15 آذر 1391
شماره خبر: 16107

تمبر یادبود روز جهانی خاک در کرج رونمایی شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تمبر یادبود روز جهانی خاک در کرج رونمایی شد

سپیدار آنلاین: نخستین بزرگداشت روز جهانی خاک با نگرش امنیت غذایی با حضور مسئولان کشوری در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در کرج برگزار شد.
نخستین همایش روز جهانی خاک پیش از ظهر چهارشنبه با حضور علیرضا اورنگی رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، سید رحیم سجادی معاون وزیر جاد کشاورزی در امور آب و خاک و صنایع، محمدحسن روز یطلبا رئیس انجمن عاوم خاک ایران، نماینده ولی فقیه در پردیس کشاورزی و جمعی از کارشناسان و اساتید برجسته علم خاک در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد. در این مراسم چالشها و مشکلات فراروی مسائل خاک کشور بررسی شد و سخنرانان نیز در اهمیت خاک به عنوان عنصری کلیدی در حیات زمین پرداختند. دبیر این همایش در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت حفظ خاک در کشور اظهار کرد: تجربه نشان داده است اگر توجه به خاک درست مدیریت شود منافع زیادی برای جامعه در بر خواهد داشت. منوچهر گرجی افزود: خاک از منابع پالاینده و تصفیه کننده طبیعت به شمار می رود و عواملی چون رشد شهرنشینی، ازدیاد زباله های شهری و صنعتی و جذب شدن برخی مواد شیمیایی در خاک و همچنین حفاری های معادن، چرای بی رویه دام ها و استفاده از سموم و آفت کش ها و مصرف بیش از حد کودهای شیمیایی به فرسایش و آلودگی خاک و تخریب سطح زمین می انجامد. وی با بیان اینکه نامگذاری روزی به عنوان خاک و بررسی چالشها و معضلات گوناگون پیش روی این عنصر حیاتی و با ارزش ضرورت دارد، تا کید کرد: باید با برگزاری مراسمی از این دست و تشکیل کارگروهای علمی و تخصصی برای حفظ و نجات خاک که امنیت غذایی جهان را تامین می کند گام های اساسی برداشت. گرجی ادامه داد: بسیاری از مشکلات غذایی و بهداشتی چون کمبود آهن و بیماری شایع شده کم خونی به چگونگی مدیریت خاک برمی گردد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. وی با اشاره به حفظ بستر اصلی زنجیره غذایی افزود: حاصلخیز بودن خاک باعث می شود ضمن امنیت غذایی که از طریق دام و محصولات کشاورزی به سفره های غذایی منتقل می شود ، بهداشت جامعه نیز افرایش یابد.
تمبر یادبود روز جهانی خاک رونمایی شد
طی این همایش که به میزبانی مشترک پردیس کشاورزی و انجمن علوم خاک و همکاری نهادها، موسسات و انجمنهای ذیربط برگزار شد، از تمبر یادبودی که به همت اداره کل پست استان البرز ویژه روز جهانی خاک تهیه گردیده بود، رونمایی شد. در حاشیه این همایش نمایشگاهی تخصصی از دستاوردهای علوم خاک همراه با ارائه کتب تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی به مدت سه روز در این محل برگزار شد. در این نمایشگاه 18 شرکت کننده دولتی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود