13 آذر 1403
شماره خبر: 315399

بازی، عامل رشد همه جانبه کودکان و راه درست مواجه شدن با چالش‌هاست

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



در یک نشست تخصصی با حضور جمال‌الدین اکرمی، کارشناس حوزه کودک و بازی، به نقش حیاتی بازی در پرورش حس پرسشگری و خلاقیت کودکان پرداخته می‌شود.
این نشست که به همت واحد آموزش و پژوهش کانون با هدف تبیین اهمیت بازی در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نقش آن در پرورش حس پرسشگری و رشد کودکان با مشارکت مربیان و مسئولان مراکز فرهنگی، هنری کانون استان البرز در مرکز شماره ۳ کانون کرج ،برگزار شده است، روزهای ۱۳ و ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱۳ به دو شیوه بررسی تئوری و کارگاه عملی برگزار می‌شود.
جمال‌الدین اکرمی، نویسنده، مترجم و تصویرگر پرکار ایرانی که بیشتر برای کتاب‌های جذاب و آموزنده‌اش برای کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود در روز اول این نشست با زبانی ساده و کاربردی از بازی و قصه، نمایش و اهمیت توجه به خلاقیت در بازی سخن گفت.این روان‌شناس و پژوهشگر برجسته ایرانی، در ادامه با بیان عناصر بازی و بازی از دید روان‌شناسان مختلف جهان به نقش بی‌بدیل بازی در رشد شناختی و اجتماعی کودکان به‌ویژه در پرورش حس پرسشگری تأکید داشت؛ ایشان معتقدند که بازی نه تنها یک فعالیت لذت‌بخش برای کودکان است، بلکه ابزاری قدرتمند برای یادگیری، کشف و توسعه مهارت‌های شناختی آنها خواهد بود.این مدرس در بخشی از سخنانش در این نشست آموزشی بر تفاوت‌های رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با آموزش و پرورش سنتی تاکید کرد.اکرمی با بیان اینکه کانون پرورش فکری، بر خلاف آموزش و پرورش سنتی که بر پایه رتبه و نمره است، بر فرایند یادگیری و رشد همه جانبه کودک تمرکز دارد، گفت: "در کانون، همه کودکان برابرند و ما به جای مقایسه، به دنبال کشف و پرورش استعدادهای منحصر به فرد هر کودک هستیم و به توانای‌های فردی آن‌ها احترام می‌گذاریم.وی با اشاره به اهمیت خلاقیت در مقابل هوش در روش‌های آموزشی کانون، افزود: "در کانون، خلاقیت به عنوان یک توانایی همه جانبه مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که در آموزش و پرورش سنتی، اغلب بر هوش به عنوان یک توانایی تک بعدی تاکید می‌شود.
بازی؛ بستری برای رشد همه جانبه کودکان
اکرمی در ادامه به بررسی ابعاد مختلف بازی و تاثیر آن بر رشد کودکان پرداخت. وی با اشاره به درون‌مایه‌های مختلف بازی‌ها از جمله خلق شادی، لذت بردن، تقویت حافظه، افزایش سرعت عمل، مشارکت گروهی، تبعیت از قوانین، افزود اهمیت قصه‌گویی و نمایش در بازی‌ها، انکار ناپذیر است و ادامه داد "قصه، شعر، بازی و نمایش، همگی ابزارهایی قدرتمند برای پرورش خلاقیت و تخیل کودکان هستند. بداهه‌سازی و فرایند یادگیری در این فعالیت‌ها، به کودکان کمک می‌کند تا به طور فعال در فرایند یادگیری مشارکت کنند.اکرمی با اشاره به اهمیت نقش مربی در بازی‌های کودکان، گفت:«مربی باید با ایجاد فضایی امن و چالش‌برانگیز، به کودکان کمک کند تا از پس چالش‌های بازی برآیند. کودکی که بتواند از پس بازی برآید، در آینده نیز می‌تواند از پس چالش‌های زندگی برآید.»
این مدرس با اشاره به نظریه «پیاژه» ضمن تقسیم بندی کودکان به گروه‌های سنی ۰ تا ۲ سال، ۲ تا ۷ سال، ۷ تا ۱۲ سال و ۱۲ سال به بالا، گفت.مرحله اول مرحله درون ساختی است، مرحله دوم تقلید اولیه ( برون ساختی )، مرحله سوم سمبلیک و نماد ساز یو در مرحله چهارم پایبند به قواعد است و با اشاره به انواع بازی‌های کلامی، کلامی، حرکتی، قصه، شعر، نمایش یا قصه، ترانه ، نمایش از انواع اشعار مناسب بازی از جمله هیچانه‌ها و شعرهای کوتاه سخن گفت.برگزاری کارگاه عملی و انجام بازی‌های مختلف با مشارکت مربیان و ساخت قصه و نمایش برای بازی‌ها از بخش‌های جذاب این کارگاه بود که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.گفتنی است روز چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳، دومین روز این نشست نیز فعالیت‌های مشابهی با هدف مشخص شدن تاثیر بازی در پرورش حس پرسشگری و نقش مربیان در این زمینه، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود