7 بهمن 1393
شماره خبر: 136479

مجوز راه اندازی موزه تاریخی دولتی و خصوصی برای استان دریافت کردیم

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

مجوز راه اندازی موزه تاریخی دولتی و خصوصی برای استان دریافت کردیم


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز از دریافت مجوز راه اندازی موزه های تاریخی دولتی و خصوصی به ویژه برای نگهداری اشیا تازه بازگردانده شده ساوجبلاغ از خارج به ایران دراین استان خبرداد.
'ابوالفضل عبیدی' درنشست با خبرنگاران افزود: یکی از موزه ها تاریخی و گردشگری استان البرز به حیات وحش اختصاص می یابد. وی اظهار کرد: با دریافت این مجوز، گام موثری برای ساماندهی آثار و اسناد تاریخی در استان البرز برداشته می شود، ضمن آنکه در بخش فرهنگی و گردشگری بر جاذبه های این استان افزوده خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز، تشکیل انجمن موزه داران با هدف مشارکت بیشتر مردم در حفظ آثارواسناد تاریخی را یکی از برنامه های اولویت دار این اداره کل ذکر کرد و گفت: با توجه به بازگشت اشیاء تاریخی منطقه خوروین البرز به داخل کشور، درصدد راه اندازی موزه تاریخی در شهرستان ساوجبلاغ زادگاه اصلی این آثارهستیم . عبیدی اظهارداشت: احداث موزه تخصصی تاریخی دراستان با محوریت شهرستان ساوجبلاغ و آثار تپه تاریخی ازبکی از برنامه های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان البرز است. مدیرکل میراث فرهنگی البرز، این استان را به لحاظ برخورداری از اسناد تاریخی و فرهنگی غنی دانست و بیان داشت : بسیاری از اسناد استان در دست مردم قرار دارد که اکنون به صورت مطلوب و اصولی نگهداری نمی شوند. این مسوول بیان داشت:برای جمع آوری اسناد تاریخی در سطح استان البرز فراخوان داده شده و همین امربه ساماندهی ومستند نگاری 760 نسخه قدیمی انجامید و 350 سند نیز مرمت و حفاظت شد. وی، تقویت مرکز اسناد کتابخانه میراث فرهنگی استان البرز را از مهم ترین برنامه های در دست اقدام این اداره کل برشمرد.
مجوز فروش بلیط کاخ های مروارید و سلیمانیه البرز دریافت شد
مدیرکل میراث فرهنگی البرزدر بخش دیگری از سخنانش به اهمیت جاذبه های گردشگری تاریخی استان پرداخت و اظهارداشت: مجوز فروش بلیط برای بازدید گردشگران ازدو اثر تاریخی کاخ مروارید و کاخ سلیمانیه دریافت شده است . عبیدی افزود: درآمد حاصل از فروش بلیط این آثار صرف مرمت و بازسازی آنها و سایر آثار تاریخی استان خواهد شد.
وی ادامه داد: درصدد هستیم تا گالری و نگارستان به صورت دوره ای در کاخ مروارید برپا کنیم. این مسوول اظهار داشت: اداره کل میراث فرهنگی بخشی از بودجه و امکانات خود را به حفاظت از مجموعه های تاریخی معطوف استان داشته است. عبیدی گفت: بخشی از جلوه های نازیبا و فرسوده اطراف کاخ مروارید امسال جمع آوری شد و برای احیاء تجهیزات و حفاظت از فضای سبز اطراف آن دو میلیارد ریال اختصاص یافته است. این مسوول اظهار داشت: قرار است 10 میلیارد ریال برای طرح مرمت فضای گنبدی کاخ مروارید کرج اختصاص یابد و درماه های آینده این طرح عملی شود. مدیر کل میراث فرهنگی البرز به موضوع کاوش های تاریخی دراین استان اشاره کرد و گفت: امسال عملیات کاوش در دو مجموعه تاریخی این استان انجام شد. وی حفاظت و مرمت 14 اثر تاریخی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری نام برد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون 115مورد پایش بناهای تاریخی داشتیم . طرح جامع صنایع دستی، دیگر برنامه ای بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به آن اشاره کرد و افزود: برای نخستین باردراستان بازارچه صنایع دستی راه اندازی شد. وی ادامه داد: قرار است تا پایان امسال بازارچه صنایع دستی در کاخ مروارید راه اندازی شود و این بازارچه در ایام نوروز 94 برای بازدید گردشگران فعال خواهد بود.
عبیدی گفت: برپایی این بازارچه و نمایشگاه های صنایع دستی ،نقش موثری در معرفی آثار صنایع دستی استان البرز دارد. وی اظهارکرد: طرح جامع صنایع دستی استان آغاز شده است و تا شش ماه آینده به سرانجام می رسد و همچنین بسته بندی صنایع دستی است و به عنوان پایلوت در سالهای قبل معرفی شده بود، تلاش می کنیم بسته بندی در صنایع دستی محقق شود تا در کشورگام های خوب و موثری برداریم. مدیرکل میراث فرهنگی البرزافزود : بخش گردشگری نقش موثری در توسعه پایدار استان البرز دارد که در حوزه سرمایه گذاری بخش خدمات گردشگری 110 پرونده از ابتدای سال جاری تاکنون تشکیل شده است. این مسوول گفت: تاکنون مراحل اداری و اجرایی 123 پروژه سرمایه گذاری در بخش خدمات گردشگری استان آغاز شده که 23 پروژه به صورت زیر ساختی است . وی اظهار داشت: از مجموع این پروژه ها تعداد هفت پروژه فعال بوده ومابقی نیمه فعال هستند.
تصویب طرح جامع منطقه نمونه گردشگری فرودگاه آزادی نظرآباد از دیگر مواردی بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به آن اشاره کرد. عبیدی گفت: در حوزه کارشناسی اشیاء تاریخی، یک هزارو 506 شئی کارشناسی شده و مراحل ثبت شش پرونده آثار تاریخی استان نهایی شد. وی ، حفاظت از تپه تاریخی ازبکی و حریم آن به عنوان یکی دیگر از طرح های میراث فرهنگی البرز نام برد و افزود: در این محدوده تنها یک تپه باقی مانده که اگر کار مرمت آن انجام شود حفاظت عرصه و حریم تپه ازبکی به طور کامل اجرا می شود. ین مسوول ، آموزش مردم برای حفاظت از عرصه های تاریخی و تشویق به گردشگری را از نیازهای استان البرز برشمرد و گفت: در این زمینه اعتبار ویژه ای پیش بینی شده است.
استان البرز دارای 456 اثر تاریخی شناسایی شده است که تا کنون از این تعداد 257 اثر در دفاتر ملی به ثبت رسیده است. همچنین این استان در حوزه میراث طبیعی 22 اثر شاخص دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود