12 مرداد 1395
شماره خبر: 167559

تلاش جهاد دانشگاهی البرز برای اجرای طرح درمان در منزل

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تلاش جهاد دانشگاهی البرز برای اجرای طرح درمان در منزل


رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: در سال جدید سعی داریم با همکاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی البرز طرح درمان در منزل را در استان اجرا کنیم.
سید علی اکبر هاشمی‌راد در جمع خبرنگاران با اشاره به سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در پی فرمان امام خمینی (ره) در سال ۵۹ برای تحقق بخشیدن به انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها تشکیل و در ۱۶ مرداد ۵۹ رسمیت پیدا کرد.وی در ادامه گفت: این نهاد کار خود را در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، اشتغال و علمی کاربردی آغاز کرد که تا به امروز نیز ادامه دارد.
هاشمی راد با بیان اینکه بیشتر اقدامات جهاد دانشگاهی به عرصه علم، دانش، فناوری و تجاری‌سازی مربوط می‌شود، تصریح کرد: با توجه به روحیه جهادی و اتکا بر نیروی انسانی متعهد و متخصص که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، می‌توان این نهاد را نمونه بارزی از اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی دانست. رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود به جهاد دانشگاهی استان البرز اشاره و اعلام کرد: کمتر از سه سال از تشکیل این واحد می‌گذرد اما این سابقه کوتاه باعث نشده تا این واحد قدمت ۳۷ ساله جهاد دانشگاهی کشور را در خود نداشته باشد زیرا نیروی انسانی متعهد و متخصص آن از سالیان قبل در جهاد دانشگاهی واحد خوارزمی، واحد هنر و بخشی از واحد تهران خدمت می‌کردند و از تجمیع این واحدها، جهاد دانشگاهی استان البرز شکل گرفت و کار خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی البرز همواره تلاش کرده است تا بر مبنای اساسنامه این نهاد و چشم‌اندازِ طراحی شده در استان، با روحیه سرآمد جهادی و پیشرو در حوزه پژوهشی، فرهنگی، علمی، کارآفرینی و تعاملی سازنده با مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی در سطح استان عمل کند.
طرح ملی پیمایش خانواده در استان البرز
وی با بیان اینکه پس از سال ۹۱ و تشکیل استان البرز فرصت فعالیت واحد استانی جهاد دانشگاهی فراهم شد، افزود: جهاد دانشگاهی استان البرز در آن سال با تجمیع واحد خوارزمی و چند مجموعه دیگر کار خود را در قالب چهار معاونت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تجاری‌سازی فناوری و اشتغال آغاز کرد.هاشمی‌راد در ادامه به معرفی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز پرداخت و خاطرنشان کرد: این معاونت در حال حاضر دارای پنج گروه پژوهشی است و قرار است به زودی پژوهشکده‌ علوم انسانی در استان البرز توسط سه گروه آسیب‌شناسی اجتماعی، علوم شناختی و مطالعات شهری راه‌اندازی شود. وی طرح ملی پیمایش خانواده را یکی از این اقدامات شاخص عنوان کرد و افزود: این طرح یکی از افتخارات جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود و می‌تواند با راهکارهای پیشگیرانه و درمانی، خلاهایی که در زندگی اجتماعی و فرهنگی افراد وجود دارد را پر کند.
پژوهشکده علوم انسانی در البرز تاسیس می‌شود
رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه با بیان اینکه مراکز علمی- پژوهشی متعددی در استان البرز وجود دارد، گفت: اما متاسفانه حوزه علوم انسانی در البرز مغفول مانده است و از همین رو جهاد دانشگاهی سعی دارد با گشایش پژوهشکده علوم انسانی به بهبود جایگاه علوم انسانی در استان کمک کند. وی در ادامه از کسب مجوز تاسیس این پژوهشکده خبر داد و گفت: با توجه به قابلیت‌هایی که سه گروه مطالعات شهری، آسیب‌های اجتماعی و علوم شناختی جهاد دانشگاهی البرز دارد، با راه‌اندازی این پژوهشکده موافقت شد. وی با بیان اینکه روند راه‌اندازی موسسه به خوبی پیش می‌رود، اعلام کرد: اگرچه هیچ کدام از مراجع مرتبط استانی در خصوص مکان‌یابی پژوهشکده به جهاد دانشگاهی کمکی نکردند، اما در حد بضاعتی که جهاد دانشگاهی در اختیار داشت مکانی تهیه و پس از بازسازی و تامین تجهیزات، آماده شد.
لزوم ایجاد پیوست فرهنگی در پروژه‌های پژوهشی البرز
هاشمی‌راد اضافه کرد: نیروی انسانی متخصص و متعهد بزرگ‌ترین سرمایه جهاد دانشگاهی است و با توجه به حضور این سرمایه در حوزه پژوهشی حداکثر در مهر یا آبان‌ماه سال جاری پژوهشکده علوم انسانی در البرز توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد. وی به افزایش آسیب‌های اجتماعی در البرز اشاره کرد وگفت: راه‌اندازی این پژوهشکده می‌تواند کاستی‌های مربوط به علوم انسانی در استان البرز را جبران کند. هاشمی‌راد از لزوم ایجاد پیوست فرهنگی در پروژه‌های پژوهشی استان گفت و خاطرنشان کرد: وجود پیوست اجتماعی می‌تواند از به وجود آمدن تبعات اجتماعی در پروژه‌ها جلوگیری کند.
رئیس جهاد دانشگاهی در پایان اعلام کرد: با راه‌اندازی پژوهشکده علوم انسانی در البرز، جهاد دانشگاهی می‌تواند مرجعی در زمینه علوم انسانی استان و پاسخگوی نیازهای سازمان‌ها، نهادها و شهروندان در این حوزه باشد.
بانک خون بند ناف، خدمتی به شهروندان البرزی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بانک خون بند ناف استان البرز اشاره و اعلام کرد: علاوه بر اقدامات فوق در حوزه پژوهشی، جهاد دانشگاهی استان البرز برای رفاه شهروندان البرز بانک خون بند ناف را در استان راه اندازی کرد تا با خدمات خود شهروندان البرزی را از مراجعه به تهران بی نیاز کند.
تلاش جهاد دانشگاهی برای اجرای طرح درمان در منزل
وی از طرح جدید معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز گفت و خاطرنشان کرد: در سال جدید سعی داریم با همکاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی البرز طرح درمان در منزل را به اجرا در آوریم.هاشمی‌راد به جزییات این طرح اشاره و تصریح کرد: بسیاری از بیماران به دلیل شرایط خاص برای مراجعه به مراکز درمانی با مشکل مواجه‌اند؛ با اجرای طرح درمان در منزل، این بیماران می‌توانند از حضور پزشک، پرستار و ... در منزل بهره‌مند شوند. رئیس جهاد دانشگاهی البرز در پایان افزود: با توجه به کمبودهایی که در زیرساخت‌های پزشکی استان وجود دارد این طرح تا حدی می‌تواند این کمبودها را نیز پوشش دهد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود