25 مهر 1391
شماره خبر: 13351

به نام کودک، به کام برگزارکننده

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

به نام کودک، به کام برگزارکننده

سپیدار آنلاین: روایت خانواده ها و مخاطبان از نخستین نمایشگاه تخصصی کودک کرج بیانگر این است که کودکان البرزی در نمایشگاهی که با عنوان "تخصصی" برگزار شده بود هم احساس کودکی نکردند.
کودکی را باید زندگی کرده باشی تا معنای بزرگسالی برایت قابل لمس و شفاف باشد؛ نسلی که این روزها غرق در دغدغه های تکنولوژی و فارغ از هیجانات و نشاط های طبیعی نسل های پیش از خود به سر می برد، امروز در بحران تنهایی و سکوت دردناک دنیای خویش به ابزاری پناه برده که او را پیش از تجربه کودکی به دام دنیای خشک و دشوار بزرگسالی می اندازد.
سیاست غلطی که کودکان را به کام یکی یک دانگی کشاند
کودکان نسل امروز با دسته بازی کامپیوترشان به زمین چمن فوتبال پا می گذارند و لذت و اندوه برد و باخت را در چشم شخصیت های نه چندان خوش ریخت و خوش نیت کارتونی و رایانه ای تجربه می کنند. این کودکان با جاروی هری پاتر به جهانی پا می گذارند که نه با افسانه های عمیق و غنی ایرانی، که با اهداف جهان غرب هم سو و همراه شده و آنها را به سرزمین هایی بیگانه، و نه رویایی، هدایت می کنند. به زعم کارشناسان و مسئولان کلان کشور، کودکان نسل امروز قربانی سیاست های غلط دولت های پیشین با شعار "فرزند کمتر، زندگی بهتر" ی شده اند که عوارض سوء یکی یک دانه گی را در خانه های شان به وضوح به نمایش درآورده است. همراه داشتن انواع سیستم های رایانه ای و ارتباط جمعی توسط این کودکان، بیانگر ناتوانی خانواده ها از جلوگیری هم گامی کودکان شان با پیشرفت های روز و تکنولوژی ای است که روز به روز آنها را به سمت فارغ شدن از خود و جدا شدن از الگوهای زندگی سنتی سوق می دهد.
کودکان در هیچ یک از بندهای سند چشم انداز دیده نشده اند
در چنین شرایطی است که مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نبود سیاست ها و برنامه هایی در خصوص کودکان ناله سر می دهد و اذعان می دارد که در هیچ یک از بخش های مهم اجتماعی و سیاسی جایی برای کودکان و نقش و اهمیت آنان در نظر گرفته نشده است. محسن چینی فروشان که سابقه ای غنی در مدیریت کانون داشته و دارای ارتباطاتی گسترده در حوزه کودک است در گفتگویی با خبرگزاری مهر به انتقاد از این نکته پرداخته و اظهار داشته است: "سند چشم‌انداز 20 ساله کشور تدوین می‌شود و تدوین‌کنندگان فراموش می‌کنند در آن حتی بندی به بخش کودک و نوجوان اختصاص دهند. یا مثلاً در اسناد بودجه‌ای کشور کمتر پیش می‌آید که بندی به بخش فرهنگی کودک و نوجوان اختصاص یابد که به استناد آن بتوان بودجه گرفت و کار کرد."
نمایشگاهی به نام کودک، به کام برگزارکننده
با چنین احوال و فضایی که بر عرصه کودک حاکم است، خبر برپایی نمایشگاه تخصصی کودک، در روزی که جهان آن را به نام این آفریده کوچک خداوند نام گذاری کرده است، خبری خوش برای علاقمندان به شمار آمد. این خبر این شائبه را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد که برای نخستین بار شاید این جلوه های زیبایی و عصمت خداوندی در جامعه و در روز خودشان جدی گرفته شده اند؛ اما شادی این خبر دیری نپایید و ابتذال دنیای بزرگسالی با بهره گیری از نام کودکان به سرعت به این نمایشگاه پای گذاشت. فروش محصولات غیر مرتبط با کودک و بعضاَ ارائه محصولات ضد فرهنگی و تبلیغی از ادیان و عرفان های کاذب که با اهداف اقتصادی و فرهنگی به نمایشگاه ورود پیدا کرد، به زودی به نمایشگاه رنگ و بوی سوء استفاده از نام کودک توسط موسسه برگزار کننده را داد؛ به طوریکه این حرکت عذرخواهی مسئولان فرهنگی استان را نیز به همراه داشت. هزینه بر بودن ورود کودکان به بخش های مختلف نمایشگاه از دیگر معضلاتی بود که خانواده های کودکان، در کنار دیگر ضعف های نمایشگاه، با آن دست به گریبان بودند. در حالی که یکی از جلوه های مهم تبلیغاتی برگزارکنندگان، حضور شخصیت های برجسته تلویزیونی کودک در نمایشگاه بود، اخذ هزینه بالای بلیط از خانواده ها، با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، خود مسئله ای بسیار جدی بود. کودکان بسیاری خواهان حضور در این مراسم و فعالیت های جنبی نمایشگاه نظیر گریم کودکان بودند که هر یک از این ها هزینه ای قابل توجه را برای خانواده ها و پس از آن گلایه بسیاری از والدینی که امکان پرداخت چنین مبالغی نداشتند را به همراه داشت. بر اساس استانداردهای برپایی نمایشگاه کودک، تمامی امکانات اعم از تفریحی، علمی و آموزشی باید در یک نمایشگاه تخصصی کودک با کمترین هزینه فراهم باشد. این فضا باید به نحوی مهیا شود که کودکان بتوانند آزادانه در غرفه ها و بخش ها حرکت کرده و با اشتیاق برنامه های به اجرا در آمده را پی گیری کنند. کودکان مشتاق کشف و دریافت هستند و علاقمندند نیازهای شان را با افکار و ایده های خود برطرف کنند. فضای تخصصی نمایشگاه کودک باید بتواند چنین امکانی را برای کودکان فراهم آورد؛ که به نظر می رسد این مهم در نمایشگاه تخصصی کودک کرج چندان موفق و موثر نبوده است. تاکنون که حوزه کودک در البرز چندان جدی گرفته نشده، اما بد نیست مسئولان در این حیطه که به یمن همین کم توجهی مورد تاخت و تاز سودجویان نیز قرار نگرفته، ورودی کارشناسانه داشته و به دغدغه ها و اهمیت و نقش این آینده سازان بیشتر بیندیشند.



منبع: رهاوردنیوز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود