6 خرداد 1395
شماره خبر: 163737

مناطق بحرانی اراضی ملی در استان البرز احصاء شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

مناطق بحرانی اراضی ملی در استان البرز احصاء شد


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از احصاء مناطق بحرانی اراضی ملی در استان خبر داد و گفت: مناطق مستعد حریق شناسایی و تجهیزات لازم در اختیار دهیاران قرار گرفته است.
حامد فرضی در کارگاه آموزشی مانور اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع که با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور همراه بود، با اشاره به اینکه استان البرز محل تردد بیش از ۱۳ استان کشور بوده و در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران زیادی است، اظهار کرد: در سال جاری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی ابلاغ دستور العملی از همه ادارات کل منابع طبیعی خواسته است کنترل و اطفای حریق را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. وی در ادامه با تاکید بر اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در پی ابلاغیه سازمان جنگل ها جلسات مستمری را برگزار کرده است، گفت: با برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه های مرتبط و همچنین استان های همجوار این مهم در حال انجام است.
آغاز حریق در البرز از باغات و اراضی مستثنیات
به گفته فرضی در حوزه مدیریت چرای دام در البرز اقدامات خوبی انجام شده است و سطح پوشش گیاهی در وضعیت مطلوبی قرار دارد اگر این مهم مورد غفلت واقع شود خطر حریق اراضی ملی در البرز دور از انتظار نیست. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با ابراز تاسف از اینکه حریق در استان از باغات و اراضی مستثنیات شخصی مردم آغاز می شود، گفت: آتش سوزی ها در مناطق صعب العبور و دور از شهر که امکان استفاده از امکانات اطفای حریق نیست، رخ می دهد و اطفای حریق را با مشکل مواجه می کند. فرضی در ادامه از شهروندان البرزی خواست اگر به قصد تفرج به طبیعت پناه می برند تمهیدات لازم را بیاندیشند و در صورت برپا کردن آتش از خاموش شدنش اطمینان حاصل کنند.
کاهش ۵۰ درصدی حریق در اراضی البرز طی سال گذشته
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ هزار همیار طبیعت در استان البرز مشغول به فعالیت هستند، گفت: امیدواریم در سال جاری همیاران طبیعت همانند سال های گذشته نیروهای منابع طبیعی را یاری کنند تا آتش سوزی اراضی به صفر برسد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در پاسخ به این پرسش که سال گذشته چه میزان از اراضی استان طعمه حریق شدند، گفت: سال ۹۳ حدود ۹۰ هکتار از اراضی استان دچار حریق شدند خوشبختانه در سال ۹۴ کاهش ۵۰ درصدی حریق را شاهد بودیم به طوری که ۱۶ فقره آتش سوزی باعث از بین رفتن ۴۵ هکتار از اراضی استان شد. فرضی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی های اداره کل منابع طبیعی استان مبتنی بر ایجاد شرایط ایمن برای مراتع استان است، گفت: تخریب و آتش سوزی یک مرتع اثرات ناگواری به دنبال دارد و پوشش گیاهی عرصه های ملی را از بین می برد که در بسیاری موارد قابل برگشت نیست. وی در پایان با تاکید بر اینکه مناطق بحرانی اراضی ملی در استان احصا شده است، گفت: مناطق مستعد حریق در استان شناسایی شده اند و تجهیزات آتشنشانی در اختیار دهیاران و بخشداران این مناطق قرار گرفته است امیدواریم مردم و روستاییان در کنترل و اطفای حریق با نیروهای منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود