12 مهر 1391
شماره خبر: 12636

تپه ازبکی و کاخ مروارید را دریابید

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

تپه ازبکی و کاخ مروارید را دریابید

سپیدار آنلاین: میراث فرهنگی و امکانات گردشگری استان البرز از جمله ظرفیت های مغفول مانده ای است که در خود فرصت های بی شمار اقتصادی، فرهنگی و تاریخی را ذخیره کرده است؛ فرصتی ارزشمند که می توان از آن برای تعمیق فرهنگ ایرانی و اسلامی در اقشار مختلف استان و ایجاد احساس دل پذیر برخورداری از هویتی مستقل و غنی بهره برد.
جهانی شدن تبعات ویژه خود را برای هر کشور به ارمغان آورده که از دست رفتن فرهنگ ملل و حل سنت های هر جامعه در بستر فرهنگی وارداتی از پیامدهای جدی آن بوده است. اما در چنین دهکده جهانی، کدام کشور باید تولید کننده فرهنگ و کدام یک باید مصرف کننده باشد؟ چه کسی می تواند داشته های خود را به عنوان الگوی برتر به دیگر ملل صادر کند؟ آیا ابرقدرت هایی که از قدمتی اندک و فرهنگی ساختگی و بی ریشه تبعیت می کنند صلاحیت صدور این به اصطلاح فرهنگ را به جوامعی که بیش از صدها سال سبقه تاریخی و فرهنگی را در چنته دارند، دارا می باشند؟ آیا هویت انسان ها در این عرصه جهانی شدن دچار خدشه و نقصان نخواهد شد؟ هویت یعنی خود را از میان موجوداتی شبیه به خود بازشناختن، یعنی در دستگاه پیچیده خلقت جایگاه خویش را یافتن و کوشش برای ارتقای آن. هویت جمعی یک ملت به سابقه و تاریخی است که از آن سر بر آورده و ناخودآگاه ذهنی و تاریخی خود را با آن ساخته است. هر چه درک و آگاهی فرد از سابقه تاریخی و اجتماعی اش غنا و عمق بیشتری یابد، میزان تعلق خاطر وی به گذشته، آینده و خویشتن خویش ارتقا یافته، توانایی مقابله با عناصری از فرهنگ بیگانه که به غنای فرهنگی، تاریخی، ملی و مذهبی وی خدشه وارد می کنند، افزایش می یابد. در چنین جایگاهی است که اهمیت آثار تاریخی و میراث فرهنگی هر ملت برجسته شده و بازدید از موزه ها، جذب گردشگران و نمایاندن این قدمت فرهنگی به دیگر ملل و فرهنگ ها ارزش می یابد؛ این در حالی است که تاریخ و تمدن هایی نظیر ایران اسلامی در قالب هر منطقه اش نیز از تنوعی فرهنگی، زیستی و تاریخی برخوردار است که برای مردم آن بوم، تاریخ ساز و هویت بخش می باشد؛ استان البرز، شهرستان ها و مناطق گوناگون آن نیز از چنین قاعده ای مستثنی نیستند.
تپه ای که گردشگران خارجی بیش از ما می شناسند
در حالی که آغاز هفته جهانی گردشگری، فرصتی مغتنم برای تمدن های غنی جهان در زمینه صدور فرهنگ خود به دیگر ملل به شمار می آید، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از وجود ضعف های جدی در عرصه پرداختن و توجه به آثار ملی و استانی خبر می دهد.
محمدرضا پوینده در خصوص تپه ازبکی به عنوان اثری که از امکان قطعی ثبت در آثار جهانی برخوردار است اظهار داشت: متاسفانه به رغم تلاش های گسترده ما برای جلب توجه و رسیدگی مسئولین به این تپه که اولین خشت های دست ساز بشر در آن به کار رفته و از قدمتی بسیار زیاد برخوردار است، هیچ اقدامی از سوی مسئولان استان انجام نگرفته است. پوینده ایجاد فرصت های متعدد شغلی را از مزایای ایجاد فضاهای گردشگری در استان برشمرد و با بیان اینکه بسیاری از گردشگران خارجی، پیش از ورود به ایران با نام و ویژگی های این تپه آشنایی داشته و به محض ورود سراغش را می گیرند، اظهار داشت: رسیدگی به این تپه و ثبت آن در فهرست آثار جهانی، برای مجموعه استان البرز در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و کارآفرینی، بسیار حیاتی و ضروری است. به اذعان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز، در بسیاری از طرح های اشتغالزایی، هزینه گزافی برای هر فرد در نظر گرفته می شود، این در حالی است که در حوزه گردشگری و صنایع دستی این مبلغ بسیار اندک و محدود به پنج تا ده میلیون تومان است.
مرواریدی که دیگر نمی درخشد!
از دیگر میراث فرهنگی و امکانات توسعه گردشگری استان البرز که مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته مجموعه کاخ مروارید در مهرشهر کرج است.
« کاخ مروارید پیش از دهه 40 شمسی برای اسکان شمس پهلوی با مساحتی به وسعت 111 هکتار و 2500 متر زیربنا احداث شد. این بنا شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق‌های خواب و غیره می‌باشد . یکی از مهمترین بخش‌های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلف از جمله نمای بیرونی است که به صورت حلزونی شکل ساخته شده است . در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است .
این مجموعه تا چندی پیش به عنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده استفاده می‌شد. این اثر در سال ۱۳۸۲ به شماره ثبت ۷۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.» به گفته پوینده مجموعه کاخ مروارید به عنوان اردوگاه در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد که طی تفاهم نامه ای که بین دو ارگان سپاه و شهرداری امضا شد، کاخ در حال حاضر به شهرداری کرج واگذار شده است. در حالی که برخورداری این مجموعه از مساحت و امکانات گسترده و متنوع از دیدگاه میراث فرهنگی به عنوان فرصتی طلایی برای تبدیل به مجموعه ای تفریحی، فرهنگی و تاریخی همچون مجموعه سعدآباد قلمداد می شود، پوینده از بی توجهی جدی ارگان های نام برده در رسیدگی به ساختار مجموعه حکایت می کند.
این مسئول اذعان داشت: هم اکنون بخشی از کاخ در حال تخریب است که به رغم تلاش های بسیار ما و نامه نگاری های مفصل با مسئولین ارشد استان برای در اختیار قرار دادن بنا و حفاظت و مرمت آن توسط میراث فرهنگی، تاکنون هیچ حاصلی به بار نیامده است. در شرایطی که چنین امکانات و ظرفیت های مغفول مانده و ارزشمند در البرز وجود دارد، لزوم توجه جدی به این عرصه در هفته ای که به نام گردشگری در سطح جهان شناخته می شود، به شدت احساس می شود. مسئولین استان باید به این باور برسند که جذب گردشگر و ارائه و صدور قدمت و سبقه فرهنگ ایرانی و اسلامی، از جمله راهکارهایی بسیار موثر برای ارسال فرهنگ این تمدن غنی به دیگر ملل و جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه در اذهان اقشار گوناگون است.




منبع: رهاوردنیوز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود