10 مرداد 1395
شماره خبر: 167395

تسریع در راه اندازی واحد تبدیل پلاستیک به مواد نفتی ضروری است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تسریع در راه اندازی واحد تبدیل پلاستیک به مواد نفتی ضروری است


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، تسریع در بهره برداری از واحد تبدیل پلاستیک به مواد نفتی( پیرولیز) این استان به عنوان مصداق عینی اقتصاد مقاومتی ضروری دانست.
حسین محمدی افزود: واحد پیرولیز که در منطقه حلقه دره کرج با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در مرحله بهره برداری قرار گرفته که می تواند با بازیافت پسماندهای پلاستیکی این مواد را به مواد نفتی تبدیل کند. وی در خصوص وضعیت مدیریت پسماند در استان، اظهار داشت: متاسفانه در حوزه مدیریت پسماند و زباله یک وقفه 10 ساله داریم و به همین دلیل در استان البرز شاهد هستیم حدود 85 تا 90 درصد زباله در منطقه حلقه دره دفن می شود. وی گفت: در حالیکه در برنامه پنجم و چهارم توسعه تکلیف شده بود که علاوه بر اینکه برنامه تفکیک از مبدا داشته باشیم و 100 درصد زباله های تولیدی عادی بازیافت شوند ولی 90 درصد این زباله ها دفن می شوند. محمدی بیان داشت: مدفون کردن این زباله ها از دست خارج کردن سرمایه است در حالیکه 95 درصد از این زباله ها قابل بازیافت و بازچرخانی در تولید است. وی با اشاره به اینکه استفاده از این منابع مصداق اقتصاد مقاومتی است، افزود: بایستی واحدهای بازیافت با استفاده از مشارکت بخش خصوصی در استان مستقر شوند.
انباشت روزانه حدود 100 تن پلاستیک و پسماندهای پلاستیکی در حلقه دره
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: روزانه حدود 100 تن پلاستیک و انواع پسماندهای پلاستیکی در مرکز دفن حلقه دره جمع می شود ولی فقط دو واحد تولید کمپوست هرکدام به میزان تفکیک 250 تن زباله فعال هستند ولی فقط پنج تا 10 درصد این زباله ها به کود کمپوست تبدیل می شود. وی ادامه داد: سال گذشته واحد پیرولیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال ساخت است که اکنون در مرحله بهره برداری قرار گرفته است. محمدی افزود: این واحد مواد پلاستیکی را تبدیل به مواد اولیه نفتی با ظرفیت روزانه 50 تن می کند که اولین واحد در سطح کشور است.
وی بیان داشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر اخیر خود به استان البرز از شهردار کرج به دلیل اجرای این طرح قدردانی کرد ولی بنا به دلایلی مدیریت پسماند شهرستان کرج این مواد پلاستیکی را دفن می کند ولی از دادن این زباله ها به این واحد برای بازیافت خودداری می کند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه همگی ما در قبال زباله ها و بازیافت آن ها مسئول هستیم، گفت: دلیل این امتناع از همکاری سازمان پسماند برای ما مبهم است.
نخاله های ساختمانی یک تهدید است
محمدی در ادامه به ایجاد واحد بازیافت نخاله های ساختمانی نیز اشاره کرد و افزود: قرار بود تا این واحد نیز در شهرستان کرج و استان راه اندازی شود ولی تاکنون اجرا نشده است. وی تصریح کرد: نخاله های ساختمانی امروزه یک تهدید است ولی می تواند بازیافت و به عنوان مصالح ساختمانی استفاده دوباره شود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود