21 دی 1395
شماره خبر: 172734

صدور مجوز جدید برداشت از شن و ماسه رودخانه ای ممنوع شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

صدور مجوز جدید برداشت از شن و ماسه رودخانه ای ممنوع شد


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که صدور هر گونه مجوز جدید برای برداشت از شن و ماسه رودخانه ای و آبرفتی در استان های تهران و البرز ممنوع شد.
حسین محمدی افزود: این تصمیم در نشستی که در هفته های اخیر با دستور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و حفاظت محیط زیست البرز و تهران برگزار شد، اتخاد شد. وی اظهار داشت: این نشست با هدف ساماندهی منابع و معادن آلاینده و غیرمجاز در این 2 استان برگزار شد که ضمن اتخاذ تصمیمات مناسبی در این حوزه، مقرر شد کارگروهی متشکل از نمایندگان این سازمان ها تشکیل شود. وی گفت: در این نشست مقرر شد تا معادن شن و ماسه ای که غیرمجاز بوده و یا زمان برداشت آنان تمام شده پس از صدور اخطاریه و تعیین مهلت، فعالیت آنان متوقف شود. محمدی ادامه داد: همچنین در این نشست مقرر شد تا استقرار هرگونه صنایع و معادن غیرمجاز در محدوده حرایم شهرهای تهران و البرز ممنوع شود.
وی یادآور شد: در این نشست مقرر شد تا این جلسات به صورت هر دو هفته یکبار برگزار شود.
به زودی، تعطیلی معدن شن و ماسه باغستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه به فعالیت خارج از ضوابط بسیاری از معادن در استان اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال 1385 ضوابط زیست محیطی بهره برداری از معادن وجود داشت به طوریکه برای تمام فعالیت های معدنی در سطح کشور بایستی از محیط زیست استعلام می شد و در صورت موافقت بایستی تمام ضوابط زیست محیطی را رعایت می کردند. وی افزود: در سال 1386 با اصلاح قانون معدن این ضوابط ملقی شد یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فعالیت معادن داخل مناطق حفاظت شده از محیط زیست استعلام می کنند و برای فعالیت معادن در دیگر مناطق تحت مدیریت محیط زیست الزامی جهت دریافت مجوز ندارند. محمدی بیان داشت: این روند لطمه ی زیادی به منابع طبیعی کشور زد به طوریکه معادن حریم شهر کرج که یکی از آنان معدن شن و ماسه باغستان است که از سال 1386 در این منطقه مستقر شده بدون مجوزی از محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد که علاوه بر خسارات زیست محیطی در این چند سال شاهد شکایات زیادی از سوی مردم به دلیل مزاحمت این معدن بودیم. وی با بیان اینکه غیر از این معدن مجوز برای آغاز به کار 2 معدن جدید دیگر نیز صادر شده، گفت: من از روز ورودم به این استان پیگیر تعطیلی معدن باغستان شدن و شهرداری کرج و راه و شهرسازی نیز کمک های زیادی در این راه کردند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه این پیگیری ها به دلیل تخریب گسترده در حریم شهر، آلودگی هوا و مزاحمت برای ساکنین منطقه بود، اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته حدود 45 روز تا 2 ماه پیش با دستور دادستان شهرستان کرج مقرر شد تا این معدن تعطیل شود. وی با بیان اینکه بایستی از دادستان کرج برای پیگیری ها و همکاری لازم قدردانی کرد، گفت: در حال حاضر در حال پیگیری و هماهنگی با کلانتری و دادستانی برای تعطیلی معدن هستیم و همچنین دادستان در حال مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا 2 مجوز جدید صادر شده را نیز باطل کند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود