13 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 162242

بیماران دیابتی برای مراقبت از پاها این نکات را جدی بگیرند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بیماران دیابتی برای مراقبت از پاها این نکات را جدی بگیرند


کارشناس آموزش سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بیماران دیابتی با استفاده از آب گرم و صابون‌های ملایم روزانه پاهارا شستشو دهند و با یک حوله نرم کل پا و مابین انگشتان پا را خشک کنند و از خیساندن پاها در آب اجتناب نمایند.
دکتر زهرا سادات شبیری، خطاب به بیماران دیابتی گفت: کف پا و مابین انگشتان پا را خودتان با یک آیینه دستی یا توسط شخص دیگری هر روز برای بررسی احتمال بریدگی وتاول، قرمزی، تورم و پینه یا مشکلات دیگر بررسی کنید. وی افزود: از لسیون برای مرطوب کردن پاها استفاده نمایید اما از استفاده آن در بین انگشتان پا اجتناب کنید.
شبیری خاطرنشان کرد: در صورت وجود میخچه یا پینه پس از حمام کردن به آرامی با سنگ پا مالش دهید تا کم کم کنده شود و هر هفته یا هر زمان که نیاز شد ناخن های پایتان را به شکل انگشتان پا کوتاه نمایید و و لبه‌های ناخن را سوهان ناخن بکشید. کارشناس آموزش سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز تصریح کرد: برای حفاظت از صدمات پا همیشه دمپایی یا کفش بپوشید وپوشیدن جوراب‌های ضخیم نرم و بدون درز می‌تواند از تحریکات پوستی پا جلوگیری کند. این متخصص پوست در پایان گفت: باید از کفش مناسب که اندازه پا باشد و اجازه دهد انگشتان پا حرکت داشته باشد استفاده کنید کفش‌های جدید را می‌توان به تدریج با پوشیدن برای ساعتی در یک زمان خاص به پا عادت داد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود