14 آذر 1395
شماره خبر: 170670

برگزاری همایش ژنتیک و پیشگیری از معلولیت ها در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

برگزاری همایش ژنتیک و پیشگیری از معلولیت ها در البرز


به مناسبت روز جهانی معلولان همایشی با عنوان' ژنتیک و پیشگیری از معلولیت ها' روز یکشنبه در دبیرستان دخترانه شهید شرافت آموزش و پرورش ناحیه یک کرج برگزارشد.
، مدیرکل بهزیستی البرزدراین همایش گفت: این برنامه فرهنگی - آموزشی با هدف آگاه سازی و پیشگیری از بروز معلولیت ها در بین مردم به ویژه گروه سنی 15 تا 25 سال در این استان اجرایی شده است.
داریوش بیات نژاد اظهار کرد: پیشگیری از اختلالات ژنتیکی در جامعه موجب کاهش آمار معلولیت ها و همچنین جلوگیری از صرف هزینه ها در بخش درمان و نگهداری از افراد دارای معلول برای خانواده ها و دولت می شود. وی با اشاره به نقش مهم ژنتیک در پیشگیری از بروز معلولیت ها در جامعه خاطرنشان شد: بهترین اقدام والدین برای سلامتی فرزندان انجام آزمایش ها و مشاوره ژنتیک قبل و پس از تولد است .
مدیرکل بهزیستی البرز گفت: هم اکنون مشاوره رایگان ژنتیک در مراکز توانبخشی این استان انجام می شود که ضرورت دارد همه خانواده ها به این موضوع مهم بیش از هر چیز دیگری برای شکل گیری نهاد خانواده توجه کنند. بیات نژاد درادامه به باورهای غلط افراد در زمینه ژنتیک در البرز پرداخت و یادآور شد: متاسفانه به رغم رشد علمی در حوزه علوم پزشکی هنوز خانواده هایی در کشور از جمله در استان البرز وجود دارند که به نقش مهم مشاوره در ژنتیک هنوز باور ندارند و بر ازدواج های فامیلی تاکید می کنند. وی از مشاوره ژنتیک به عنوان اولین گام برای پیوند آسمانی بین دختران و پسران ایرانی نام برد و اظهار کرد: با مشارکت آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد به دنبال گسترش دامنه آگاه سازی افراد در بخش مشاوره ژنتیک ، انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک قبل از ازدواج به منظور پیشگیری از بروز معلولیت ها هستیم. وی با اشاره به جمعیت 3 میلیون نفری البرز یاد آور شد : با افزایش آموزش های لازم در زمینه ژنتیک می توان از 50 درصد معلولیت ها در کشور پیشگیری کرد که این مهم در استان البرز نیاز به یک رویکرد آموزشی دارد. معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: بین اداره کل آموزش و پرورش و بهزیستی البرز یک تفاهم نامه در زمینه آگاه سازی جامعه هدف ( دانش آموزان - اولیاء ) بسته شده است . فرشید علیزاده بیان کرد: آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها نیز یکی بندهای این تفاهم نامه انعقاد شده بین آموزش و پرورش و بهزیستی البرز را تشکیل می دهد. وی با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در آگاهی بخشی به جامعه هدف یادآور شد: در بخش فرهنگ سازی ژنتیک و مشاوره ژنتیک در بین افراد آموزش و پرورش می تواند نقشی تاثیر گذار داشته باشد.معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز در این آئین گفت: وجود کودکانی که از اختلال ژنتیکی رنج می برند به عدم توجه افراد جامعه به دانش ژنتیک و مشاوره ژنتیکی بر می گردد. فرزاد شعبانی اظهار کرد: در جامعه شاهد کودکانی هستیم که دارای اختلالات ژنتیکی هستند در حالی که اگر در قبل از ازدواج به موضوع مهم ژنتیک از سوی خانواده ها توجه می شد شاهد بروز این اختلالات ژنتیکی در بین افراد جامعه و به دنیا آمدن فرزندان ناقص نمی شدیم. وی گفت: با مشارکت آموزش و پرورش و بهزیستی دانش آموزان دختر تحت پوشش دوره های آموزشی قرار می گیرند تا در آینده جامعه سالم تری داشته باشیم.در این همایش گروه هنری دست پویا برای شرکت کنندگان در این همایش به مناسبت روز جهانی معلولان به اجرای سرود پرداختند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود