9 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162003

قشر کارگر اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی در کشور هستند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

قشر کارگر اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی در کشور هستند


مهندس خليلي مدير كل تعاون،كارورفاه اجتماعي به همراه مديركل تامين اجتماعي واعضاي تشكلات كارگري استان ،علي اصلاني رئيس كانون شوراهاي اسلامي كار، وسایر مسئولین به مناسبت هفته كارگر با آيت اله حسيني همداني نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهرستان كرج ديدار و گفتگو کردند.
مهندس خليلي در ابتدا ضمن گزارشي از وضعيت جامعه كارگري استان با اشاره به نقش بي بديل كارگران در روايات پيامبر (ص) و معصومين(ع) اظهار داشت : مقام كارگر همواره در نظر ائمه معصومين بسيار ارزشمند بوده به گونه اي كه پيامبر اكرم(ص) بر دستان كارگر بوسه مي زند ومعصومين (ع) تلاش براي كسب روزي حلال را برابر با جهاد در راه خدا مي دانند كه تمامي اين تاكيدات نشان از ارزشمندي تلاش ،كارو توليد و كارگران در دين مبين اسلام است . وي با اشاره به اقتصاد مقاومتي و لزوم اجرايي شدن آن در تمامي عرصه ها بويژه حوزه كاروتوليد تصريح كرد : متاسفانه وضعيت كارو توليددر كشور در شرايط خوبي بسر نمي برد و اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري تاكيد گرديده براي رونق اقتصادي كشور و بهتر شدن وضعيت معيشتي كارگران و مردم و مبارزه با آسيبهاي مرتبط با آن است و بايد به اين نكته توجه داشت كه اقتصاد مقاومتي با دستان كارگران آغاز ميگردد و كارگران اصلی ترین رکن اقتصاد مقاومتی در کشور هستند زيرا اين قشر عظيم از ابتداي اين انقلاب همواره در تمامي صحنه ها اعم از دفاع مقدس، سازندگي با تلاش فراوان و درآمد كم وصبرو متانت همواره همراه نظام مقدس جمهوري اسلامي بوده اند. خليلي با بيان اين مطلب كه تكريم از تلاش كارگران رشد و تعالي اقتصادي در كشور را به همراه دارد گفت : بی‌توجهی‌های موجود در کشور انگیزه کارگران را براي كار و تلاش پایین مي آورد که نتیجه آن قطعا افت کیفیت کالاها ،قاچاق كالا، عدم استقبال بازار و خانواده‌ها از اجناس ایرانی است.
وی گفت: وقتی این چرخه وجود داشته باشد مشخص است که با پايين امدن كيفيت كالاها و عدم توفيق در بدست آوردن بازار داخلي وجهاني ديگر توان رقابت با کالاهای خارجی وجود نخواهد داشت و کالاهای قاچاق و وارداتی افزایش می‌یابد و براي رفع اين معضل بايد كالاهاي ما با كيفيت تر شود و قيمت تمام شده كالا نيز كاهش يابد و در اين راستا دولت نيز بايد با اقدامات حمايتي از قاچاق وواردات بي رويه كالا به كشور جلوگيري نمايد. مدير كل كار استان با اشاره به اينكه بدون عمل اقتصاد مقاومتي محقق نميگردد گفت: واقعیت این است عملیاتی شدن شعار اقتصاد مقاومتی احتیاج به عمل دارد و با حرف نمی‌شود این کار را انجام داد، چگونه می‌‍توانیم با وجود اينكه در بازار ورسانه ملی دائما کالای خارجی را تبلیغ می‌کند، اقتصاد مقاومتی را در کشور جاری کنیم ؟ مهندس خليلي ، اداره كل تعاون،كارورفاه اجتماعي استان البرز و دستگاههاي زير مجموعه اين وزارتخانه در استان را دستگاههاي خدمت رسان معرفي نمود و خاطر نشان كرد : هدف دستگاه ما خدمت بي منت به مردم و قشر كارگر و ضعيف جامعه است و خط مشي كاري اين دستگاه تسهيل روند خدمت به مردم و رفع مشكلات آنان به نحو ملموس و شايسته است و هر كس هم در اين راه اخلال ايجاد كند با آن برخورد خواهد شد واز گردونه خدمت بيرون خواهد رفت. وي با اعلام اماري از تعداد كارگران در كشور و در بخشهاي مختلف اظهار داشت : اكنون در كشور 21 مليون و 500هزار نفر كارگر اشتغال دارند که 47 درصد این جمعیت در بخش خدمات مشغول به کار هستند و ازانجاييكه با توسعه تكنولوژي محصولات با كيفيت توليد مي شود ،اشتغال به سمت خدمات سوق پيدا مي كند ، بنابراين بايد رويكرد اشتغالزايي در كشور به سوي بخش خدمات سوق يابد همانطوريكه در بسياري از كشورهاي توسعه يافته بيشترين اشتغال را در بخش خدمات داشته و موفق عمل نموده اند. مدير كل تعاون،كارورفاه اجتماعي با انتقاداز مهاجرت بي رويه از ساير استانهابه استان البرز ومشكلات ناشي از آن در بخش بيمه بيكاري و اشتغال گفت : متاسفانه بدليل مهاجرت از ساير استانها به البرز با بيشترين پرونده بيكاري در استان مواجه مي باشيم و مي توان گفت سومين استان از لحاظ پرداخت بيمه بيكاري در كشور هستيم و اين معضل برنامه ريزي براي خدمت بهتر به مردم و اشتغال را با مشكل مواجه كرده است كه بايداز سوي مسئولين تدابيري در اين خصوص اتخاذ گردد.
آيت الله حسيني همداني نماينده ولي فقيه در استان وامام جمعه شهرستان كرج در اين ديدار ضمن تبريك به مناسبت هفته كارگر با اشاره به ارزش گذاري معصومين (ع) به مقام كارگر در اسلام اظهار داشت : يكي از مواردي كه در روايات بسيار بر آن تاكيد شده اهميت كار و تلاش است زيرا كه كارو تلاش باعث حفظ عزت مومن مي شود و خوشبختانه فرهنگ اسلامي ما در خصوص ارزش گذاري به كار وتلاش الگوها ودستورالعمل هاي بسياري از ائمه معصومين بيان نموده است كه با توجه به آن مي توان به راهكارهاي مناسبي براي مشكلات جامعه كارو توليد امروز دست يافت زيرا اهل بيت با ارتباط با منبع وحي نيازهاي حقيقي انسانها و جامعه را شناخته و به ما عرضه نموده اند. امام جمعه كرج با بيان اين مطلب كه اگر كارگر مورد تكريم قرار دهيم خداوند را تكريم نموده ايم افزود : هر كس براي جامعه خدمتي انجام دهد كارگر محسوب مي شود و اين امر در نزد خداوندبسيار محبوب است ،زيرا بيكاري مادر تمام شرهاست و باعث بوجود آمدن مفاسد بسياري در جامعه خواهد شد و جامعه اي كه در آن كار وتلاش صورت نگيرد مورد رحمت خدا قرار نخواهد گرفت . آيت الله حسيني همداني ادامه داد : استقلال و رشد اقتصادي جامعه درگرو رويكرد جامعه به پديده كار است لذا اسلام براي رشد و تعالي اقتصادي جامعه ضوابطي را نيز براي كار تعيين نموده كه اولين آن داشتن تعهد وتخصص در كار است زيرا با داشتن تعهد و تخصص رشد كمي وكيفي در كار ايجاد مي شود و متاسفانه در حال حاضر شاهد هستيم بسياري از افراد بجاي خدمت در تخصص خود در عرصه ديگري فعاليت مي كنند كه همين امر موجب تضعيف روند كار وتنزل در كيفيت كارها در جامعه شده است . وي رعايت خلاقيت وزيبايي و صحيح بودن كار را ديگر اصول اسلام براي كار معرفي نموده و گفت : در هر شغل و كاري كه انجام مي شود بايد زيبايي و خلاقيت در كار هم وجود داشته باشد همانگونه كه خداونددر آفرينش جهان نهايت نظم وزيبايي و استواري را ايجادنموده است .
نماينده ولي فقيه در استان البرز پايداري و اخلاص وهدفمندي دركار را از مهمترين عامل پيشرفت در جامعه اسلامي دانسته و تصريح كرد : اگر هر يك از ما با اخلاص و با نيت خشنودي خداوندكار وشغل خود را به انجام برسانيم كار بصورت عبادت براي ما خواهد بود و كارگران بايد در محل كار ، خود را نسبت به كار مسئول دانسته وآن را مانند عبادت تلقي نمايند آن زمان است كه كارشان در استقلال و توسعه كشور موثر خواهد بود. آيت الله حسيني همداني با تاكيد براينكه براي توسعه اقتصادي بايد به كارو كارگر اهميت داده شود خاطر نشان كرد : اگر دائم از سرمايه گذاري صحبت ميكنيم و براي سرمايه گذار فضاي امني ايجاد مي كنيم بايد توجه كرد كه ركن اصلي اين امر كار كارگر است و زمانيكه به كاركارگر و مشكلات انان در زمينه معيشت، تامين اجتماعي،درمان ،رفاه ومسكن توجه نشود عملا اين سرمايه گذاري مثمر ثمر نخواهد بود. وي تصريح كرد : مسئولين بايد بايد به وضعيت رفاهيات و مشكلات كارگران رسيدگي نمايند زيرا بي توجهي به كارگران موجب ميشود كيفيت كار كاهش يابد و ازآنجاييكه بار توليددر كشور بردوش كارگران زحمتكش است بايد شان معنوي آنان حفظ شده و آنان احساس نمايند كار انان در جامعه داراي ارزش واهميت است. نماينده ولي فقيه در استان ادامه داد : بايد مواظب بود كه نظام اسلامي به جهتي نرود كه پول ارزش باشد بلكه بايد كارگر بودن ارزش شود ولو اينكه فرد براي خود كار كند ،هر كس كه براي اهداف جامعه خدمتي را انجام دهد در نزد خدا چندين برابر ارزش خواهدداشت لذا بايد كاردرجامعه تشويق و فرهنگ سازي شود ودر مصرف بايد استفاده از محصولات داخلي فرهنگ سازي گردد . وي خريد كالاي ايراني را ارزش گذاري به كار كارگر دانسته و تصريح كرد : با فرهنگ سازي در زمينه خريد توليدات داخلي درخانواده مي توانيم به اشتغالزايي در كشوركمك نماييم ،همچنين كارگران نيز با درست انجام دادن كار خود وتوليد محصول با كيفيت مي توانند در مردم براي مصرف كالاي داخلي اعتماد سازي نمايند كه اين بسيار ارزشمندخواهد بود. وي خطاب به مسولين اداره كل تعاون،كارورفاه اجتماعي اظهار داشت : اداره كل تعاون،كارورفاه اجتماعي بعنوان متولي امر كار و توليد و اشغال بايد با تدابيري از بيكار شدن شاغلين جلوگيري نموده وبا تحقيق و پژوهش و استفاده از ظرفيتهاي دانشگاهي ،جوانان تحصيلكرده در جهت ايجاداشتغال براي رفع بيكاري در استان تدابيري بيانديشند.
آيت الله حسيني همداني با تاكيد بر اين مطلب كه مسئولين بايد با روشهاي خلاقانه فرهنگ مصرف كالاي داخلي را توسعه دهند خاطر نشان كرد : بايد اين فرهنگ توسعه يابد كه اگر توجه به مصرف توليد داخلي نباشد كارگران بيكارشده و ،سرمايگذاري انجام نميشود . وي با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتي اظهار داشت : اقتصاد مقاومتي كه از سوي مقام معظم رهبري مطرح گرديد با اجماع انديشمندان و بر اساس منابع ديني عنوان گرديده است و اگر بخواهيم در جامعه نهادينه شود مهمترين كار مجموعه دولت وملت اين است كه به توليدات داخلي اهميت داده و فرهنگ استفاده از توليد داخلي را گسترش دهيم و اگر اين امر محقق گردد بسياري از مشكلات اقتصادي كشور رفع خواهد شد. نماينده ولي فقيه در استان در پايان بر بومي سازي صنايع با استفاده از ظرفيت دانشمندان و صنعتگران كشور تاكيد نمود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود