5 خرداد 1395
شماره خبر: 163697

جمعیت ماهی خاویار ایران در حال نابودی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

جمعیت ماهی خاویار ایران در حال نابودی است


مدیرکل موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه جمعیت ماهی خاویار کشور در حال نابودی است، گفت: این در حالی است که ایران مهمترین صادرکننده خاویار جهان بوده است.
اصغر مبارکی در آیین بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی که در ایثار شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت تنوع زیستی در جریان زندگی روزمره کمتر مورد توجه قرار گرفته که در این راستا نیاز به تغییر نگرش در این حوزه است. وی با بیان اینکه متاسفانه متصور هستیم طبیعت وابسته به ماست در حالی که حیات انسان‌ها وابسته به طبیعت است، افزود: علی‌رغم همه پیشرفت‌های تکنولوژیکی، همه ارکان زندگی ما به طبیعت وابسته است. مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: صنایع غذایی مورد استفاده انسان‌ها یا برداشت مستقیم از طبیعت هستند، یا از نظر ژنتیکی وابسته به گونه‌هایی بوده که به صورت طبیعی تحت عنوان تنوع زیستی در طبیعت وجود دارند.
ارزش‌های تنوع زیستی در ایران نادیده گرفته می شود
وی بیان کرد: ارزش‌های متفاوتی که برای تنوع زیستی تعریف شده تا حدودی نادیده گرفته شده است و در این راستا بحث صید و صیادی مثال بارزی است. مبارکی با اشاره به استفاده نادرست از منابع طبیعت میزانش خطرناک و ناشی از همین برداشت بی‌رویه است، خاطرنشان کرد: ارزش‌های علمی و فرهنگی و برون‌شناختی بخشی از اهمیت تنوع زیست محیطی محسوب می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه معیشت مردم کاملا وابسته به تنوع زیستی است و مشکلات زیادی در اثر از بین رفتن گونه‌های مختلف زیستی برای انسان‌ها ایجاد می‌شود، گفت: باید هزینه زیادی برای بازسازی طبیعت پرداخت کنیم که این امری غیرممکن خواهد بود. مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه نیازمند تغییر نگرش در مورد تنوع حیات زیستی در اطراف خود هستیم، افزود: توسعه اقتصادی و فرهنگی با جریان‌سازی تنوع زیستی در حال انجام است.
ارزش تالاب شادگان در حال از بین رفتن است
وی با اشاره به تنوع زیستی کشور گفت: خاستگاه ژنتیکی بسیاری از گروه‌ها که استفاده اقتصادی از آنها می‌شود مانند گندم و احشام، کشور ایران است که به صورت عمده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مبارکی خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار و ۱۵۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که این عدد دائما در حال تغییر است و در صورت شناسایی گونه‌های مختلف افزایش می‌یابد. وی بیان کرد: با وجود پیشرفت علم همچنان برای مبارزه با آفات و خشکی و خشکسالی نیازمند ژن‌های گونه‌های وحشی غلات در اقلام اهلی شده زراعی هستیم. مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: آماری که در سال ۲۰۱۴ توسط صندوق جهانی حیات وحش ارائه شده عواملی مانند برداشت مستقیم از گونه‌ها، تخریب، تغییر و تبدیل زیستگاه‌ها، گونه‌های غیربومی و مهاجر و نیز تجارت و قاچاق غیرقانونی گونه‌ها را به عنوان عوامل تهدیدکننده تنوع زیستی معرفی کرده است. وی اظهار کرد: تالاب شادگان با اهمیت بالا به عنوان تالاب بین‌المللی و با ارزش اقتصادی بالا معرفی شده که به سبب معرفی گونه غیربومی ماهی «تیلاپیا» ارزش این تالاب در حال از بین رفتن است.
برنامه حفاظت و تنوع زیستی در ایران به روز رسانی نشده است
مبارکی به از دست رفتن جمعیت ماهی خاویاری در کشور اشاره کرد و گفت: زمانی ایران به عنوان بزرگترین و مهمترین صادرکننده خاویار در دنیا محسوب می‌شد، اما اکنون تنها از یک گونه و با سهمیه در حد چند ۱۰ کیلو صادرات انجام می‌شود که این امر به سبب بهره‌برداری بیش از حد و تخریب زیستگاه‌ها صورت گرفته است. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همه کشورها ملزم به ارائه برنامه برای حفاظت و تنوع زیستی هستند، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون این برنامه توسط کشور ما به روزرسانی نشده و موظف هستیم در سال جاری این برنامه را به روزرسانی و ارائه کنیم. مدیرکل دفتر موزه های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: فعالیت‌هایی که هم‌اکنون با صرف هزینه‌های هنگفت برای بازسازی گونه‌ها و حفاظت از آنها و نیز اصلاح و ترمیم زیستگاه‌ها در حال انجام است، به سبب اصلاح آثار فعالیت‌های غلط گذشته و رفتارهای حال حاضر است. مبارکی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حفظ تنوع زیستی به سبب نگرانی برای نسل آتی بود، گفت: در حال حاضر نگران نسل حاضر برای استفاده از تنوع زیست محیطی هستیم. وی در پایان گفت: امید است با تلفیق موضوع تنوع محیط زیستی و اهمیت و حفاظت آن و ارزش‌گذاری صحیح در برنامه‌های توسعه‌ای از این منابع به صورت مناسب حفاظت کرده و سلامت نسل کنونی و آینده را تامین کنیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود