14 دی 1398
شماره خبر: 228004

بایدها ونبایدهای رژیم غذایی افراد دیابتی چیست؟

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بایدها ونبایدهای رژیم غذایی افراد دیابتی چیست؟


رئیس انجمن تغذیه استان البرز گفت:هندوانه ، زردآلو ،طالبی و موز ،انگور،انبه ،برنج سفید ، قهوه مخلوط، آبنبات، مویز وکشمش از جمله مواد غذایی است که افراد دیابتی باید از مصرف آن ها خودداری کنند.

فرزانه باقرزاده، رئیس انجمن تغذیه استان البرز گفت:دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی را افزایش می‌دهد، که این امر به دلیل ضخیم شدن دیواره رگ‌ها اتفاق می‌افتد.رئیس انجمن تغذیه استان البرز افزود:غذا‌هایی که باید در این رژیم پرهیز شوند شامل چربی‌های اشباع شده ازقبیل لبنیات پر چرب ،پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت چرخ کرده، سوسیس و کالباس هستند.باقرزاده گفت: همچنین افراد دیابتی از چربی‌های ترانس موجود در اسنک‌ها، غذا‌های کارخانه‌ای، مارگارین‌ها خودداری کنند. او افزود: برخلاف انچه بسیاری فکر می‌کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم در این رژیم غذایی است اما باید گفت که به منظور کنترل قند خون روزانه ۶ وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه می‌شود.
رئیس انجمن تغذیه البرز گفت:بیماران دیابتی باید غذا‌های اصلی و میان وعده‌ها را در ساعات معینی مصرف کنند. تعداد وعده‌های غذایی روزانه آن‌ها باید به ۶ واحد افزایش یابد. مردان در وعده‌های اصلی از ۴ تا ۵ واحد و زنان از ۳ تا ۴ واحد از گروه‌های غذایی حاوی قند استفاده نکنند.باقرزاده درپایان به بایدها و نبایدهای مواد غذایی مورد مصرف افراد دیابتی اشاره کرد که به شرح ذیل است:خوردن ماهی، دانه کتان و روغن زیتون، کلم بروکلی و شیر ماست، سیب ،هویج، جو، گوشت گاو و مرغ به بیماران دیابتی توصیه می شود.گردو و میوه‌های قرمز و بنفش مانند انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو و گیلاس، کلم قرمز و چغندر حاوی ترکیبی طبیعی به نام آنتوسیانین هستند و برای بیماران دیابتی مفید است.تغذیه ناسالم نیز شامل انواع شیرینی ، آب میوه ،تغذیه غیر مفید نیز شامل انرژی زا‌ها و غلات نرم ،میوه‌های خشک آناناس و غذا‌های چینی است که به افراد دیابتی توصیه نمی شود.هندوانه و زردآلو ،و استفاده از طالبی و موز ،انگور،انبه و گوشت چرب و سیب زمین سرخ کرده ،برنج سفید ، سس گوجه، کیک شیر، قهوه مخلوط، آبنبات، مویز وکشمش نیز از جمله مواد غذایی است که افراد دیابتی باید از مصرف آن ها خودداری کنند.

منبع باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود