6 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 140996

البرز میراث طبیعی ارزشمندی دارد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

البرز میراث طبیعی ارزشمندی دارد


معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی کشور استان البرز را دارای میراث طبیعی ارزشمند دانست و گفت: میراث طبیعی به اندازه میراث تاریخی دارای اهمیت هستند.
اسدالله درویش امیری در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز اظهار کرد: تاریخ ایران با تمدن ۱۰ هزار ساله پر از افتخارات است. وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی کشور متولی سه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که متاسفانه در بسیاری از موارد صنایع دستی مظلوم واقع شده است، گفت: از ۴۵۰ اثر ثبتی صنایع دستی شناخته شده در دنیا ۳۵۰ اثر متعلق به ایرن است. وی یادآور شد: در بسیاری موارد در گذشته تخریب آثار تاریخی افتخار بود ولی در حال حاضر حفظ میراث فرهنگی در میان مردم فراگیر و افتخار شده است. این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی یکی از راههای ارتباطی است که مردم از آخرین رویدادها با خبر می شوند، افزود: اگر گوشه ای از آثار تاریخی تخریب شود و آسیب ببیند مردم به سرعت در شبکه های اجتماعی مطلع می شوند و واکنش نشان می دهند.
برخی افراد مغرضانه می خواهند توفیقات دولت تدبیر و امید را از بین ببرند
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به خروج غیرقانونی اشیاء تاریخی روستای خوروین در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز گفت: در دهه ۵۰ اشیاء تاریخی روستای خوروین شهرستان ساوجبلاغ توسط دو تبعه فرانسوی و بلژیکی از کشور خارج شد با گذشت سالها، پرونده این اشیاء تاریخی در دادگاه بلژیک توسط جمهوری اسلامی ایران به جریان افتاد و دو بار حکم محکومیت ایران صادر شد ولی در نهایت سال گذشته موفق به بازگرداندن این اشیاء تاریخی به کشور شدیم. درویش امیری گفت: سازمان میراث فرهنگی و دولت تدبیر و امید در حفظ آثار تاریخی کشور از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده و از خروج غیرقانونی اشیاء تاریخی کشور جلوگیری می کند. وی از ۱۳ مورد پرونده حقوقی اموال تاریخی ایران در کشورهای دیگر نام برد و افزود: در این باره سازمان میراث فرهنگی کشور کوتاه نخواهد آمد و به دنبال حفظ آثار تاریخی کشور است. وی از انتشار برخی اخبار غیرواقعی در شبکه ای اجتماعی یاد کرد و گفت: برخی افراد مغرضانه می خواهند توفیقات دولت تدبیر و امید را که جزو افتخارات این کشور است از بین ببرند به همین منظور مبادرت به انتشار اخباری غیرواقعی درباره تخریب آثار تاریخی می کنند. درویش امیری یادآور شد: برخی آثار تاریخی که تحت مالکیت شخصی است در حال تخریب است ولی آثاری که در اختیار سازمان میراث فرهنگی است هر سال بازسازی می شوند.
نباید نسبت به صنعت گردشگری از منظر امنیتی نگاه کنیم
معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی کشور از وجود پروندهای حفاری های غیرمجاز نام برد و افزود: ۱۰ مورد از حفاری های غیر مجاز در محوطه ای تاریخی شناسایی و تحویل مراجع قضایی شده اند. این مسئول در ادامه در رابطه با توسعه صنعت گردشگری در کشور، گفت: ما نباید نسبت به صنعت گردشگری از منظر امنیتی نگاه کنیم و یا حضور گردشگران خارجی را دلیلی برای تهدید فرهنگ بدانیم. درویش امیری از صنعت گردشگری بعنوان سومین صنعت پول ساز دنیا یاد کرد و افزود: از صنعت غیر دود زای گردشگری می توانیم برای توسعه کشور استفاده کنیم.
وی از تازه تاسیس بودن استان البرز یاد کرد و گفت: البرز میراث طبیعی ارزشمندی دارد وجود جاده زیبای چالوس و میراث طبیعی بنام طالقان این استان را با دیگر استانها متمایز کرده است. وی با اشاره به اینکه عمر فعالیت سازمان میراث فرهنگی در حوزه میراث طبیعی را ۱۲ سال عنوان کرد و گفت: میراث طبیعی به اندازه میراث تاریخی دارای اهمیت هستند. این مسئول در پایان گفت: میراث طبیعی غیر قابل تکرار است به همین منظور سازمان میراث فرهنگی باید در کنار سازمان محیط زیست از میراث طبیعی کشورمان که در دنیا بی نظیر است، حفاظت کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود