12 مهر 1394
شماره خبر: 150302

مسابقات متنوع کتابخوانی در سطح استان

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

[

مسابقات متنوع کتابخوانی در سطح استان


b]حسن ابوالحسنی کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز در قالب گزارشی از وضعیت فعالیت شش ماهه نخست سال ؛ فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در استان البرز می گوید.[/b]
ابوالحسنی در قالب گزارشی از وضعیت فعالیت شش ماهه اول سل جاری فعالیت های فرهنگی کتابخانه های عمومی در استان البرز می گوید. کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز با اشاره به لزوم عمق بخشی به مطالعه و تداوم سیر مطالعاتی اعضا و کتابداران و عموم مردم و برگزاری مسابقات کتابخوانی برای ارتقا انگیزش مطالعاتی گفت: در شش ماهه اول سال جاری ، مسابقات متنوع کتابخوانی در سطح استان البرز برگزار شده و تعدادی نیز در حال برگزاری است که از این میان می توان به مسابقه کتابخوانی امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»و خودآگاهی تاریخی به مناسبت رحلت حضرت امام (ره) و مسابقه کتابخوانی جوان و آرامش که به مناسبت هفته جوان و تولد حضرت علی اکبر(ع) برگزار شد اشاره داشت. حسن ابوالحسنی در ادامه افزود: مسابقه کتابخوانی حکمت های رضوی از سری برنامه های جشنواره ملی رضوی به مناسبت دهه کرامت؛ مسابقه کتابخوانی آنلاین و مکتوب روایتگر عشق به مناسبت بزرگداشت شهداء؛ مسابقه کتابخوانی آنلاین و مکتوب حاج روح الله به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین مسابقه زندگانی حضرت فاطمه زهرا(س) به مناسبت ایام فاطمیه نیز در شش ماهه نخست سال جاری با مشارکت جدی اعضا و کتابداران برگزار شد که جوایز برندگان نیز در هفه دفاع مقدس طی برنامه ای به برندگان اهداء شد. وی در ادامه افزود: مسابقه کتابخوانی "علی امام من است" به مناسبت عید سعید غدیر و دهه امامت و ولایت و مسابقه "بچه تهرون به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس هم اکنون هر دو مسابقه کتابخوانی در حال برگزاری هستند و افراد می توانند با مراجعه به شبکه کتابخوانان حرفه ای در این مسابقه شرکت نمایند. هم اکنون حدود 24 هزار نفر از ساکنین استان البرز عضو این شبکه اجتماعی کتابخوانی هستند. ابوالحسنی در ادامه با اشاره به تهیه برنامه تلویزیونی فروغ دانایی گفت: این برنامه با همکاری موثر صدا و سیمای مرکز البرز و روابط عمومی و فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی استان، در یکصد قسمت با محوریت معرفی کتاب و کتابخوانی با عنوان فروغ دانایی تولید و در حال پخش می باشد و هر هفته به 4 نفر از شرکت کنندگان در مسابقه پیامکی این برنامه کارت هدیه 500 هزار ریالی اهدا شد. این فعال فرهنگی با اشاره به توجه کتابخانه های عمومی به رویکرد فعالیت های فرهنگی گفت : در نیمه نخست سال جاری ، جلسات قصه‌گویی، کتابخوانی و نقاشی با همکاری کتابداران و کتابدران بخش کودک از شادابی و پویایی خاصی برخوردار بود و این برنامه ها شامل بخش‌هایی همچون معرفی کتاب و کتابخانه، مسابقه نقاشی و انشاء، شعر خوانی و قصه‌گویی بود که عضوگیری گسترده اعضای کودک، یکی از دستاوردهای این برنامه های فرهنگی بود. کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی در ادامه گفت: با توجه فرارسیدن تابستان و فصل اوقات فراغت دانش آموزان، جلسات قصه‌گویی با محوریت قصص قرآنی، نقاشی، طرح کتاب بخوان جایزه ببر، ویژه کودکان در 38 کتابخانه ی استان برگزار شد.
وی در بخش دیگری از گزرش خود اذعان داشت : با توجه به تاکیدات دبیرکل محترم و همچنین پیگیری های مدیرکل محترم کتابخانه های استان در خصوص اجرای پیوسته و مستمر جلسات معرفی و نقد کتاب ، اداره کل کتابخانه های عمومی استان در این نیمه اول سال دو جلسه نقد استانی و بیش بر 10 جلسه نقد، معرفی و رونمائی از کتاب در سطح شهرستان های استان البرز برگزار کرد. برپایی حدود 200 نمایشگاه های کتاب در سطح کتابخانه ،شهرستان و استان ؛ برگزاری همایش تکریم از بازنشستگان؛ برگزاری جشن ولادت حضرت زهرا (س) و تجلیل از همکاران خانم؛ برگزاری جشن ولادت حضرت علی(ع) و تجلیل از همکاران آقا؛ حضور همکاران در نمایشگاه کتاب تهران؛ حضور همکاران در مراسم استقبال از خدام و پرچم متبرک حرم امام رضا (ع) از دیگر برنامه هایی بود که ابوالحسنی به آن اشاره کرد. گفتنی است کتابخانه های استان در راستای سیاست های نهاد و عمل به فرمایشات رهبری و افزایش سرانه مطالعه در کشور، چهار دوره نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده ،با عنوان "کتاب‌خوان" در استان را میزبانی کرده است. بر پایی نمایشگاه کاریکاتور در کتابخانه های شاخص استان که در این نمایشگاه یکصد و هشتاد اثر برگزیده از جشنواره دوسالانه کاریکاتور کتاب با موضوع کتاب و فرهنگ مطالعه در قالب چندین نمایشگاه ‏در کتابخانه شاخص استان برپا شد.‏ این آثار برگزیده از 30 کشور جهان از جمله کشورهای ترکیه، مالزی، ایتالیا، اندونزی، ‏رومانی، اوکراین و ... است که در 30 مناسبت مختلف در کتابخانه های عمومی استان مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود