بیانیه هیئت داوران یازدهمین دوره جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
فرصتی دوباره فراهم شد که شاهد برگزاری جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در گام یازدهم باشیم،جشنواره ای که با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای ایجاد فضای رقابتی سالم است که در آن روابط عمومی ها بتوانند آثار و عملکرد و فعالیت های انتشاراتی یک ساله خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دهند و ..
در نهایت بتوانیم الگوهای موفق انتشاراتی را در دو حوزه نشر مکتوب و مجازی ارائه داده و گامی هر چند کوچک در راستای ارتقاء تولیدات انتشاراتی روابط عمومی های کشور برداریم. به هرحال این اقدام در راستای استانداردسازی فعالیت های روابط عمومی ها و در نوع خود دارای رویکردی آموزشی است. همچنین جشنواره یازدهم با کوله باری از تجربه ای بیش از یک دهه، با نگاهی جامع سعی کرده همگام با فناوری ها وضرورت های روز در حوزه تولیدات انتشاراتی مکتوب و آنلاین حرکت کرده وخود به مثابه الگویی برای ارتقاء سطح کمی وکیفی تولیدات انتشاراتی اقدام نماید. امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط عمومی بالغ بر100 سازمان در این رویداد علمی با ارائه بیش از1500اثر مشارکت داشته اند که این امر حکایت از استقبال چشمگیر جشنواره همچون گذشته مبتنی بر اعتماد دست اندرکاران روابط عمومی به حامیان خود را دارد. تمامی آثار رسیده در چند مرحله مجزا به وسیله اساتید مجرب حوزه ارتباطات و روابط عمومی و کارشناسان خبره مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. بررسی آثار و مستندات حاکی از آن است که گرچه انتشارات الکترونیکی و چاپی روابط عمومی به لحاظ کمی از رشد و تنوع قابل توجهی برخودار شده است اما همچنان نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات انتشاراتی بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک درروابط عمومی ها احساس می شود و پاره ای از رشته های مورد ارزیابی از رشد مناسبی برخوردار نیستند و امکان انتخاب برای داوران محترم جشنواره را محدود می ساخت که در ذیل برخی از کاستی های مورد اشاره به استحضار می رسد: الف) دربخش برنامه انتشاراتی حضور روابط عمومی ها در این بخش بسیار ضعیف و آثار رسیده در این بخش نسبت به سال گذشته بسیارکم بود. این امر بیانگر این است که روابط عمومی ها با برنامه ریزی میانه خوبی ندارند. توصیه می شود که روابط عمومی ها برای حوزه انتشارات، برنامه ریزی داشته باشند و در این برنامه، تدوین ساختار و دستورالعمل، تهیه جدول انتشارات سالیانه، زمانبندی، بودجه بندی و ارزیابی را در نظر بگیرند. ب) در بخش نشریه داخلی که شامل خبر، گزارش ،مصاحبه ،سرمقاله، مقاله و ... بود موارد زیر قابل ذکراست. دربخش خبر،گزارش و مصاحبه عدم توجه لازم به ارزش های مهم خبری نظیر دربرگیری و عدم بهره مندی از تمامی عناصر خبری در ساختار ، عدم استفاده از تیتر و لیدهای انگیزشی و سبک مناسب از جمله نقاط ضعف در اکثر آثار رسیده در این بخش بوده است. همچنین نگاه صرف به شخصیت محوری و شهرت گرایی در خبرهای سازمانی، تولیدات در این بخش را با کاستی های ساختاری روبرو که این گونه خبرها کمتر مورد توجه و استفاده مخاطبان قرار می گیرد. دربخش سرمقاله ومقاله عدم توجه به ارجاع دهی و استنادات علمی،ضعف نگارش علمی،عدم استفاده از مقادیر کمی در تبیین و توصیف مقاله،فاصله گرفتن از مقاله مطبوعاتی و عدم توجه لازم به مسایل روز سازمانی در سرمقاله را می توان از جمله کاستی ها درآثار این بخش عنوان کرد. ج) در بخش ارتباط الکترونیکی، آثار روابط عمومیها در چهار شاخه وبسایت، مولتی مدیا، نسخه موبایلی سایت وبرنامه های کاربردی (اپلیکیشن ها) مورد ارزیابی داوران قرار گرفت،علیرغم افزایش ضریب نفوذ اینترنت و توسعه نرم افزارها و اپلیکیشن ها در سال های اخیر، سایت های روابط عمومی در حوزه محتوای الکترونیکی هنوز از شیوه های سنتی تولید محتوا استفاده می کنند و در پرداختن به مباحث تخصصی قدرت کافی را برای جلب رضایت مخاطبان ندارند. عرصه شبکه های اجتماعی، در بالغ بر 60 درصد روابط عمومی ها نادیده گرفته شده است. حدود 90 درصد سایت ها در بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو، بدون توجه به اصول روابط عمومی اینترنتی عمل می کنند. بنابراین در بسیاری از موارد سایت های روابط عمومی در موتورهای جستجو دیده نمی شوند. این مساله توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی و سئو پی آر را می طلبد. خوشبختانه استفاده از سایت موبایل گسترش یافته و بسیاری از روابط عمومی ها کارهای خوبی در این زمینه ارائه داده بودند. سیستم ارسال و دریافت پیامک به شدت مورد استقبال روابط عمومی هاست.یکی از نقاط ضعف عمده، عدم دسترسی مناسب به اپلیکیشن در سایت ها بود. سازمان هایی که اپلیکیشن طراحی کرده بودند، تبلیغات مناسبی از اپلیکیشن در سایت قرار نداده بودند. در ارزیابی آثار امسال بهره مندی از خبرنامه های الکترونیکی، نظرسنجی، خوراک، پادکست، وادکست، نقشه سایت، چند رسانه ای و پیامک مورد توجه قرار گرفته بود. د) در بخش فیلم وتیزر پس از بازبینی فیلم های دیده شده می توان گفت که بی توجهی به بیان، زبان، گرامر سینمایی و عناصر بصری در قالب آثار رسیده مشهود است. اما برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است. ایجاز و اختصار در اغلب آثار مورد توجه قرار نگرفته است. ر) در بخش تحلیل محتوا و پژوهش های بنیادی آثار قابل توجهی تولید نشده است، در بخش تحلیل محتوا، آثار رسیده با کیفیت انجام نشده است هر چند اصول تحلیل محتوا انجام گرفته است اما موضوعات انتخابی از موضوعات کلیدی روابط عمومی محسوب نمی شود. نظرسنجی های دریافتی نیزبا توجه به حجم نمونه ها از اعتبار و روایی کافی برخوردار نیست تا بتوان به نتایج آن تکیه و تاکید کرد. ز) در بخش تبلیغ مکتوب با توجه به ضرورت ارایه سریع پیام، ارتباط بین طرح و پیام ارایه شده کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تبلیغات از جذابیت کمتر، خلاقیت و نوآوری محدودتری برخوردار بود و بطورکلی در طرح های ارایه شده انسجام وجود نداشت و در بیشتر آثار، محتوای ارایه شده با طرح تناسب کافی نداشته است. و) در بخش کارشناس برتر انتشارات، آثار رسیده در این بخش هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی نسبت به سال گذشته بسیار ضعیف بود. به همین دلیل، دو کارشناس با ارفاق موفق به کسب رتبه شدند. از آنجا که انتخاب و معرفی کارشناسان برتر از سوی روابط عمومی ها در جشنواره های رقابتی، در افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه تاثیر بسزایی دارد، لذا توصیه می شود روابط عمومی ها برای حضور کارشناسان در این بخش برنامه ریزی داشته باشند. ه)دربخش ویژه نامه و کتب، روابط عمومی ها در این بخش حضور خوبی داشتند و کیفیت و تنوع آثار در این حوزه قابل تامل است. یکی از مزایای تهیه و انتشار کتب و ویژه نامه ها، مستند سازی فعالیت های روابط عمومی هاست. نقطه ضعف در این بخش را می توان به تولید برخی کتاب های غیرضرور و غیرمرتبط با اهداف و وظایف سازمانی نام برد. همچنین انتخاب قلم نامناسب، عدم بهره گیری از تصاویر، نمودار و جدول و حاشیه روی های زیاد و نثر ثقیل از دیگر موارد قابل ذکر در این بخش است که امید است در تولیدات بعدی در این بخش شاهد آثار اثرگذارتری باشیم،همچنین محتوای اثربخش، صفحه آرایی مناسب، تصویر پردازی و نگارش اصولی و علمی از ویژگی های مثبت ویژه نامه های این دوره از جشنواره بشمار می رود. در پایان هیات داوران جشنواره یازدهم ضمن تقدیر از تمامی روابط عمومی های کشور که با حضور خود در برپایی این رویداد علمی بر شایستگی آن افزودند، بر استمرار و تسری آموزش های علمی و کاربردی و همچنین استفاده هر چه بیشتر از توانمندی های حرفه ای و کارشناسی و مشورتی بویژه درحوزه نشر مکتوب و الکترونیک بیش از پیش تاکید و توصیه دارد. با سپاس مجدد از تلاش ها و زحمات مدیران و کارشناسان و دست اندرکاران عرصه روابط عمومی کشور و به امید حضور و مشارکت بیشتر در جشنواره های آینده
22 تیر 1395
هیات داوران یازدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی