19 فروردین 1391
شماره خبر: 6090

استان البرز نیازمند کلینیک های تغذیه ویژه سالمندان است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

استان البرز نیازمند کلینیک های تغذیه ویژه سالمندان است

متخصص تغذیه معاونت بهداشت ودرمان دانشگاه علوم پزشکی بر لزوم ایجاد کلینیک های تغذیه، ویژه گروه های مختلف سنی نظیر سالمندان و کودکان تاکید کرد و گفت: با تاسیس این کلینیک ها می توان گام موثری برای تغذیه و حفظ سلامت سالمندان و گروههای خاص برداشت.
دکتر علی خدایی با بیان این مطلب اظهار داشت: تاسیس کلینیک های تغذیه در بیمارستانهای فوق تخصصی استان البرز ضروری است و این درحالی است چنین مرکزی که نظارت بر عادات غذایی سالمندان را عهده دار باشد در سطح استان وجود ندارد. وی افزود: با تاسیس کلینیک های تغذیه در طول هفته می توان برای گروه های مختلف که نیازمند توجه ویژه ای در عادات غذایی هستند، نظیر سالمندان و کودکان برنامه های قابل توجهی را در نظر گرفت تا این اقشار زندگی سالمی را تجربه کنند.
گوشت و حبوبات دو منبع جذب پروتئین در سالمندان
دکتر خدایی درخصوص تغذیه و اهمیت آن در دوران سالمندی نیز اظهارداشت: طبیعت سالمندان و تغییراتی که در بدن این افراد شکل می گیرد به مرور زمان باعث می شود تا در هر سال ده الی بیست درصد کاهش توده ماهیچه ای و اضافه وزن دربدن آنها ایجاد گردد؛ که توجه به تغذیه و میزان جذب پروتئین از طریق مصرف گوشت و حبوبات به عنوان دو منبع مهم پروتئین باعث خواهد شد تا توده های ماهیچه ای در سالمندان از بین نرود. این متخصص تغذیه افزود: مصرف روزانه یک چهارم بافت سینه مرغ معادل 60 گرم پروتئین، نیاز سالمندان را برطرف می کند و در کنار مصرف حبوبات به دلیل فیبر بالا توصیه می شود؛ همچنین سالمندان ملزم به مصرف میوه و سبزیجات تازه و به فصل هستند تا از چربی بدن آنها کاسته شود. وی مصرف انواع آش ها و سوپ ها را نیز متناسب با مزاج و تامین کننده ویتامین های سبزیجات این مواد غذایی ذکر کرد و گفت: آش ها و سوپ ها به دلیل بلع آسان بهترین مواد غذایی برای سالمندان محسوب می شوند چرا که علاوه بر راحتی در خوردن، نیاز روزانه آنها را در مصرف سبزیجات تازه برطرف خواهند کرد.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود