1 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 161513

دستگاه قضا خصومت میان دو مرکز حقوقی کشور را رفع کند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دستگاه قضا خصومت میان دو مرکز حقوقی کشور را رفع کند


معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کانون وکلا و مرکز مشاوران بر اساس قانون تاسیس شده اند و دستگاه قضا باید تلاش کند خصومت این دو جامعه مدنی را رفع کند.
چهارمین همایش نکوداشت مقام و منزلت وکیل با حضور معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس کل دادگستری، دادستان و جمعی از وکلا و کارشناسان حقوقی البرز در تالار سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد. حسین میرمحمد صادقی در این مراسم با اشاره به جایگاه وکیل و ضرورت رعایت اخلاف حرفه ای در وکالت اظهار کرد: امروزه در عرصه های مختلف اجتماعی بحث اخلاق حرفه ای بسیار مطرح و مورد توجه است و مردم نیز حساسیت زیادی در این رابطه پیدا کرده و خواستار رعایت آن از سوی فعالان حرف هستند.
صاحبان حرف حقوقی در ایران از یکدیگر حمایت نمی کنند
وی ادامه داد: در رابطه با وکالت نیز این موضوع از اعصار گذشته مطرح بوده و امروز نیز پررنگ تر از قبل مورد توجه است لذا رعایت این اصل، یکی از مولفه های اصلی فعالیت وکلا محسوب می شود. معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این نکته که قضات و وکلا باید در کنار یکدیگر و با تعاملی سازنده به احقاق حقوق مردم بپردازند گفت: در سراسر دنیا فعالان حقوقی ارتباط بسیار نزدیکی دارند اما متاسفانه حمایت و پشتیبانی که صاحبان حرف حقوقی در سایر کشورها از یکدیگر دارند، در کشور ما نیست، در ایران به طور معمول اساتید و قضات فاصله بسیاری باهم دارند و این مساله در مورد قضات و وکلا نیز صدق می کند.
دیوار بلند بی اعتمادی میان مردم و وکلا باید شکسته شود
میرمحمد صادقی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخورد قضات، وکلا و اساتید حقوقی و قضایی با یکدیگر چندان محترمانه نیست و عمدتا در حضور ارباب رجوع همواره سعی در تحقیر و تخریب طرف مقابل دارند لذا این یک مساله اساسی و مهم در کشور ما است که باید درمان شود. وی گریزی نیز به رابطه وکیل و موکل زد و افزود: دیوار بلند بی اعتمادی که در برخی موارد وجود دارد، باید شکسته شود البته در چند سال اخیر این وضعیت بهتر شده اما می توان تلاش کرد تا مشکل را از ریشه برکنیم، همچنین درصد بالایی از مراجعات به وکلا برای زمان مرافعه و دعوا است که اصلاح این روند به فرهنگسازی جامع نیاز دارد.
معاون حقوقی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: پیش بینی می شود با رفع تحریم ها و شکوفایی تجاری و اقتصادی کشور که منجر به عقد قراردادها و مبادلات گسترده می شود همچنین فرهنگساز بهینه برای بهره مندی هر خانواده از یک وکیل، بازار کار بسیار مطلوبی برای وکلا فراهم شود. میرمحمد صادقی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به فعالیت های متعدد مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی بیان کرد: دستگاه قضا باید توجه بیشتری نسبت به این مرکز داشته باشد چرا که کانون وکلا و مرکز مشاوران هر دو بر اساس قانون جمهوری اسلامی تاسیس شده و فعالیت دارند لذا دستگاه قضا باید تلاش کند تا خصومتی که این دو جامعه مدنی را در مقابل هم قرار داده و برخی نیز برای پر رنگ جلوه دادن آن در تلاش هستند را رفع کرده و با روش روشنگری و تبیین اهداف عالیه، هر دو مرکز مورد احترام و توجه قرار گیرد اما بنده احساس می کنم که در حال حاضر قوه قضائیه آنچنان که باید از این مساله حمایت نمی کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود