تشخيص امام از انحرافات جامعه، عامل قيام عاشورا بود
سپیدارآنلاین: گروه فرهنگی
سپیدار آنلاین: حجت الاسلام کاظم شکري، معاونت فرهنگي هنري دبيرخانه کانونهاي فرهنگي هنري مساجد استان البرز در خصوص علل قيام حضرت اباعبدالله حسين(ع) گفت: موجبات قيام امام حسين عليه السلام به يکباره و آني نبوده است و در ۲ شاخه علل مستقيم و غير مستقيم دلائل شکل گيري اين قيام صورت گرفته است.
به گفته اين مسئول علل غيرمستقيم قيام عاشورا به ۳۰ سال پيش از واقعه کربلا بر مي گردد، يعني زمان خلافت خليفه سوم که وضعيت فرمانروايي و زندگي معيشتي مديران اجرايي حاکم بر جامعه اسلامي براساس زر اندوزي و ثروت اندوزي بوده است. حجت الاسلام کاظم شکري، با اشاره به وضعيت رفتاري سياسي و ديني سردمداران حکامي که در زمان خانه نشيني حضرت علي عليه السلام بر جامعه مسلمين اجحاف نظر و اتفاق داشتند، اظهار کرد: آنچه از رفتارها و فرآيند شخصيتي افراد صاحب راي در نام حاکم آن زمان بر مي آيد، اين مهم بود که هرکس بدنبال رضاي شخصي و برطرف ساختن حوائج دنيوي بوده است. وي با استدلال از سندهاي تاريخي چون کتاب علي بن مسعودي که با بيان اين گفته که از پيامبر نقل شده است، که ۱۰ نفر بهشتي بعد از من هستند و آنان بنام هاي عثمان (خليفه سوم)، طلحه، زبير و عبدالله زهري ….. هستند اظهار کرد: افرادي در تاريخ به سنديت حديث جعلي از پيامبر اسلام خود را بهشتي مي دانستند و اين در حالي بود که در زمان بعد از حياتشان با شواهد مالي و ضبط و بندهاي مالي بسياري که در اختيار داشتند معلوم شد انباشت ثروت يکي از رويکردهاي زندگي آنان در زمان خلافت آنان بر جامعه مسلمين بوده است. معاونت فرهنگي هنري دبيرخانه کانونهاي فرهنگي هنري مساجد استان البرز در ادامه تصريح کرد: وزير دارايي عثمان ۵۰۰هزار دينار طلا پس از مرگش از خود به جاي گذاشت و جاي تامل و نظر کارشناسي به پس اندازهاي آنان مي تواند علل بسياري از حواث را معلوم و معين نمايد. شکري در ادامه عنوان کرد: با روي کار آمدن حکومت امام علي عليه الاسلام اوضاع تفاوت بسياري پيدا کرد و آناني که به ناحق پولهاي حرام انباشته کرده بودند، دچار ترس و نگراني هايي شدند که بدنبال آن سعي خود را بر دشمني بر اهل بيت پيامبر (ص) بيشتر از قبل کردند.
امام حسين(ع) تشخيص داد، انحرافات جامعه اسلامي جز با قيام خونين از بين نخواهد رفت
حجت الاسلام کاظم شکري، گفت: زمان حکومت امام حسين عليه السلام تشخيص امام اين بود که تنها بايد با يک قيام خونين انحرافات جامعه اسلامي را برطرف ساخت و با توجه به اين تشخيص واقعه قيام عاشورا اتفاق افتاد. به گفته اين مسئول، از علل مستقيم نهضت عاشورا کينه و بغضي بود که در دل دشمنان اسلام از آغاز دين اسلام وجود داشت.
وي با اشاره به محيط دين مدار خانه پيامبر و حضور دختر گرامي ايشان به عنوان اصلي ترين اهرم و پايه اسلام تصريح کرد: پيامبر اکرم (ص) در محيط امن و پر محبت خود بارها اخلاص و پيشگامي تعهد خدامحوري اهل بيت خود را به جامعه اسلام ثابت کرده بود و اصلي ترين نقطه کينه و بغض دشمنان اين خاندان در محبت خالصانه پيامبر به اهل بيت خود بود.
منبع: خبرگزاري موج