26 خرداد 1395
شماره خبر: 164701

دانشگاه خوارزمی صاحب کتابخانه مرکزی می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دانشگاه خوارزمی صاحب کتابخانه مرکزی می‌شود


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه دانشگاه در طول نزدیک به یک قرن از قدمت خود از داشتن یک ساختمان مستقل و مجهز برای کتابخانه محروم بوده است؛ از افتتاح ساختمان جدیدکتابخانه این دانشگاه در مرداد ماه امسال خبر داد.
دکتر یزدان منصوریان گفت: کتابخانه دانشگاه خوارزمی در دو قسمت مستقر شده است که یک بخش در تهران و دیگری در کرج قرار دارد. وی با بیان اینکه دانشگاه خوارزمی در طول نزدیک به یک قرن قدمت خود از داشتن یک ساختمان مستقل و مجهز برای کتابخانه مرکزی محروم بوده است، افزود: کتابخانه‌های دانشگاه در ساختمان‌های مختلف پراکنده است؛ مثلا کتابخانه کرج در ساختمان اداری واقع شده است.
منصوریان با اشاره به کمبود فضا به خصوص از یکسال گذشته تا کنون اعلام کرد: این کمبود فضا، امکان گسترش کتابخانه را از دانشگاه سلب می‌کرد. وی تصریح کرد: این مشکل وجود داشت تا اینکه کارهای اصلی ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه در کرج به پایان رسید و در حال حاضر مشغول انتقال منابع به ساختمان جدید هستیم. رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی به ویژگی‌های این ساختمان اشاره کرد و گفت: ساختمان جدید در شش طبقه، به تفکیک یک طبقه زیرزمین، یک طبقه همکف و چهار طبقه فوقانی ساخته شده است. وی ادامه داد: طبقه اول این ساختمان به منابع علوم انسانی و اجتماعی اختصاص دارد، طبقه دوم علوم پایه، پزشکی و کشاورزی و در طبقه سوم نیز منابع مربوط به علوم فنی و مهندسی مستقر می‌شود. منصوریان اضافه کرد: امور اداری کتابخانه در طبقه چهارم و قرائت خانه در طبقه دوم جانمایی شده همچنین طبقه همکف و زیرزمین نیز به اموری همچون انتشارات، کافه کتاب، بوفه، تایپ و تکثیر اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه ساختمان جدید به گونه‌ای طراحی شده است تا تمام نیازهای آموزشی دانشجو را در همان محل رفع کند، یادآور شد: علاوه بر این ضرورت‌های تحول محتوایی و ساختاری نیز در این ساختمان مورد نظر قرار گرفته است. این مسئول دانشگاه خوارزمی یکی از تحولاتی که قرار است با افتتاح این ساختمان اجرایی شود را نظام مدیریت یکپارچه کتابخانه های دانشگاه خوارزمی عنوان کرد و گفت: با اعمال این نظام، تمام کتابخانه های اقماری دانشگاه تجمیع و تحت یک مدیریت واحد قرار می‌گیرد. منصوریان افزود: از فواید این کار صرفه جویی در نیروی انسانی، بهینه سازی در ارائه خدمات، امکان برنامه ریزی درازمدت و سهولت در اشتراک منابع و تجهیزات کتابخانه است.
وی خاطرنشان کرد: ساختمان جدید ظرفیت تازه‌ای را برای اجرای فعالیت‌هایی چون نقد و معرفی کتاب، گفت و گو با نویسندگان و مترجمین کتاب ها، برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاس های تحلیلی در اختیار ما قرار می‌دهد. رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی در ادامه به ویژگی‌های فیزیکی این ساختمان اشاره کرد وگفت: این ساختمان به همراه سالن اجتماعات هفت هزار و 500 متر زیربنا دارد که با توجه به وجود 211 هزار عنوان کتاب در دانشگاه، تا 15 سال آینده پاسخگوی نیازهای ما خواهد بود. منصوریان در پایان از افتتاح این ساختمان در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: فرآیند انتقال منابع به ساختمان جدید به صورت تمام وقت در حال انجام است.گفتنی است دانشگاه خوارزمی اولین موسسه آموزش عالی کشور است که در سال 1297 تاسیس شده و به زودی یکصدمین سالگرد ساخت آن جشن گرفته خواهد شد؛ این دانشگاه در طول قدمت خود با عناوین مختلف به تربیت متخصصین کشور در زمینه‌های مختلف مشغول بوده است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود