26 دی 1390
شماره خبر: 4100

ساخت بزرگترین کتیبه زیارت عاشورا در هشتگرد/ عشق به امامت دستمایه کار

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

ساخت بزرگترین کتیبه زیارت عاشورا در هشتگرد/ عشق به امامت دستمایه کار

بزرگترین کتیبه منبت زیارت عاشورا با هنر حکاکی بر روی چوب "منبت" به دست هنرمند ساوجبلاغی در هشتگرد در حال تکمیل است.
سعید صدوقی هنرمند منبت کار این اثر گفت: کار بر روی این اثر از سال 1385 شروع شده و تمام متن زیارت عاشورا در این اثر گنجانده شده که ابعاد آن چهار در دو متر است.
جنس کتیبه منبت زیارت عاشورا از چوب راش است
وی افزود: همه این کار منبت است که با ابزارهای این هنر بر روی چوب راش جنگلهای شمال کنده می شود. صدوقی عنوان کرد: چنین کتیبه ای که به نظرم در جهان اسلام بی نظیر باشد به خط ثلث قرآنی خوشنویسی شده و سپس بر روی چوب منبت کاری شده است. وی ادامه داد: در این اثر تمام این دعای شریف در 9 خط نوشته شده که تمام کلمات آن تو در توی هم نوشته شده و هر خط سه طبقه است و تمام علامتها نیز کنده کاری شده است. وی که آثار دیگری از جمله "علی ابن موسی الرضا(ع)" را خلق کرده است، ادامه داد: حاشیه ها و اطراف این کار تماما گلبوته های صفوی کار شده است.
کتیبه حتی در آب دریا هم مقاوم است
صدوقی بیان کرد: این اثر به گونه ای طراحی و کار شده و به قدری استحکام دارد که اگر به دریا هم بیفتد آسیبی به آن نمی رسد زیرا تمام کلمات و نقشها بر روی آن حکاکی شده و چیزی بر روی آن چسبانده نشده بلکه حکاکی و کنده کاری شده و به هیچ وجه قابل تخریب نیست. وی تصریح کرد: این اثر تنها با سوزاندن ممکن است از بین برود در غیر این صورت هیچ خطری این اثر را تهدید نخواهد کرد و این به دلیل چوبی است که در ساخت این اثر گرانقدر به کار رفته که بسیار مقاوم و ماندگار است.
عشق به امام حسین (ع) انگیزه اصلی ساخت کتیبه زیارت عاشورا
وی بیان کرد: انگیزه اصلی من از ساخت چنین اثری تقدیم این اثر به آقا امام حسین(ع) سرور و سالار شهیدان است و با نیت اباعبدالله شروع به آفرینش این اثر کرده ام زیرا عشق به ائمه معصومین و به خصوص امام حسین سرور و سالار شهیدان (ع) را در دل دارم و عشق به آن بزرگوار افتخار من است. صدوقی گفت: این کتیبه از زیره هم بسیار محکم است و به صورت چهارخانه ای کمربند کشی شده و از زیر هم غیرقابل نفوذ و مستحکم است.
وزن کتیبه یک تن است/ 15 نفر برای بلند کردن کتیبه نیاز است
وی یادآور شد: شاید با زیره بسیار محکم کتیبه وزن آن بیش از یک تن است و بیش از 15 نفر برای حمل و سرپا کردن آن نیاز است. وی افزود: فکر می کنم شیشه ای که باید بر روی این کار بیاید با توجه با ابعاد این کتیبه به صورت یک تکه در ایران نباشد و مجبور به تهیه آن از خارج هستم و این امر نیازمند هزینه ای بیش از 100 میلیون ریال است. صدوقی بیان کرد: حمایتهایی که تا کنون از طرف مسئولان صورت گرفته کم نبوده ولی این اثر بازهم به حمایتها نیازمند است زیرا بنده باید هزینه های زندگی روزمره خود را نیز از این راه تامین کنم و به همین دلیل کارهای دیگری با هنر منبت انجام می دهم تا هزینه های این کتیبه و زندگی را نیز تامین کنم. وی افزود: در ورودی چندین امامزاده را ساخته ام که هم در ساوجبلاغ استفاده شده هم به استانهای دیگر کشورمان برده شده ، در ورودی حسینه ها و تکایا را ساخته ام که گاه در هشتگرد مانده و گاه به استانهای دیگر کشورمان برده شده اند. صدوقی ادامه داد: همچنین چندین منبر سخنرانی مساجد و حسینیه ها را ساخته ام که احادیث پیامبر و ائمه معصومین کار شده و تعدادی از آنها بسیار زیبا از کار در آمدند ولی در هنگامی که کار تکمیل شد اجازه ندادند عکس بگیرم تا به عنوان سابقه کاری خودم بتوانم از آنها نگهداری کنم.
80 درصد کار کتیبه به اتمام رسیده است
وی ادامه داد: هم اکنون 80 درصد این کتیبه زیارت عاشورا تکمیل شده و فقط 20 درصد آن باقی مانده که پس از تکمیل منبت کاری، کل کتیبه رنگ بر روی آن می خورد و در وسط خطوط رنگ قهوه ای و در روی حروف و کلمات و اعراب های رنگ طلایی می خورد و در آخر هم شیشه روی کار را می گیرد. سعید صدوقی 23 سال است به هنر منبت می پردازد و از این راه زندگی می گذاراند. آوازه کار او به خارج از کشور هم رسیده و گاه احادیث ائمه معصومین و آیاتی مثل حمد، توحید، قدر و تابلو سوره های قل توسط ایرانیان و مسلمانان مقیم خارج از کشور که علاقه به قرآن و احادیث ائمه دارند سفارش داده شده و پس از تکمیل به خارج از کشور ارسال شده است. از دیگر آثار این هنرمند می توان به اثر علی ابن موس الرضا (ع) اشاره کرد که این اثر منبت کاری به طول 70 سانتیمتر است و در جشنواره بین المللی رضوی که هر ساله برگزار می شود سه سال متوالی رتبه برتر کسب کرده است. در کتیبه موسی الرضا (ع) کلماتی تودر تو روی چوب حک شده که شامل کلمات "یا علی ابن موسی الرضا المرتضی علیه السلام صلی الله علیک" است و تاکنون در جشنواره ها چندین مقام در بخش حجمی کسب کرده است.
عمر این اثر دو هزار سال است و از 30 قطعه تشکیل شده است.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود