6 فروردین 1392
شماره خبر: 22735

ساوجبلاغ شهری با جاذبه های ناشناخته

سپیدار‌آنلاین: گروه جالب و خواندنی

ساوجبلاغ شهری با جاذبه های ناشناخته


سپیدارآنلاین: شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود 1022 كیلومتر مربع از شمال به ارتفاعات البرز و شهرستان طالقان از غرب به استان قزوین و شهرستان نظرآباد و از شرق و جنوب به شهرستان كرج محدود می شود.
ساوجبلاغ دارای سه بخش چهار باغ، چندار و بخش مركزی است و 5 شهر شامل شهرهای جدید و قدیم هشتگرد، كوهسار، چهار باغ و گلسار می باشد.
بخش كوهپایه ای این منطقه بین كوهستان و دشتی زیبا حایل شده كه چشم هر گردشگری را به خود جذب می كند. دشت های این منطقه نیز دارای باغ های زیبایی است كه فضایی آرام و دل انگیز را برای گردشگران داخلی وخارجی فراهم می كند. علاوه بر طبیعت زیبا و شگفت انگیز، وجود تپه های متعدد در بخش های مختلف این شهرستان نشان دهنده این است كه ساوجبلاغ دارای پراكندگی های استقراری در تپه های مختلف از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوران اسلامی است. حفاری های باستان شناسی صورت گرفته در تپه ها و محوطه های باستانی همچون موشلان تپه، تپه گرجیان ایغربلاغ و خوروین نشانگر سابقه استقرار و سكونت انسان از هزاره های پنجم و چهارم پیش از میلاد تا هزاره های اول پیش از میلاد در این شهرستان است. نكته قابل ملاحظه این كه دردوره میانی اسلامی به ویژه در حكومت سلاطین صفوی با توجه به نزدیكی ساوجبلاغ به شهر قزوین كه پایتخت اول صفویان بوده، توجه خاصی به این منطقه شده است. ساخت حسینیه و پل شاه عباسی در روستای برغان تائید كننده این موضوع است. این شهرستان در كنار طبیعت چشم نوازش دارای 126 اثر تاریخی است كه از این میان می توان به تپه و كاروانسرای ینگی امام، برج آرامگاهی كردان، حسینیه برغان، امامزاده عبدالقهار (ع) ورده، امامزاده یحیی (ع) دوزعنبر، پل تاریخی برغان و امامزاده موسی (ع) آجین دوجین به عنوان شاخص ترین آثار تاریخی این شهرستان اشاره كرد. این شهرستان زیبا و تاریخی به دلیل عبور بزرگراه تهران – قزوین و نزدیكی آن به كلان شهرهای تهران و كرج دارای موقعیت ممتازی از نظر جذب گردشگر است. همچنین دارای 6 روستای هدف گردشگری و 5 منطقه نمونه گردشگری است كه در آینده به یكی از مراكز زیبای گردشگری استان تبدیل خواهد شد.
برج آرامگاهی روستای كردان
گردشگرانی كه به دیدن بناهای تاریخی علاقه مندند محال است به ساوجبلاغ سفر كنند از این بنای متعلق به قرن 7 هجری كه در 10 كیلومتری هشتگرد در روستای كردان واقع شده، بازدید نكنند. این اثر تاریخی دارای پلانی مدور همراه با شیار در قسمت بیرونی و پلانی هشت ضلعی در داخل بوده، مدفن امامزاده حسین (ع) از نوادگان امام زین العابدین (ع) است. برج آرامگاهی روستای كردان در تاریخ 25/2/1380 به شماره 3828 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بنای امامزاده جعفر(ع) هشتگرد
بنای تاریخی امامزاده جعفر (ع) در جنوب شهر هشتگرد قرار دارد. این امامزاده نیز مانند دیگر بناهای آرامگاهی ، ایوانی رو به شمال دارد و اطراف آن دارای طاق نماهایی است. گنبد بنا دو پوسته می باشد كه پوسته خارجی از بین رفته است. ساخت این بنای آجری به دوره صفوی بر می گردد.
بقعه بی بی سكینه(س) سنقر آباد
در روستای سنقر آباد بخش چهار باغ، بنای بسیار زیبایی وجود دارد كه در دوره صفویه احداث شده است. بنا دارای ایوان رفیع در بخش شمالی و طاق نماهایی در اطراف است و گنبد مخروطی به آن جلوه ویژه ای بخشیده است. این بنا مدفن نوادگان امام موسی كاظم (ع) می باشد.
روستای برغان
كافیست 13 كیلومتر از كرج دور شوید تا به روستای برغان برسید. برای رسیدن به برغان دو مسیر وجود دارد یا از كرج – رجایی شهر، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید و یا از بزرگراه كرج – قزوین پس از كردان به سمت برغان بروید. بافت این روستا قدیمی بوده، دارای باغ های بسیاری است كه در تمام فصول سال به ویژه بهار و تابستان می تواند پذیرای گردشگران باشد. آثار بی نظیر حسینیه اعظم (با تعزیه قدیمی كه در ایام محرم در آن برگزار می شود)، پل تاریخی برغان، چنار كهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارك و تپه باستانی قلعه كش كلا در برغان جای گرفته اند. بازار برغان هم در زمره قدیمی ترین بازارهای استان است كه در گذشته مركز تجارت محصولات كشاورزی، پنبه و نظایر آن بوده است. در سفر به برغان خرید آلوی برغان را فراموش نكنید هرچند گردو، عسل، توت، گوجه برغان و لبنیات هم از سوغات معروف این منطقه هستند. لازم به ذكر است كه این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری كشور می باشد.
آسیاب حاج رحیم، روستای هیو
آسیاب حاجی رحیم در روستای هیو ، در معبر اصلی روستا واقع شده است. این اثر تاریخی در واقع آسیابی قدیمی است كه در زمره آسیاب های آبی تنوره دار قرار می گیرد. بخشی از كانال آب و تنوره و اتاقك این اثر هنوز باقی مانده اند. مصالح این بنا از سنگ و آجر می باشد. این روستا به داشتن تعداد زیادی آسیاب شهرت دارد.
پل روستای بانو صحرا
این پل كه در دو كیلومتری شمال غرب روستای كردان قرار گرفته از آثار دوره صفویه است. مصالح به كار رفته در پل، سنگ و آجر همراه با ملات آهك است. بخشی ازچشمه طاق و پایه های پل باقی مانده است. این پل تا اواخر دهه 50 محل ارتباط دو طرف رودخانه بوده كه در پل سازی جدید بخش هایی از آن از بین رفته است. حمام قدیمی روستا همزمان با پل ساخته شده است.
محوطه باستانی ینگی امام
این محوطه باستانی در بخش مركزی در روستای ینگی امام و در كنار مجموعه ای شامل كاروانسرا و بنای آرامگاهی قرار گرفته است. بر اساس كاوش های باستان شناسی كه طی دو فصل و در سال های خیر انجام شده آثاری از دوره میانی اسلامی در سطوح آن كشف شده است. البته در بخش میانی تپه آثار قلعه تاریخی كشف گردید كه با توجه به توسعه منطقه طی این دوران حائز اهمیت است.
كاروانسرای ینگی امام
قدمت این كاروانسرا كه در ابتدای جاده هشتگرد و 100 قدمی جاده كرج – قزوین در روستایی به همین نام قرار گرفته و به دوره صفویه باز می گردد و در گذشته در مسیر ری و قزوین برای استراحت مسافران ساخته شده است. تپه باستانی ینگی امام در نزدیكی این كاروانسرا قرار دارد. بنا چهار ایوانی و دارای 24 حجره است. همچنین فضای شتر خان در سراسر بنا تعبیه شده است.
روستای سنج و سیبان دره
این روستا نیز همانند سایر روستاهای ساوجبلاغ همچنان بافت سنتی خود را حفظ كرده است. روستای سنج به دلیل بافت معماری خانه های آن كه دیوارهای گلی و سقف های چوبی با در و پنجره های ارسی شكل دارد و نیز به واسطه داشتن آثار تاریخی و طبیعی، قرار گرفتن در دل كوهستان در كنار باغات و رودخانه ها مناظر بدیع و چشم نوازی را برای گردشگران و دوستداران طبیعت ایجاد كرده است.
امامزاده زبیده خاتون (س) روستای خور
در شمال غربی روستای خور از بخش مركزی ساوجبلاغ منطقه ای به نام بر چشمه است كه در دامنه كوه آن می توان چشمه ، كوره آهك پزی قدیمی و بقعه ای متعلق به دوره ایلخانی را مشاهده كر.د این بقعه را زبیده خاتون می نامند. بنای سنگ و گچی این امامزاده كه در نوع خود دیدنی و كم نظیر است بر پلانی هشت ضلعی ساخته شده است.
امامزاده سلیمان (ع) روستای خور
این امامزاده بر روی تپه ای در وسط روستای خور قرار دارد. قدمت بنای امامزاده به دوران ایلخانی بر می گردد كه در دوران صفویه و قاجاریه الحاقاتی به آن افزوده شده است. مصالح بنا از سنگ با ملاط گل و گچ می باشد و نوع پوشش آن از نوع گنبد مخروطی است.
امامزاده شعیب (ع) روستای رامجین
در روستای رامجین بخش چهار باغ دو بنای آرمگاهی وجود دارد كه شامل امامزادگان شعیب و كمال الدین است. قدمت این بنا ها مربوط به دوره صفوی است پلان معماری این بنا ها از نوع تك ایوانه با گنبد مخروطی با مصالح خشت و آجر است كه در سالهای اخیر مرمت شده است.
روستای وَردِه
مگر می شود از ساوجبلاغ سخن گفت و از این روستای زیبا كه در 15 كیلومتری شمال غربی شهر كوهسار در ضلع شمال اتوبان كرج قزوین قرار دارد یاد نكرد! بافت تاریخی و بكر این روستا آثاری نظیر حمام تاریخی (دوره قاجار) ، آسیاب قدیمی ، دو بقعه به نام های امامزاده عبدالقهار (ع) و بی بی سكینه (س) را در خود جای داده است و به دلیل وجود رودخانه ، كوهستان و چشمه های منحصر به فرد، پذیرای بسیاری از گردشگران علاقمن در فصل های مختلف سال است. هر چند توصیه میشود در 6 ماه اول سال از این روستا بازدید كنید اما پاییز هزار رنگ این منطقه هم دیدنی و به یاد ماندنی است. محوطه این روستا نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران مورد بهسازی ، ساماندهی و زیباسازی قرار گرفته است.
امامزاده عبدالقهار روستای

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود