21 مهر 1403
شماره خبر: 312098

آرایشگران از ارائه چه خدماتی منع شده‌اند؟

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی




کارشناس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: گاهی توسط آرایشگران فعالیت‌هایی انجام می‌شود که مداخله در امر درمان و تخلف محسوب شده و شامل فعالیت‌های تهاجمی و انجام اعمالی در لایه‌های زیرین پوست، تزریق یا استفاده از مواد شیمیایی و انواع ژل‌ها است که متأسفانه تعداد این دست از افراد و اقدامات آنها کم نیست.

مسعود نادری اظهار کرد: بازرسان بهداشت محیط براساس قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی موظف هستند که از اماکن عمومی در بازه‌های زمانی مشخص بازرسی کنند. یکی از این اماکن آرایشگاه‌های زنانه، مردانه و سالن‌های زیبایی است که بهداشت ساختمان، ابزار، تجهیزات، مواد مورد استفاده، گندزدایی و ضدعفونی، تهویه، تأمین آب، دفع بهداشتی فاضلاب و پسماند و بهداشت فردی افراد شاغل در این صنوف ارزیابی و کنترل شده و در صورت وجود نواقص بهداشتی که به‌ صورت حاد و مستقیماً بر سلامت افراد تأثیر گذار باشد؛ به‌عنوان نقص بحرانی تلقی شده و درباره آن اقدام قانونی فوری انجام می‌شود.وی افزود: درصورتی‌که نواقص مربوط به بهسازی ساختمان، زیباسازی و کنترل حشرات و... باشد، در درجه دوم اهمیت قرار دارد و معمولاً مهلتی داده می‌شود که نواقص برطرف شده و پس از آن دوباره پیگیری می‌شود. اما درمورد آرایشگاه‌ها موضوعی که وجود دارد تنوع فعالیت‌هاست که لزوماً همه آنها فعالیت‌های قانونی یا مجاز نیستند و این موضوع کار را برای ما سخت کرده است. نادری ادامه داد: فعالیت‌هایی چون آرایش و پیرایش معمولی، رنگ‌کردن مو، میکروپیگمنتیشن‌، پدیکور و مانیکور و اپیلاسیون با توجه ‌به نحوه کار، فعالیت‌هایی هستند که مجاز بوده و مداخله در امور درمانی نیستند اما برای آنها شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. مثلاً در بخشی که با استفاده از حلال‌ها، لاک‌ها و ژل‌ها، خدمات زیبایی ناخن انجام می‌شود، شرایط تهویه و جانمایی اتاق‌ها یا کف‌شور آن برای ما خیلی مهم است. وی در ادامه گفت: یکی از مسائل مهم در مورد فعالیت سالن‌های زیبایی و آرایشگران ضدعفونی و گندزدایی است که به‌عنوان یک موضوع بحرانی محسوب می‌شود. چون در این مکان‌ها به دلیل تردد و حضور مراجعین مختلف، پیشگیری از انتقال انواع بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی مهم است. از این‌رو مطابق دستورالعمل‌ها کنترل و نحوه کار به متصدیان آرایشی آموزش داده می‌شود تا احتمال کمترین انتقال عفونت وجود داشته باشد. همچنین مواد مورد استفاده در آرایشگاه‌ها نیز باید دارای مجوزهای بهداشتی لازم باشد و اگر این مواد تولید داخل هستند، باید پروانه بهداشتی و در صورت وارداتی بودن، پروانه بهداشتی واردات با تاریخ مصرف معتبر داشته باشند.
مداخله آرایشگران در امر درمان تخلف است
کارشناس بهداشت محیط گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز افزود: اخیراً توسط آرایشگران فعالیت‌هایی انجام می‌شود که مداخله در امر درمان و تخلف محسوب شده و شامل فعالیت‌های تهاجمی و انجام اعمالی در لایه‌های زیرین پوست، تزریق یا استفاده از مواد شیمیایی و انواع ژل‌ها است که متأسفانه تعداد این دست از افراد و اقدامات آنها کم نیست. در این موارد بازرسان تمام فعالیت‌های سالن‌ها را بررسی می‌کنند و هرگونه فعالیت غیرمجاز را که مصداق مداخله در امور پزشکی و درمانی باشد با تنظیم گزارش و ضبط شرایط به معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی ارجاع می‌دهند. نادری خاطرنشان کرد: برای انجام هر کاری ما یک قاعده‌ای داریم، بر اساس این قواعد، هیچ پزشکی در مرکز درمانی‌اش نمی‌تواند از آرایشگران و هیچ آرایشگری هم نمی‌تواند در سالن زیبایی از پزشک‌ استفاده کند. اگر یک نفر به عنوان پزشک بخواهد کارهای مربوط به زیبایی انجام دهد باید مجوز لازم را از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اخذ کند. وی ادامه داد: وقتی اقدام پزشکی و زیبایی در یک آرایشگاه انجام شود، کنترل عفونت و احتیاط‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و احتمال بروز عفونت‌های ثانویه وجود دارد. از طرفی اگر عارضه‌ای از طریق اقدامات صورت گرفته و یا مواد مصرف شده اتفاق بیافتد منجر به مشکلات و صدمات جدی زیبایی و سلامتی خواهد شد. برای همین به افراد توصیه می‌کنیم در جایی که پزشک متخصص حضور ندارد و محل از لحاظ درمانی و پزشکی تایید شده نیست، نباید اقدام درمانی انجام دهند.
فعالیت‌های مجاز برای آرایشگران مشخص و واضح است
این کارشناس بهداشت محیط اظهار کرد: عنوان فعالیت‌های مجاز برای آرایشگران مشخص بوده و نرخنامه دارد، به جز این موارد هر فعالیت درمانی و تراپی که بخواهد در مراکز آرایشی و سالن‌های زیبایی انجام شود غیرقانونی است. اگر قرار است مردم برای انجام خدمات مورد نظر خود به مرکزی مراجعه کنند حتما باید پروانه کار فرد و مسئول فنی را کنترل کنند و از آنها مجوزهای لازم را بخواهند. همچنین می‌توانند از مرکز بهداشت و معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی مجوزهای مربوطه را استعلام بگیرند.وی افزود: از بابت فعالیت‌هایی که مصداق مداخله در امر درمان است هماهنگی‌های لازم بین معاونت درمان و معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد و بازرسان بهداشت محیط در بازرسی‌های روزمره در صورت مشاهده تخلفات برخورد قانونی با متصدی خواهند داشت. نادری در ادامه بیان کرد: تا چند وقت پیش مشکلاتی در مورد مرزبندی فعالیت‌ها داشتیم، یعنی مشخص نبود که خیلی از فعالیت‌ها در چه مواردی صنفی و کدام قسمت درمانی است. اما خوشبختانه با ابلاغ بخش‌نامه‌هایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، لیست فعالیت‌هایی که مداخله در امر درمان محسوب می‌شوند، مشخص شده است.
کدام فعالیت آرایشگران مداخله در امر درمان محسوب می‌شود؟
وی در مورد فعالیت‌هایی که مداخله در امر درمان هستند، ادامه داد: بر این اساس انواع خدمات با عنوان تراپی و درمان در حوزه پوست و مو، دستگاه‌های کمک لاغری موضعی کاویتاسیون، اولتراسوند و ... میکرونیدلینگ با هدف جوانسازی، تحریک ساخت کلاژن و تزریق ماده رنگی به پوست و زیر پوست، هایفو با هدف لیفتینگ، جوانسازی و...، از جمله فعالیت‌هایی است نباید توسط آرایشگران و افراد غیر متخصص انجام شود.وی ادامه داد: همچنین مزوتراپی از طریق سوزن مثل مزوگان و مزونیدلینگ، پیلینگ و لایه برداری پوست از طریق شیمیایی یا فیزیکی، میکرودرم ابریژن، هرگونه تزریق فیلر و بوتاکس و چربی، لیفتینگ با نخ، مجموعه خدمات تحت عنوان فیشیال، زالودرمانی، کاشت مو و ابرو به صورت عمقی، پیرسینگ، الکترولیز، استفاده از هرگونه لیزرپزشکی، حلزون تراپی و سایر فعالیت‌های مشابه هم از جمله مواردی است که طبق بخشنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام آن توسط افراد فاقد مجوز مداخله در امر درمان محسوب می‌شود.وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما رسیدگی به شکایت بهداشتی است که اگر مردم مشکل خاصی در مورد بهداشت آرایشگاه‌ها داشته باشند و یا فعالیت غیرمجازی در آنجا انجام شود می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ شکایت خود را اعلام کنند. از این طریق بازرسان برای پیگیری شکایت اعزام و در سریعترین زمان ممکن به موضوع رسیدگی می‌شود.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود