آموزش مهارتهای زندگی به کودکان، گامی برای تربیت نسلی مسئول و خلاق
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با تاکید بر اهمیت تربیت مهارتمحور در دوران کودکی گفت: تقویت مهارتهای شناختی، هیجانی و اجتماعی کودکان، زمینهساز شکلگیری نسلی توانمند، مسئول و خلاق است.
غلامرضا اسکندریان اظهار کرد: طرح «فرآموز» یا «سرای فرزندان ایران» با هدف آموزش مهارتهای زندگی به کودکان شش تا ۱۲ ساله طراحی شده است و تلاش دارد بستری برای رشد همهجانبه شخصیت کودکان فراهم کند. در این مراکز، آموزش مهارتهایی چون خودمدیریتی، تصمیمگیری، کنترل هیجان، همدلی، مسئولیتپذیری و ارتباط مؤثر در قالب فعالیتهای آموزشی و تعاملی ارائه میشود.وی افزود: در دنیای امروز که کودکان از سنین پایین در معرض حجم بالایی از اطلاعات و محرکهای رسانهای قرار دارند، آموزش صرف دانستهها کافی نیست. آنان باید بیاموزند چگونه فکر کنند، تحلیل کنند و تصمیم بگیرند. مهارت یادگیری و تحلیل، اساس رشد آگاهانه است؛ اما متاسفانه در نظام آموزشی رسمی کشور، بخش پرورشی و مهارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز تصریح کرد: جهاد دانشگاهی خوارزمی بر همین اساس و در راستای مأموریتهای فرهنگی و اجتماعی خود، وارد همکاری و تعامل با مجریان طرح فرآموز شده است تا با استفاده از ظرفیتهای علمی و آموزشی این نهاد، به غنای محتوای مهارتآموزی در این طرح کمک کند.اسکندریان ادامه داد: یکی از رسالتهای اصلی جهاد دانشگاهی، توانمندسازی جامعه دانشآموزی و دانشجویی است. در جهانی که تغییرات با سرعت بالایی رخ میدهد، مهارت سازگاری، تفکر انتقادی، خودشناسی و مسئولیتپذیری باید از کودکی تقویت شود تا فرد بتواند در آینده تصمیمهای درستتری بگیرد و مشارکت اجتماعی موثرتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه تربیت مهارتمحور، بخشی از نیاز مغفولمانده نظام آموزشی کشور است، گفت: خوشبختانه رویکردهایی مانند طرح فرآموز میتواند حلقه مفقوده آموزش رسمی را تکمیل کند و کودکان را از حافظهمحوری به سمت تجربهمحوری و خودآگاهی سوق دهد.اسکندریان تأکید کرد: جهاد دانشگاهی خوارزمی در کنار سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور، خود را متعهد میداند که در مسیر آموزش مهارتهای زندگی، نقش فعال و موثر ایفا کند. این همکاری میتواند نقطه آغاز حرکتی ملی برای بازنگری در مفهوم آموزش و توجه بیشتر به تربیت همهجانبه کودکان باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که استمرار این همکاری و گسترش مراکز مهارتآموزی کودک در کشور، منجر به پرورش نسلی خردمند، خلاق و مسئول شود که بتواند آیندهای روشنتر برای جامعه ایرانی رقم بزند.
منبع ایسنا