1 شهریور 1391
شماره خبر: 10522

نظر آباد، سرزمین کهن خشت

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نظر آباد، سرزمین کهن خشت

سپیدار آنلاین:شهرستان نظرآباد در جنوب غربی استان البرز واقع شده که دارای دوبخش تنکمان و بخش نظرآباد مرکزی است.
این شهرستان شامل شهر نظر آباد و شهرک‌های اقماری مانند سید جمال‌الدین، صالح‌آباد، محله رسالت، شهرک سپاه و بیجارآباد است و در جمع 48 روستای کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. مرکز شهرستان نظرآباد تا مرکز شهرستان ساوجبلاغ 10 کیلومتر فاصله دارد و در حال حاضر بیش از 85 درصد جاده‌های این شهرستان آسفالته و 15 درصد آن نیز هنوز خاکی است و از نظر شرایط آب و هوایی این منطقه نیز باید گفت که بیش از 40 درصد بارش این شهرستان در فصل زمستان اتفاق می‌افتد و شرایط فوق و وضعیت توپوگرافی شهرستان نظرآباد که تقریبا به صورت دشت یکدست و هموار بوده و وجود رودخانه‌های پر آب نیز از دیگر دلایل اهمیت این شهرستان است. ویژگیهای فوق باعث شده از دیر باز اجتماعات مردمی در اقصی نقاط شهرستان زندگی کنند و این عامل یعنی روند مهاجرت به دلیل نزدیکی منطقه به پایتخت و وجود کارخانجات بزرگ نساجی از قبیل کارخانجات "فخر ایران" و"مقدم" باعث شده افراد جویای کار زیادی به این منطقه کوچ كنند که بیشتر آنان از بخش آذربایجان و شمال غرب ایران هستند. اقتصاد روستایی نظرآباد عمدتا بر پایه کشاورزی و دامداری است. وجود جاده ترانزیت و قرار گرفتن شهرستان نظر آباد در کنار شاهراه ارتباطی و جاده ترانزیت(بزرگراه تهران-قزوین) و راه‌‌آهن(تهران-تبریز) در شمال شهرستان باعث شده شهرستان نظرآباد موقعیت منحصر به فردی در راه مواصلاتی کشور داشته باشد و البته پروژه جاده نظر آباد به اشتهارد را به عنوان یکی دیگر از ارکان توسعه شهرستان نمی‌توان نادیده گرفت. در مجموع می‌توان گفت وسعت شهرستان، پراکندگی و گستردگی آثار طبیعی و تاریخی و تنوع آب و هوایی موجب شده شهرستان نظرآباد به یکی از قطبهای گردشگری استان تبدیل شود که در این گزارش به معرفی برخی از این مناطق گردشگری می‌پردازیم:
امامزاده ابراهیم(ع)
این بقعه در فاصله دو روستای تنکمان و کریم آباد واقع شده است، وجود درختان کهنسان پیرامون این بقعه، فضای زیبايی را ایجاد کرده است، مصالح اصلی بنا خشت و کاهگل بوده و به سبک دوره صفویه ساخته شده است، گنبد این بقعه مخروطی شکل است و قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود در آن مربوط به سال 1216هجری است و طبق آثار و شواهد تاریخی، بنای فوق در طول حیات خود چندین بار مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است و قسمتهایی به آن افزوده شده است. این اثر در خرداد ماه سال 86 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
امامزاده ابوالحسن(ع)
این بنا در روستای مسکین‌‌آباد در شهرستان نظرآباد قرار دارد، ساختمان آن با توجه به سبک معماری، تزئینات آجری و نقاشیهای موجود در بدنه از زیباترین امامزاده‌های منطقه نظرآباد به شمار رفته و تنها امامزاده‌ای است که در ورودی حیاط آن چند اتاق به عنوان زائرسرا احداث شده است، این بنا را می‌توان یکی از زیباترین بنا‌های منطقه به حساب آورد. این اثر در سال 88 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
"تینال تپه"
یکی از روستاهای نظر آباد روستای خرم‌آباد است که در فاصله دو هزارمتری جنوب غربی آن محوطه باستانی به نام "تینال تپه" قرار دارد که در دوران تاریخی و اسلامی دارای رونق بوده است، توجه به شواهد معماری و آثار سفالینه‌های مکشوفه در سطح و پیرامون تپه، نشان از آثار دژ باستانی دارد و آثار موجود مربوط به دوره ساسانی و اشکانی هستند، این اثر در سال 65 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
محوطه باستانی "ازبکی"
محوطه باستانی "ازبکی" در روستایی به همین نام از توابع شهرستان نظرآباد قرار گرفته که قدیمی‌ترین آثار آن به هزاره ششم و هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد، این محوطه باستانی شامل تپه اصلی با ارتفاع بیش از 24 متر، "جیران تپه"،"مارال تپه"،" دوشان تپه"، "گوموش تپه" و"یان تپه" است، در این محوطه هفت فصل کاوش باستانی انجام گرفته و نخستین خشت دست ساز بشر در یکی از تپه‌های محوطه باستانی ازبکی به دست آمده که هم اکنون در سازمان ملل نگهداری می‌شود. این محوطه به شماره 955 در سال 52 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده آن در مرحله مقدماتی ثبت جهانی قرار دارد.
امامزاده چهل دختر(ع)
این اثر تاریخی_مذهبی از بناهای قدیمی منطقه است که تاریخ ساخت آن به قرن هشتم هجری قمری می‌رسد، اگر چه در طی زمان بسیاری از نقاط آن مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و این تعمیرات تا قرن 12 هجری قمری نیز ادامه یافته است، اما امروزه این امامزاده یکی از بناهای آرامگاهی ارزشمند تاریخی، فرهنگی منطقه نظرآباد به شمار مي‌رود و روزانه تعداد زیادی زائر را به سود خود جلب می‌كند. این اثر در سال 88 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روستای عشایری "گلدره"
روستای عشایری گلدره در بخش مرکزی شهرستان نظر آباد از حوالی دهستان نجم آباد واقع شده است و تعداد زیادی شتر در این منطقه توسط ایل عشایری گلدره نگهداری می‌شوند، این روستا تنها روستای عشایری غرب استان البرز است که مرحله نخست مردم نگاری آن توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده است.



منبع: ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود