22 مرداد 1391
شماره خبر: 10136

«طالقان»؛ سرزمین بلندی‌ها

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

«طالقان»؛ سرزمین بلندی‌ها

سپیدار آنلاین: شهرستان طالقان که در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده یکی از مناطق مهم استان البرز از لحاظ جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید. کلمه طالقان از نظر لغوی به معنای تل، بلندا و پرتگاه و یا کوهستان و سرزمین بلندی‌ها است. این شهرستان شامل دوبخش میان طالقان و بالا طالقان است.
طالقان دارای شخصیت‌های برجسته‌ای است که از میان آنها می‌توان به عبدالمجید طالقانی خطاط ،آیت‌الله طالقانی و جلال آل احمد اشاره کرد، علاوه بر این، شهرستان طالقان آثار تاریخی برجسته‌ای را نیز در خود جای داده که از میان آنها می‌توان به33 تپه باستانی و تاریخی، 20 حمام تاریخی، پنج غار طبیعی، دو خانه تاریخی، چهار گورستان تاریخی، چهار آبشار و یک کتیبه سنگی اشاره کرد و در مجموع در این شهرستان 112 جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی شناسایی شده که 67 اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سد طالقان
یکی از بزرگترین سدهای ایران سد طالقان است که بر روی رودخانه شاهرود بنا شده است. رودی که سرچشمه آن از کوه‌های مازندران جریان دارد و در مسیر عبورش دره طالقان را نیز سیراب می‌کند .دریاچه پشت سد با حجم ذخیره آب فوق‌العاده منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده و جلوه طبیعی خاصی به آن بخشیده است.
روستای گلیرد
این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری شهرستان طالقان است که در بخش بالا طالقان واقع شده و زادگاه شخصیت بزرگ انقلاب آیت الله طالقانی است، علاوه بر این، این روستا جاذبه‌های طبیعی فروانی را نیز درخود جای داده است.
خانه آیتالله طالقانی
روستای تاریخی و گردشگرپذیر گلیرد زادگاه آیت‌الله طالقانی است، شخصیتی که در تاریخ معاصر انقلاب اسلامی نقش و تأثیر بسزایی داشته است. خانه ایشان فرم و شکل یکصد ساله خود را حفظ کرده، دارای محیطي بسیار زیباست که هم اکنون بخش‌هایی از کتاب و وسایل شخصی ایشان در آن نگهداری می‌شود. بخش‌هایی از این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است.
روستای روشنابیدر
بعد از سد طالقان در منطقه پایین طالقان روستایی به نام روشنابیدر وجود دارد. این روستا در مسیر پایین طالقان همچون کش، کلارود، شهر اسرو...قرار دارد. در این منطقه منظره زیبایی از دیواره سد و رودخانه شاهرود و مناظر طبیعی اطراف آن به چشم می‌خورد.
روستای گته‌ده
روستای گته‌ده یکی از شرقی‌ترین روستاهای طالقان به شمار می‌رود. مسیر دسترسی به این روستا جاده‌ایست که در بالا طالقان از روستاهای جوستان، خچیره و سه راهی آسکان عبور می‌کند. در این روستا خانه‌ها از سنگ با ملات گل بنا شده که هماهنگی خاصی را در بافت روستا ایجاد کرده است. رودخانه پرآب شاهرود از میان این روستا می‌گذرد و به زیبایی آن افزوده است. در این روستا آیین سنتی نوروز به زیباترین شکل برگزار می‌شود.
روستای کجیران
روستای کجیران که یکی از روستاهای کوهستانی در غرب منطقه طالقان است، از روستاهای ییلاقی و بکر پایین طالقان است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و مسیر عبور در منطقه دوری قرار گرفته و بکر مانده است و وضعیت گسترش آن به صورت پلکانی است و در سمت شمال روستا و بعد از دره عمیق روستای اسفاران قرار دارد.
روستای جوستان
این روستا در منطقه بالاطالقان و در دره‌ای سرسبز که رودخانه شاهرود از میان آن می‌گذرد واقع شده است. این روستا دارای آثار تاریخی مانند امامزاده هارون و تکیه قاجاری است که زیبایی خاصی به این روستا بخشیده است. روستای جوستان دارای باغ‌های انبوه گردو و میوه است که زیبایی طبیعی فوق‌العاده‌ای را به این منطقه بخشیده است.
حسینه جوستان
در روستای جوستان حسینیه‌ای وجود دارد که با استفاد از شیوه‌های معماری سنتی احداث شده است. این بنا دارای سابقه و قدمتی طولانی است. هرچند امروزه بنای جدید با طرح قدیم به جای بنای اصلی طراحی و ساخته شده است.
امام زاده هارون (ع) جوستان
بنای این امامزاده در روستای جوستان بخش بالا طالقان واقع شده است. بنای این امامزاده دارای گنبد و پلان مدور است، در داخل بنا کتیبه‌ای سنگی قرار دارد که در آن فرمان شاه طهماسب صفوی به خط ثلث حک شده است.
حمام میر
در پایین طالقان روستایی وجود دارد که به نام میر معروف است .در این روستا حمامی تاریخی وجود دارد که تاریخ ساخت آن به دوران صفوی برمی‌گردد. طاق‌ها و گنبدهای این حمام دارای توازن زیبایی هستند. این بنا به طور کامل توسط سازمان میراث فرهنگی احیا شده است.
پیر و شته
مقبره پیر و شته یا پیر نمیر در روستای ووشته از آثار معماری دوره اسلامی است و مربوط به قرن هفت و هشت هجری قمری است. این مقبره در فاصله 1200 متری ضلع غربی روستای وشته قرار گرفته است. این بنا از نوع برج مقبره بوده و دارای تزیینات کاشی فیروزه‌ای و محراب گچ بری شده است. علاوه بر این روستای وشته دارای غار تاریخی و امام‌زاده‌ای به نام یوسف(ع) نیز است.
رودخانه شاهرود
این رود از ارتفاعات جنوبی مازندران و بخش طالقان جاری شده است. وجه تسمیه این رود به این دلیل است که چند رود در بالا طالقان به هم می‌پیوندند و در نهایت شاهرود را تشکیل می‌دهند. شاهرود، رود پهناوری است که در مسیر عبور خود زیبایی‌های طبیعی فراوانی ایجاد کرده است.
چنارکلارود
در ضلع جنوب‌غربی امام زاده محمود روستای کلارود پایین طالقان، درخت سرو کهنسالی قرار دارد که قطر آن به 4.5 متر مي‌رسد. عمر این درخت بیش از 450 سال است. علاوه بر این درخت، درخت چنار دیگری در ضلع شمال شرقی امامزاده قرار دارد که قدمت آن بالای 200 سال است که در مجموع نشانگر اهمیت حفاظت از درخت در منطقه طالقان است.



منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود