12 مرداد 1395
شماره خبر: 167569

تولید کیسه خون با مشارکت یک شرکت فرانسوی در کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تولید کیسه خون با مشارکت یک شرکت فرانسوی در کرج


رئیس سازمان انتقال خون گفت: بنا شده شرکت تولیدی به نام «ماکو فارما» در منطقه آزاد کرج با سرمایه گذاری و مشارکت یک شرکت فرانسوی تولید کیسه خون را انجام دهد.
علی اکبر پور فتح الله در هفته ملی انتقال خون در بازدید از صنایع پزشکی فارمد (عضو کنسرسیوم دیالیز ایران) واقع در شهرک صنعتی اشتهارد که انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا به امروز در ایران شرکتی تولید کیسه خون نداشته است. وی افزود: پیش از این تنها یک شرکت مدعی تولید کیسه خون بود که عملا محصول را در حالی که تولیدکننده نبود، وارد کشور می کرد از طرفی باید به این مهم اشاره کرد که این اقدام تولید واقعی نبود. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکانات خوبی در کشور در این حوزه ایجاده و تمام امکانات فراهم شده است، تصریح کرد: تعدادی از شرکت های دیگر آمادگی خود را برای تولید کیسه خون اعلام کردند. پورفتح الله خاطرنشان کرد: بنا شده شرکت تولیدی به نام ماکو فارما در منطقه آزاد کرج با سرمایه گذاری و مشارکت یک شرکت فرانسوی تولید کیسه خون را انجام دهد.
وی با بیان اینکه سازمان انتقال در شرایط مناقصه نیز اعلام کرده خریدی را جز خرید داخل انجام نمی دهد، گفت: شرکت تولید کیسه خون فارمد سالانه دو و نیم میلیون کیسه خون در قالب تکی، دوتایی و سه تایی تولید می کند که حجم کلی تولید آن به ۴ میلیون کیسه نیز می رسد. رئیس سازمان انتقال خون کشور گفت: اعتقاد دارم این تولید داخلی و توانمندی بالا پاسخ نیاز ما را در بازار منطقه ای خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون یک سازمان ملی در منطقه است که این مهم مدیریت خرید و کاهش قیمت ها را در بر دارد، افزود: سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار ست واردات داشتیم که با تولید داخلی خود تا یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی را شاهد بودیم. پورفتح الله با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان اعتقاد داریم تولید خون، فرآورده های خونی و پلاسما در اختیار دولت باشد اما کار صنعت و تولید باید در بخش خصوصی و بیرون از دولت انجام شود، گفت: دو شرکت معتبر بین المللی با بخش خصوصی در کشور قراردادهایی منعقد کرده است. وی تصریح کرد: ساختمان پالایشگاه انتقال خون سال ها است به بخش خصوصی واگذار شده اما تنها نمایی از آن وجود دارد و هیچ تولیدی در آن انجام نمی شود حتی وزیر بهداشت طی نامه ای از وزیر اقتصاد خواسته است در صورت عدم تولید، انعقاد قراد داد فسخ شود. وی با تاکید بر اینکه در میان کشورهای در حال توسعه بیشترین شاخص اهدای خون را داریم، افزود: ۲۷ واحد در ازای هر یک هزار نفر رقم خوبی است چرا که این مهم در کشورهای پیشرفته حدود ۳۰ تا ۵۰ واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است. رئیس سازمان انتقال خون کشور با تاکید بر اینکه ظرف سال های گذشته بحث مدیریت خون بیمار مرد توجه ویژه قرار گرفته است، افزود: میزان اهدای خون در سال ۲۰۱۴ در کشور آمریکا در حالی ۱۶ میلیون واحد بوده که این مهم در سال ۲۰۱۶ دو میلیون کاهش داشته اما به سبب مدیریت خون بیمار کمبودی احساس نخواهد شد. وی با اعلام اینکه دو میلیون و یک صد هزار واحد خون سال گذشته در کشور اهدا شده است، تصریح کرد: متاسفانه در کشورهای در حال توسعه فرهنگ اهدای خون در میان بانوان پایین است، امروز کشورهای پیشرفته سعی در تغییر این نگرش دارند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود