14 آذر 1394
شماره خبر: 154081

پرورش خلاقیت های دانش آموزی مهمترین نیاز امروز مدارس ایران است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

پرورش خلاقیت های دانش آموزی مهمترین نیاز امروز مدارس ایران است


مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج از برگزاری اولین کارگاه تخصصی - عملی کیفیت بخشی مدیریت آموزشگاهی با عنوان خلاقیت در مدرسه با هدف آشنایی مدیران مدارس ابتدایی این ناحیه با ویژگی ها ی کودکان خلاق و راهکارهای ایجاد و پرورش خلاقیت در بین دانش آموزان خبر داد.
وحید یعقوبی گفت: استاد دانشگاه و رئیس مرکز بین المللی آموزش خلاقیت در مالزی در کارگاه تخصصی مدرسه خلاق که در آموزشگاه دخترانه شهید شرافت در ناحیه یک کرج برگزار شد گفت: دانش آموزان ایرانی از استعداد بالایی برخوردار هستند که باید مدیران مدارس با مدیریت و هدایت مناسب زمینه رشد و شکوفایی خلاقیت در بین دانش آموزان را فراهم کنند. وی اظهار کرد در این کارگاه عبدالرضا کردی مدیران مدارس را با سر فصل های مدیریت هیجان ، تربیت خلاق ، گفت و گوی خلاق در خانه و مدرسه ، قصه گویی خلاق، هدایت تحلیل کودک ، شکل دهی ذهنی تصویر ذهنی کودک از خود ، شکل ذهنی تصور کودک از مدرسه و خانه می توانند در شناسایی دانش آموزان خلاق در پایه ابتدایی گام بردارند و با مشارکت والدین در شکوفایی استعداد هوشی خلاقانه این دانش آموزان اقدامات آموزشی - تربیتی علمی را در قالب علم روانشناسی آشنا کرد. وی گفت : این استاد دانشگاه انسان ها را دارای قوه خلاقیت دانست که شناسایی این خلاقیت توسط معلمان در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار بوده زیرا امکان شناسایی این استعداد به ویژه در پایه ابندایی شناخته می شود که با بکارگیری راههای مناسب علمی می تواند شکوفا شود و یا از بین برود. وی از ایجاد محیط و فضای مساعد برای رشد و پرورش قوه خلاقیت دانش آموزان بعنوان یک نیاز ضروری در مدارس کشور یاد کرد و خاطر نشان شد: این مهم با تغییر در نظام آموزشی به منظور سازگاری آن با مقتضیات دوران بازسازی نشان می دهد که ضرورت و نیاز خلاقیت پیش از پیش احساس می شود. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج بیان کرد: کردی خلاقیت و نوع آوری را محرک اصلی تمدن ها دانست و یادآور شد: برای پیشرفت در صنعت ، اقتصاد ، سیاست و همه علوم نیازمند تفکری خلاق و نوع آور در جامعه هستیم که استارد این تحول تخصصی باید از مدارس به ویژه مدارس ابتدایی زده شود. وی ادامه داد: علم به خودی خود ضامن حل بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ما در آینده نیست پس باید به تنها نیروی فوق العاده و قدرتمند خلاقیت اهمیت داده شود که در چند دهه احیر پژوهش های بسیاری در زمینه خلاقیت در دنیا انجام شده که عموما به این نتیجه رسیدند که خلاقیت را می توان آموزش و هم پرورش داد. یعقوبی گفت : رئیس مرکز بین المللی آموزش خلاقیت در مالزی در کارگاه تخصصی مدرسه خلاق در این ناحیه به بیان نظریه های روانشناسان در این زمینه پرداخت و خاطر نشان شد: روانشناسان افرادی را که دارای گنجایش ذهنی و فکری زیاد، علاقه مسائل علمی ، هنری ،فرهنگی ،اجتماعی و بالابودن اطلاعات آنها در این بخش ها ، اندیشیدن عمیق به مسائل انتزاعی ، عدم اصرار به تحمیل عقاید خود ، انعطاف پذیری و طنز آمیز در بیان را یک فرد خلاق می دانند. وی بیان کرد: این استاد دانشگاه کنجکاوی ، ریسک پذیری بالا ، داشتن علاقه های متنوع و فراوان ، نوع آوری در فکر و عمل ، استقلال طلبی ، اعتماد به نفس بالا ، ناامید نشدن ، رک ، صریح و درست کاری در رابطه با دیگران ، توجه به مسائل فلسفی همانند ارزش ها ، معنی زندگی ، تسلط بیشتر غرایز و حافظه قوی را از دیگر ویژگیهای یک فرد خلاق در جامعه برشمرد. به گفته مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج کردی در کارگاه تخصصی مدرسه خلاق به معلمان توصیه کرده است که در کلاس های درس دانش آموزان را باید به داشتن ایده های بکر و نو تشویق کنند زیرا جامعه ما نیاز به پرورش و تربیت دانش آموزان خلاق دارد و برای این کار باید مطالب درسی را به صورت مساله و معما برای شاگردانشان مطرح کنند تا دانش آموزان به سمت طرح مسائل ترغیب شوند. یقوبی گفت : این استاد دانشگاه معتقد است که معلم در کلاس درس باید به دانش آموزان اجازه دهد تا مسائل ، نظرات و ایده های خود را بیان کنند و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهند. وی استفاده از شیوه های گوناگون تدریس در کلاس درس معلم را نیز ضروری خواند و اظهار کرد: معلم در جریان تدریس و فرآیند تعلیم و تربیت باید با حمایت همه جانبه مدیر مدرسه از شیوه های مختلفی در روند تدریس استفاده کند و با به کارگیری قوه تخیل ، فعال شدن شاگردان در کلاس ، استفاده از بارش قکری ، ایجاد زمینه تفکر ، ارتباط با اذهان خلاق ، طرح سوالات که پاسخ های متفاوتی را دارند زمینه رشد دانش آموز خلاق در مدرسه را بوجود آورند. مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج هم در این زمینه گفت: معلم خلاق معلمی است که خلاقیت ، نوع آوری و کارآفرینی در فضای کلاسش داشته باشد و با شاگردانش ارتباط عاطفی، آموزشی و اخلاقی خوبی برقرار کند و از تشویق و خلاقیت نیز به عنوان یک اقدام مهم و کارآمد استفاده کند. وی بکار گیری روش های سنتی مبتنی بر معلم محوری ، عدم توجه معلم نسبت به خلاقیت ، نبود حداقل امکانات برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزی،
محتوای کتاب های درسی ، عدم توجه به تفاوت های فردی ، عدم پذیرش ایده های جدید و ارائه تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان را از موانع مهم خلاقیت پروری در مدارس کشور یاد کرد. یعقوبی ادامه داد: در سال تحصیلی 95-94 آموزش مهارت های لازم برای خلاقیت پروری و برداشتن موانع خلاقیت پروری در مدارس این ناحیه در دستور کار قرار گرفته است تا مدیران و معلمان به این مهم در مدارس توجه ویژه ای داشته باشند زیرا امروزه پرورش و تربیت دانش آموزان خلاق یکی از نیازهای فرآیند آموزشی در مدارس ایران را تشکیل می دهد. وی تاکید کرد: برگزاری کارگاه تخصصی ویژه مدرسه خلاق برای آشنایی مدیران و معلمان مدارس با مفهوم و مهارت خلاقیت پروری در کلاس درس در این ناحیه ادامه دارد. آموزش و پرورش ناحیه یک کرج حدود 50 هزار دانش آموز دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود