1 تیر 1395
شماره خبر: 165023

البرزنیازمند طرح آمایش

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

البرزنیازمند طرح آمایش


نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به وجود پتانسیل ها و ظرفیت های مختلف در استان البرز، گفت: این استان نیازمند یک آمایش سرزمینی در موضوعات مختلف جامعه همچون فرهنگ و هنر و مذهب است.
حجت الاسلام و المسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی ظهر در دیداری که با مدیران و کارکنان تبلیغات اسلامی استان البرز، حوزه هنری و خبرگزاری مهر به مناسبت سالروز تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی در دفتر خود داشت، افزود: ظرفیت های زیادی در استان البرز در حوزه های مختلف وجود دارد ولی توزیع و پراکنش مناسبی برای جانمایی آن ها انجام نشده است. وی اظهار داشت: بعضی از مناطق دارای مراکز زیادی همچون هیئات مذهبی، مساجد و مجتمع های فرهنگی هستند ولی در بعضی مناطق تا کیلومترها هیچ مرکزی دیده نمی شود. وی با اشاره به اینکه حدود سه هزار هیات مذهبی دراستان فعال هستند، از مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز خواست تا بررسی های دقیق برای لزوم راه اندازی هیئت جدیدی انجام نشده، اجازه صدور هیچ مجوز جدیدی را ندهید. امام جمعه کرج با بیان اینکه تبلیغات اسلامی فعالیت های مستمری را به صورت جدی هرساله دنبال می کند که بسیاری از آن ها بر اساس سیاست های کشوری است، گفت: ولی بایستی برای استان یک برنامه جدی با توجه به قابلیت های فراوانی که دارد در نظر گرفته شود. وی افزود: این در حالی است که استان البرز در بیشتر موضوعات جامعه همچون فرهنگی، هنری، ورزش، فناوری، علمی و ... در قله قرار دارد ولی متاسفانه در رشد و بالندگی و توسعه ضعیف هستیم. نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه فعالیت ها یا منشوری و یا لیزری انجام می شود، بیان داشت: فعالیت های منشوری فقط پراکنش زیاد و زیبایی دارد ولی کارهای لیزری فعالیت ها را متمرکز کرده و عمق بخشی آن را زیاد می کند که ما در استان نیازمند این گونه فعالیت ها هستیم. وی گفت: برای رسیدن به این منظور بایستی برای هر سال یک برنامه و یک هدف مشخصی را در یک حوزه برنامه ریزی کنیم که می توان از جمله این برنامه ها را شعر آئینی، تئاتر، فیلم، قرآن و... دانست که در هر سال فقط به یک موضوع پرداخته شود. حسینی همدانی اضافه کرد: بسیاری از فعالیت های تبلیغات اسلامی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با هم مطابقت دارد ولی بایستی این دو نهاد از موازی کاری خودداری کرده و فعالیت های همدیگر را پوشش دهند.
وی یکی از پتانسیل های قوی در استان را وجود شعرای آئینی بسیار خبره و طراز اول کشوری دانست و افزود: بایستی البرز به عنوان پایتخت این شعرا بوده و مسئولیت این بخش به البرز واگذار شود در حالیکه قم فقط با 3-2 شاعر آئینی این ادعا را دارد که البرز با برگزاری یکی دو همایش کشوری و تهیه بانک اطلاعاتی شعرای آئینی می تواند، این جایگاه را به خود اختصاص دهد.
***دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تبلیغات اسلامی واگذار شد
امام جمعه کرج در ادامه به فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان اشاره کرد و گفت: دبیری این شورا که قبل از این در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت اکنون به تبلیغات اسلامی به دلیل همخوانی بیشتر این موضوع با این نهاد واگذار می شود. وی افزود: این تغییر جایگاه در سطح کلان کشوری نیز انجام می شود.
***من با اختلاط حرام مخالفم
نماینده ولی فقیه در استان البرز در ادامه به برگزاری کنسرت های موسیقی در استان اشاره کرد و گفت: می گویند که من با برگزاری کنسرت و با موسیقی مخالفم که این خلاف واقعیت است در حالیکه من نه تنها با موسیقی مخالف نیستیم بلکه نظراتی درباره موسیقی دارم که اگر بیان کنم همه موسیقدانان طرفدار من می شوند. وی افزود: من با حرام و با اختلاط دختر و پسر مخالف هستیم و با آنچه که در چارچوب نظام مورد قبول نیست، مخالف هستم. امام جمعه کرج در بخشی از سخنان خود به ویژگی های ماه مبارک رمضان سخن گفت و بیان داشت: فضیلت ماه مبارک رمضان به خاطر نزول قرآن در این ماه است و روزه فقط یکی از احکام است که باید انجام شود. وی گفت: قرآن کتاب زندگی و کتاب دنیا و آخرت است و پرداختن به قرآن مهم است و باید به آن دقت کرد.
***توسعه هیات های مذهبی به جای آنتن های ماهواره
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز نیز در ابتدای این دیدار به ارایه گزارش عملکرد این اداره کل پرداخت و گفت: ساختار تشکیلاتی این اداره کل از اول مرداد ماه سال گذشته ابلاغ شد و هم اکنون در استان 6 اداره، سه نمایندگی و اداره کل تشکیل شده که از 10 دفتر، هفت دفتر فعال، دو دفتر نیمه فعال و یک دفتر غیرفعال است. حجت الاسلام سید عباس مسعودی افزود: در استان البرز حدود سه هزار هیات مذهبی با مجوز در حال فعالیت هستند و یکی از سیاست های مقام معظم رهبری فعال سازی و توسعه هیئات مذهبی در مناطقی که مسجد ندارند به جای بالارفتن آنتن های ماهواره است.
وی اظهار داشت: همچنین بیش از 100 کانون فرهنگی تبلیغی در البرز فعال هستند که بعضی از آنان در حوزه های تخصصی همچون عفاف و حجاب، فرق و مذاهب، آسیب شناسی خانواده و طلاق فعالیت می کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه حدود 100 کانون و موسسه قرآنی نیز در استان فعال هستند، اظهار داشت: متاسفانه علیرغم این وسعت فقط سه انجمن اسلامی در البرز ایجاد شده است.
مسعودی یکی دیگر از برنامه های این اداره کل را اعزام مبلغین به مدارس، ادارات، کارخانجات و دانشگاه ها دانست و گفت: در سال گذشته 750 گفتمان عمومی و دانش آموزی با حضور 45 هزار و 250 نفر و 25 گفتمان دانشجویی و حوزوی با 23 موضوع با حضور 1050 نفر در استان برگزار شد. وی با بیان اینکه سال گذشته 62 روحانی اعزامی به 81 نفر در سال جاری افزایش یافته، افزود: در آئین اعتکاف سال جاری 14 هزار و 952 نفر شرکت کردند که نسبت به سال گذشته 24 درصد رشد داشته است. مسعودی به دیگر فعالیت های اداره کل تبلیغات اسلامی استان البرز همچون راه اندازی سه سایت و تهیه اخبار و اطلاعات در این حوزه اشاره کرد. در این دیدار از نفر اول مسابقه هولوکاست بین المللی که یک جوان البرزی موفق به کسب این رتبه شده بود،تقدیر شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود