5 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 161687

پیشگیری و کنترل دیابت چگونه امکان پذیر است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

پیشگیری و کنترل دیابت چگونه امکان پذیر است


دکتر غلامرضا حمید ، متخصص داخلی و رئیس بیمارستان شریعتی در خصوص بیماری دیابت گفت: یکسری از بیماری ها هستند بعد از ایجاد شدن در بدن علائم و عوارضی را در کوتاه مدت به دنبال دارند ولی بیماری دیابت یک بیماری خاموش است که می تواند عوارض خود را در دراز مدت نشان دهد.
وی اشاره کرد: علت اهمیت بیماری دیابت به سبب عوارضی است که در دراز مدت برای فرد ایجاد می کند که می تواند بسیار خطرناک نیز باشد. دکتر حمید افزود: تقریبا تمامی قسمت های بدن تحت تاثیر بیماری دیابت قرار می گیرند اما عمدتا این بیماری مشکلات قلبی عروقی ،کلیوی ، چشمی وعصبی را برای فرد به دنبال خواهد داشت. این متخصص داخلی با اشاره به اینکه دو نوع دیابت نوع یک و نوع دو وجود دارد تصریح کرد: در جامعه بیشتر دیابت نوع دو فراگیر شده است که عوارض این نوع دیابت پرخوری ، پر نوشی ، تشنگی و پرادراری می باشد و یکی از دلایلی که فرد به پزشک مراجعه می کند و متوجه این بیماری می شود شاید یکی از همین عوارض باشد. دکتر حمید تاکید کرد: چنانچه افراد عوارضی نیز در خود نداشته باشند افراد 45 سال به بالا باید به صورت دوره ای تست غربالگری قند خون را انجام دهند.
وی ادامه داد: شرایط سنی غربالگری برای افراد چاق و یا با فشار خون بالا تغییر پیدا می کند چرا که چاقی می تواند یکی از علل ایجاد دیابت در فرد باشد. این متخصص داخلی ضمن اشاره به شیوع دیابت در جامعه امروز اظهار داشت : تغییر سبک زندگی ، مشاغل کم تحرک ، استفاده از فست فود ها ، بی توجهی به ورزش و فعالیت بدنی و اضافه وزن از عواملی است که دیابت را در جامعه گسترش داده است.
دکتر حمید در مورد کنترل این بیماری و پیشگیری از عوارض شدید تر آن در دراز مدت اظهار داشت:مراجعه به پزشک و مصرف درست دارو ، تغییر در نحوه زندگی ، اصلاح در شیوه ی زندگی و رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی نقش حائز اهمیتی در کنترل عوارض شدیدتر دیابت خواهد داشت. وی به زخم های دیابتی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات افراد دیابتی زخم هایی است که در پاها ایجاد می شود به دلیل اینکه در طولانی مدت سیستم عصبی دچار مشکل شده فرد متوجه ناراحتی که کفش برای پاها و یا دیگر عوامل ایجاد می کند نمی شود به همین دلیل ضروری فرد مرتب پاهای خود را چک کند و در نظافت آن دقت بیشتری داشته باشد. این متخصص اظهار داشت:یکی از مناسب ترین ورزش برای افراد دیابتی پیاده روی می باشد که بهتر است قبل ورزش مواد قندی سالم مصرف شود تا در حین ورزش دچار افت قند خون نشوند .

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود