15 مرداد 1394
شماره خبر: 146874

شهرداری کرج یکی از مروجان اصلی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

شهرداری کرج یکی از مروجان اصلی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان است


مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز اظهار داشت: شهرداری کرج یکی از مروجان اصلی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح استان است که این مهم به توسعه فرهنگ شهروندی و ارتقاء زندگی شهرنشینی می انجامد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز ظهر روز گذشته با همراهی جمعی از مدیران و کارشناسان این نهاد در معاونت مالی و اقتصادی شهرداری کرج حضور یافتند و طی نشستی مشترک با مسئولان شهری، به بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای توسعه همکاریهای دو جانبه پرداختند. مدیرکل کتابخانه های عمومی البرز در این نشست با بیان اینکه مدیریت شهری همواره در بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی پیشرو بوده است، اظهار داشت: کتاب بخش مهمی از هویت فرهنگی و اجتماعی جوامع را شکل می دهد و انسانها با ورق زدن صفحات کتابها می توانند در دنیای علم و اطلاعات شناور شده و به دانسته های مفیدی در حوزه های مختلف دست یابند. حجت الاسلام شمس الله فلاح از کتابخوانی و گرایش به سمت مطالعه مفید به عنوان یکی از توصیه های دینی یاد کرد و افزود: همانطور که استحضار دارید خداوند عالم از طریق کتاب آسمانی قرآن کریم با بشریت سخن گفته و فرزند آدم را به سمت کمال و رشد حقیقی دعوت کرده است. این موضوع نشانگر اهمیت بسیار بالای کتاب و تاثیرات شگرفی که این نعمت فرهنگی در تکامل زندگی بشری می تواند داشته باشد، است. این مدیرکل اضافه کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که مردم در اتوبوسها، پارکها، سالن انتظار درمانگاه ها و بیمارستانها و سایر اماکن عمومی به آسانی به کتاب های مورد علاقه خویش دسترسی داشته باشند و همچنین نیازمند راه اندازی کتابخانه های دیجیتال در فضای مجازی هستیم؛ چرا که حرکت انسانها در عصر کنونی به سمت الکترونیکی شدن است و اگر از توسعه خدمات فرهنگی و آموزشی در فضای مجازی غافل بمانیم، فرصت مناسبی برای جولان تهاجم فرهنگی مهیا می گردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش از شوراهای اسلامی و شهرداریهای استان تقاضا کرد؛ با پرداخت به موقع سهم اداره کل کتابخانه ها از بودجه های عمرانی، این نهاد را در زمینه توسعه فضای فیزیکی کتابخانه ها، احداث کتابخانه عمومی در محلات و شهرک های محروم و کمتر توسعه یافته، خریداری و تجهیز کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مساعدت و یاری کنند. همچنین در بخش دیگری از این نشست صمیمی، قائم مقام معاون مالی و اقتصادی شهرداری کرج طی سخنانی بیان داشت: شهرداری مرکز البرز برغم محدودیت های مالی و اعتباری اما طی سالیان اخیر پای ثابت طرح ها و برنامه هایی بوده است که هدف آنها توسعه کتاب و کتابخوانی و آشتی جامعه با فرهنگ مطالعه بوده است. احمدرضا جمشیدی با بیان اینکه توسعه فرهنگ شهروندی و ارتقاء زندگی شهرنشینی موجب کاهش هزینه های اداره شهر می شود، خواستار توجه اداره کل کتابخانه ها به علایق و سلایق اقشار مختلف جامعه بویژه نسل جوان و نوجوان در سفارش و خریداری کتاب ها شد و افزود: شهرداری کرج همچنین از آمادگی لازم برای مشارکت مالی در احداث کتابخانه های جدید در محلات کمتر توسعه یافته شهر برخوردار است. وی ادامه داد: با تاکید اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار محترم، پرداخت سهم اداره کل کتابخانه ها از بودجه عمرانی به نسبت گذشته از انسجام بهتری برخوردار شده و روند همکاریهای دو جانبه به سمت تفاهم و همدلی بیشتر است.
این مدیر خاطر نشان کرد: تاثیر مثبت فرهنگ کتابخوانی بر کاهش آسیب ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و چنانچه بودجه هایی که صرف مقابله با خشونت ها و جرایم می شود، صرف حوزه پیشگیری شود، به نتایج و آثار بهتری دست خواهیم یافت. در ادامه این نشست، موضوعات مطروحه از سمت طرفین به بحث و تبادل نظر کارشناسی گذاشته و مقرر شد؛ اجرای مصوبات با شتاب بیشتری دنبال گردد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود