22 آذر 1390
شماره خبر: 2890

نشست مشترك دانشگاهیان و اتاق بازرگانی استان البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نشست مشترك دانشگاهیان و اتاق بازرگانی استان البرز برگزار شد

نشست مشترك دانشگاهیان و اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن استان البرز در سومین روز از هفته پژوهش با همكاری دانشگاه جامع علمی كاربردی و اتاق بازرگانی استان برگزار شد.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن استان البرز شامگاه دوشنبه در ابتدای این نشست گفت: با توجه به تازه تاسیس بودن اتاق بازرگانی استان ،همكاری و ارتباط بین صنعت و دانشگاه از جمله مسایلی بود كه همواره مورد توجه و در اولویت فعالیت های اتاق قرار داشته است.
' حسین طوسی ' افزود: چندین نشست در این جهت با دانشگاه ها و دانشكده های فعال در استان انجام شد كه با كسب نتایج مطلوبی نیز همراه بود.
وی بیان داشت : نشست مشترك دانشگاهیان و فعالان در حوزه بازرگانی و صنعت با هدف پایه ریزی و تشكیل یك هسته همكاری نزدیك بین صنعت و دانشگاه و نیز شناسایی نقاط مثبت اجرایی برگزار شده است. طوسی یادآور شد : دانشگاه و صنعت دو ركن مهم و اساسی توسعه در هر جامعه محسوب می شوند و به همین جهت موضوع ارتباط این دو مورد توجه صاحبنظران و برنامه ریزان كشورهای مختلف به ویژه كشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.
وی ، احساس نیاز صنعت به دانشگاه و متقابل آن نیاز دانشگاه به صنعت جهت بقاء و ادامه حیات ، ایجاد جو اعتماد متقابل بین صاحبان صنایع و متخصصان دانشگاهی ،برگزاری نشست ها و همایش ها در جهت هم اندیشی بررسی فرصت ها ،چالش ها و هم افزایی در یافتن روش ها و الگوهای مناسب ، نهادینه كردن برنامه ریزی و مدیریت فعالیت های صنعت ، دانشگاه و ایجاد نهادهای دانش بنیان و غیر دولتی با استفاده از امكانات موجود برای رسیدن به توسعه ملی از طریق دست آوردهای كاربردی را از جمله عوامل موثر در طرح و نهادینه كردن ضرورت ارتباز در صنعت و دانشگاه برشمرد.
وی افزود: پذیرش و تربیت دانشجو در رشته های همسو با نیاز صنعت ، كاربردی كردن نتایج طرح های تحقیقاتی دانشگاهیان ، ارتقاء جایگاه علم و دستاوردهای علمی در ابعاد اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی سیاسی ، رقابتی كردن دستگاه های پژوهشی كشور و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در امر پژوهش از دیگر عوامل موثر در طرح و نهادینه كردن ضرورت ارتباط در صنعت و دانشگاه است.
رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن استان البرز گفت: تحلیل ارتباط منطقی و عملی دانشگاه و صنعت از نگاه صاحب نظران و تحلیل گران مختلف ، متفاوت است ، شاید كاستی هایی از جانب صنعت و یا دانشگاه ، انحصاری بودن صنایع بزرگ در دست دولت و یا ضعف نظام آموزشی دانشگاه ها باعث جدایی این دو نقطه عطف پیشرفت در كشور شده است.
وی افزود : اگر تحقیقاتی كه در دانشگاه ها انجام می شود در بستر صنعت عملی شود حضور دانشگاه در صنعت پررنگ تر خواهد شد و مشكلات و معضلات صنعت نیز تا حدودی مرتفع می شود.
طوسی یادآور شد: ایجاد هسته كوچك تحقیقاتی استاد محوری در كنار دانشگاه ها ، كار آموزی و ایجاد اردوهای تابستانی دانشجویان در واحدهای صنعتی و بهره گیری از متخصصان صنعت در فعالیت های آموزشی ، افزایش كمی و كیفی بازدیدهای علمی دانشجویان و استادان از تاسیسات صنعتی از جمله عوامل موثر در ارتباط دانشگاه و صنعت است. وی بیان داشت: اولویت پذیرش دانشجویان مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری با سابقه كار در صنعت ، تاسیس آزمایشگاه های تحقیقاتی با همكاری دانشگا ه ها ، تقویت انجمن دانش آموختگان دانشگاه ها و ایجاد مراكز رشد و نیز تعریف مشكلات صنعت در قالب پایان نامه ها از دیگر عوامل موثر در ارتباط دانشگاه و صنعت است. در این نشست مشترك ، همچنین مشكلات پیش روی همكاری دانشگاه و صنعت از دید و نقطه نظر استادان دانشگاه پردیس كشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی و كاربردی استان البرز مطرح و بررسی شد. در این نشست جمعی از صنعتگران ، استادان دانشگاه و روسای اجرایی صنعت و بازرگانی حضور داشتند.از 19 تا 25 آذر ماه سال جاری هفته پژوهش نام گذاری شده است .



منبع: ايرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود