپاه استان بودیم.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود