11 خرداد 1395
شماره خبر: 164061

خسارت هشت میلیاردی مسائل زیست محیطی به اقتصاد کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

خسارت هشت میلیاردی مسائل زیست محیطی به اقتصاد کشور


مدیرکل محیط زیست البرز با بیان اینکه ایران جزء 10 کشور اول آلوده کننده محیط زیست در جهان است، گفت: مشکلات زیست محیطی سالانه هشت میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی خسارت وارد می‌کند.
حسین محمدی گفت: ایران یک درصد از جمعیت جهان را با خود اختصاص داده است اما در تناسبی غیر قابل قبول این جمعیت یک درصدی هشت درصد از سوخت های فسیلی جهان را به مصرف می‌رساند.
وی افزود: علی‌رغم اینکه بارندگی در ایران یک سوم و تبخیر سه برابر میانگین جهانی است؛ ما دو برابر میانگین مردم جهان آب مصرف می‌کنیم و این یعنی مردم ایران 18 برابر مردم جهان منابع آب را هدر می‌دهند. مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با بیان اینکه ایران جزء 10 کشور اول آلوده کننده محیط زیست در جهان است، گفت: مشکلات زیست محیطی سالانه هشت میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی خسارت وارد می‌کند. وی ادامه داد: شدت مصرف انرژی در ایران چهار برابر میانگین شدت مصرف انرژی جهان است. این مسئول یکی از عوامل گرفتاری زیست محیطی کشور را عدم توجه به توان سرزمین عنوان کرد و گفت: در فعالیت های توسعه‌ای، باید ظرفیت سنجی به خصوص در زمینه منابع آبی را در نظر گرفت. محمدی اضافه کرد: ولی ما در سال‌های گذشته از این موضوع مهم غافل شده‌ایم و شهرهای خود را در مناطقی بنا کرده‌ایم که ظرفیت‌های کافی وجود نداشته است. وی با اعلام اینکه آمایش سرزمینی البرز در مرحله نهایی قرار دارد خاطرنشان کرد: در سال های آینده، آمایش سرزمینی استان مبنای هر فعالیت توسعه‌ای قرار خواهد گرفت. این مسئول در بخش پایانی سخنان خود به محدودیت شعاع 120 کیلومتری مصوب سال 1346 اشاره کرد وگفت: در سال‌های اخیر به این محدوده توجه نشده است و صنایع سنگین زیادی در این محدوه مستقر کرده‌ایم. محمدی در پایان تصریح کرد: استقرار صنایع بزرگ در این محدوده باعث مهاجرت افراد جویای کار و اسکان در این مناطق شده و امروز معضلاتی را به وجود آورده است که مهمترین آن ناتوانی برای تامین آب 20 میلیون از ساکنین استان های تهران و البرز است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود