3 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 303505

هر واحد خون جان ۳ بیمار را نجات می‌دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

هر واحد خون جان ۳ بیمار را نجات می‌دهد


مدیرکل انتقال خون البرز با اشاره به اینکه هر واحد خون می‌تواند جان سه بیمار را نجات دهد، گفت: علی رغم پیشرفت علم هنوز هیچ جایگزینی برای خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد.

سید محمد میری با اشاره به وضعیت اهدای خون در البرز در سال گذشته اظهار کرد: تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۶ هزار و ۹۸۳ نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند.
وی ادامه داد: از مجموع مراجعه کنندگان ۵۹ هزار و ۳۶۰ نفر موفق به اهدای خون شدند که ۲۸ هزار ۷۴۱ نفر از آنها اهدا کننده مستمر بودند.وی توضیح داد: خون این اهداکنندگان در اختیار بیماران تالاسمی و هموفیلی قرار می‌گیرد و علاوه بر این در جراحی‌ها و زایمان‌ها و ... نیز استفاده می‌شود.این مسئول با اشاره به اینکه هر واحد خون می‌تواند جان سه بیمار را نجات دهد، گفت: علی رغم پیشرفت علم هنوز هیچ جایگزینی برای خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد به همین دلیل باید حساسیت لازم در خصوص اهمیت اهدای خون برای نجات جان بیماران در جامعه نهادینه شود.
وی افزود: حدود هشت درصد وزن بدن انسان را خون تشکیل می‌دهد و یک فرد بالغ به طور متوسط ۴.۵ تا ۵.۵ لیتر خون دارد. هر فرد سالم می‌تواند در هر بار اهدای خون ۴۵۰ میلی‌لیتر خون اهدا کند.
میری در پاسخ به این پرسش که چند ساعت طول می‌کشد تا مقدار خون از دست رفته جبران شود، گفت: بدن مقدار مایع از دست رفته را ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت جبران می‌کند. میزان گلبول قرمزی که از دست رفته ظرف مدت سه هفته و میزان آهن خون طی مدت هشت هفته جایگزین می‌شود.مدیرکل انتقال خون البرز ابراز کرد: برخی تصور می‌کنند ممکن است با اهدای خون دچار کم خونی شوند ولی این تصور درست نیست چون افرادی که به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می کنند کاملا معاینه می‌شوند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، خونگیری صورت نمی‌گیرد.وی گفت: نیاز به خون همیشه و دائمی است و به فصل و روز خاصی اختصاص ندارد به همین دلیل از شهروندان درخواست میشود مثل همیشه در کنار ما باشند و اهدای خون به معنای اهدای زندگی را در برنامه خود قرار دهند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود