23 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141982

بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در البرز برگزار می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در البرز برگزار می شود


بیست و هشتم اردیبهشت ماه مراسم روز بزرگداشت معمار کاخ بلند نظم، حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور هنرمندان البرزی برگزار می شود.
روز ۲۵ اردیبهشت ماه در تقویم مزیین به نام «بزرگداشت فردوسی» است. هر ساله در این ماه که به نام فردوسی خوانده می شود، در سراسر کشور آیین‌های بزرگداشتی از سوی انجمن ها و بنیاد های شاهنامه پژوهی در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود. شعرا، شاهنامه پژوهان، استاتید ادب و شاهنامه دوستان و ایران دوستان البرزی نیز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، این روز را در ۲۸ اردیبهشت ماه گرامی خواهند داشت. مسئول انجمن ادبی فردوسی و انجمن شاهنامه خوانان البرز گفت: اگر چه علی رغم تلاش های فراوان و با وجود نامه های دعوت به همکاری و همدلی از سوی وزارت کشور به ارگانهای های استان، برخی نهاد ها آن طور که باید دست یاری به ما ندادند، دوستداران ادب و فرهنگ اصیل ایرانی برخود وظیفه می دانند با هر بضاعتی که هست این جشن را برپا کنند.
شرکت ۲ هزار نفر کرجی در کلاسهای شاهنامه خوانی
احمد معین سلوکی افزود: در روزگاری که دشمنان ایران زمین، دست به دست هم داده اند تا فرهنگ غنی و اصیل ایرانی را به نابودی کشانده و فرهنگ غربی را به جوانان ما تحمیل کنند، برپایی چنین بزرگداشت هایی می تواند یادآور خود داشته های ایرانیان باشد تا آنچه دارند از بیگانه نجویند و دست در دست هم دهند به مهر و میهن خویش را آباد کنند. وی ادامه داد: در حالیکه روزانه بودجه های کلانی در این شهر به نام فرهنگ خرج می شود، دریغ از همکاری برای چنین نشست های ضروری که فردای جوانان ما را و عشق به خاک و مملکتشان را در گرو دارد. استاد سلوکی افزود: پس از یک ماه دوندگی و علی رقم برخورد های دوستانه و غیر دوستانه ای که از مسئولان شهر با مقوله فرهنگ و آبروی فرهنگی این استان شد، باز هم مانند همواره تاریخ، فرهنگ دوستانند که به پاسداری از فرهنگ می پردازند و نه فرهنگ سازان و متولیان امر. وی گفت: بیش از دو هزار نفر در این شهر در کلاس های شاهنامه خوانی شرکت می کنند و عضو انجمن های ادبی هستند و این ثروت و گنجی ارجمند است که ضمان پایداری فرهنگ ایرانی در آینده است. وی با ابراز خرسندی از حضور اساتید بزرگی چون استاد میرجلال الدین کزازی، رشید کاکاوند، ایرج مهرکی، عطا کوپال و زاگرس زند و دهها استاد و شاهنامه پژوه دیگر در استان البرز و شهر کرج تاکید کرد: امیدواریم در سال آینده شاهد بزرگداشتی بین المللی و در خور بضاعت این استان باشیم.
اجرای مراسم نقالی در مراسم بزرگداشت فردوسی بزرگ
سلوکی ضمن تشکر از زحمات و حمایت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، از حمایت های حوزه هنری و معاونت فرهنگی شهرداری کرج نیز قدردانی کرد که در حد بضاعت خود یاری رساندند. بزرگداشت حکیم فردوسی روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار خواهد شد. ورود برای فرهنگ دوستان و علاقمندان به فرهنگ و ادب ایران زمین و شاهنامه دوستان آزاد خواهد بود. گفتنی است استاد میرجلال الدین کزازی، زاگرس زند و احمد معین سلوکی سخنرانان برنامه بوده و نقالی، موسیقی، سرود و نمایشی بر اساس شاهنامه از برنامه های جنبی این بزرگداشت خواهد بود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود