6 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140984

نقاشی های دیواری کاخ سلیمانیه کرج مرمت شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نقاشی های دیواری کاخ سلیمانیه کرج مرمت شد


بازگرداندن کاخ مروارید، مرمت یافته های تاریخی تپه اربکی، مرمت نقاشی دیواری های کاخ سلیمانیه، به نمایش گذاشتن اشیاء تاریخی خوروین مباحث مطرح شده در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث البرز بود.
مراسم تکریم و معارفه مدیر کل اداره کل میراث فرهنگی البرزبا حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی کشور، معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار البرز، مدیران برخی دستگاهای اجرایی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. ابوالفضل عبیدی مدیرکل سابق اداره کل میراث فرنگی البرز در مراسم تودیع خود اظهار کرد: ظرف یکسال گذشته توانستیم مجموعه تاریخی - فرهنگی کاخ مروارید که سالها در اختیار یکی از نهدهای دولتی بود را تحویل بگیریم که این امتیازی بزرگ برای اداره کل میراث فرهنگی البرز بود.
عبیدی در ادامه گفت: در این یک سالی که گذشت توانستیم تا حدود زیادی این بنای تاریخی منحصر به فرد به یادگار مانده از دوره پهلوی را ساماندهی کنیم و محافظتهای اضطراری برای جلوگیری از نابودی این بنا را انجام دهیم.
مجموعه اشیاء تاریخی خورین در معرض دید مردم قرار گرفت
وی از مکاتبه با بنیاد «رایت» که سازنده این بنای تاریخی است، یاد کرد و گفت: برای مرمت و بازسازی این بنا از بنیاد رایت که سازنده اصلی کاخ مروارید است کمک گرفته ایم و امیدواریم اقدامات خوبی انجام شود. عبیدی در ادامه با ارائه عملکرد دوران مدیریتی خود از مرمت و بازسازی یافته های محوطه ازبکی یاد کرد و افزود: این یافته های تاریخی ۱۵ سال رها شده بودند و دچار آسیبهای جدیدی شدند در یک سال گذشته توانستیم این یافته ای تاریخی را مرمت کنیم و همچنین محدود تپه ازبکی تعیین حریم شد. عبیدی از بازسازی نقاشی دیواری های کاخ سلیمانیه کرج نام برد و گفت: برخی از تصاویر روی دیوارها به دلیلی حذف شده بود این تصاویر بازسازی شده است و مردم البرز می توانند از این کاخ موزه بازدید داشته باشد. وی از ثبت ۶ اثر تاریخی در دوره مدیریتی خودش یاد کرد و افزود: مجموعه اشیاء تاریخی خوروین شهرستان ساوجبلاغ که به تازگی وارد کشور شده اند در تالار نژادفلاح در معرض دید همگان قرار خواهند گرفت. مدیرکل سابق اداره کل میراث فرهنگی البرز به صنایع دستی البرز اشاره کرد و گفت: البرز با دارا بودن قومیت های مختلف دارای صنایع دستی زیادی است.
بازارچه سنتی روزهای پایانی هفته در کاخ مروارید برگزار می شود
وی صنایع دستی که مواد اولیه آنها چوب، شیشه، چرم، سفال و گلیم است را بارزترین صنایع دستی البرز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۱ نفر در کارگاههای خصوصی و افرادی و ۲۲۰ نفر در کارگاههای گروهی مشغول تولید صنایع دستی در البرز هستند. عبیدی از انعقاد سه تفاهنامه اداره کل میراث با اداره فنی حرفه ای، کمیته امداد و زندان ها استان یاد کرد و گفت: تشکیل بازارهای سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و در روزهای پایانی هفته در مجموعه کاخ مروارید یازارچه سنتی برپا خواهد بود. وی در پایان از تهیه فاز نخست طرح جامع گردشگری خبر داد و گفت: امیدواریم با تخصیص و جذب اعتبارت طرح جامع گردشگری استان هر چه سریعتر تهیه شود. در پایان این مراسم عبدالناصر میرچی بعنوان مدیرکل جدید اداره کل میراث فرهنگی البرز معارفه شد و از زحمات ابوالفضل عبیدی تقدیر به عمل آمد. گفتنی است عبدالناصر میرچی پیش از اینکه سکان اداره کل میراث فرهنگی البرز را به دست گیرد مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور بوده است.


منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود