1 مرداد 1393
شماره خبر: 126384

با اوقاف و امور خیریه تفاوت دیدگاه داریم

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

با اوقاف و امور خیریه تفاوت دیدگاه داریم


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: مشکل اساسی ما با اوقاف و امور خیریه در نگاه متفاوت در چگونگی بازسازی یا حفاظت از بقاع متبرکه است.
ˈابوالفضل عبیدیˈ افزود: اوقافی ها بر بازسازی آستان مقدس امامزادگان تاکید می کنند درحالیکه ما حفاظت ، مرمت و باقی ماندن این بناها به شکل فعلی را لازم می دانیم.
وی ادامه داد: اوقاف و امور خیریه بودجه های عمرانی خود را صرف بازسازی و دوباره سازی بقعات متبرکه می کند در حالیکه این اقدام سبب از بین رفتن آثار گذشتگان می شود.
عبیدی به تفاهم نامه ای که با اوقاف البرز در یکی دو سال اخیر منعقد شده اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه بازسازی و مرمت امامزادگان احمد و محمود (ع) واقع در ماهدشت کرج انجام شده است. وی بیان کرد: ثبت ملی یک اثر یا یک امامزاده در نگاه ملی نافی مالکیت آن اثر نیست بلکه ضوابط حفاظتی بر آن حاکم می شود همانطور که تعداد زیادی خانه های تاریخی در سراسر کشور وجود دارند که می توانند خرید و فروش شوند ولی نمی توان آنها را تخریب کرد. اختلاف اوقاف و امور خیریه با سازمان میراث فرهنگی از زمان مدیرکل قبلی اوقاف استان بیشتر شده بود که براساس گفته های این مدیر کل (حجت الاسلام بنی احمدی) بنای تاریخی تعدادی از بقعات متبرکه استان به علت قدمت زیاد و براثر حوادث طبیعی تخریب شده ولی به رغم اینکه بودجه بازسازی این بناهای تاریخی مذهبی در اختیار سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار می گیرد اقدامی برای مرمت و بازسازی این بقعات نمی شود. بنی احمدی از بقعه متبرکه امامزاده عبدالرزاق (ع) اشتهارد به عنوان یکی از بناهای تاریخی مذهبی نام برده بود که بطور کامل تخریب شده و با گذشت چند سال هنوز اقدام موثری برای بازسازی این بقعه متبرکه نشده است. وی گفته بود، سازمان میراث فرهنگی با ثبت بقعات متبرکه در فهرست آثار تاریخی به دنبال بالابردن آمار ثبتی های خود و دریافت بودجه از دولت است. به گفته بنی احمدی، دولت فقط بودجه بازسازی بقعات متبرکه را به سازمان میراث فرهنگی پرداخت می کند. وی گفته بود، بیش از 90 درصد از بقعات متبرکه استان البرز زیرپوشش اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد که بیشتر آنها یا مخروبه شده اند یا فاصله ای با مخروبه شدن ندارند.
در استان البرز حدود بقعه متبرکه وجود دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود